תלמידי התיכונים הביעו היום (רביעי) אכזבה ותסכול רב מהעימות המתמשך בין יו"ר ארגון המורים רן ארז לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש - שהוביל לעיצומים ולאפליה בין תלמידים בסוגיית בחינות הבגרות באנגלית ובמתמטיקה. למעשה, רק התלמידים שמוריהם הפרו את עיצומי ארגון המורים והעבירו למשרד החינוך את ציוני המגן שלהם קיבלו את ציוני הבחינה.
1 צפייה בגלריה
המחלוקת נמשכת - התלמידים נפגעים. סמוטריץ', ארז וקיש
המחלוקת נמשכת - התלמידים נפגעים. סמוטריץ', ארז וקיש
המחלוקת נמשכת - התלמידים נפגעים. סמוטריץ', ארז וקיש
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, שלו שלום)
ארז בוועדה לענייני ביקורת המדינה באפריל
(צילום: ערוץ כנסת)

עיצומי המורים הגיעו על רקע מחלוקת בין ארגון המורים למשרד האוצר על הסכם השכר, כשסלע המחלוקת המרכזי מתייחס להתנגדות הארגון לחוזים אישיים בקרב שישה עד עשרה אחוזים מהמורים. אך לבסוף, העיצומים פוגעים קשות בתלמידים שלמדו והשקיעו, אך נתונים לסחבת בחמש השנים האחרונות כתוצאה ממשברים מתמשכים שאינם קשורים אליהם - ומשלמים מחיר כבד.
אין מדובר בפגיעה חדשה שהחלה בחודשים האחרונים, אלא בדבר מתמשך. כך למשל, בוגרי כיתות י"ב בשנה שעברה הביעו תסכול מכך שהתגייסו לצה"ל אחרי שנמנעו מהם טיולים, פעולות העשרה, חוויות בית ספריות שונות - וגם הם לא קיבלו ציונים בשל עיצומי המורים. חלק מאותם תלמידים נפלו בקרבות במלחמת חרבות ברזל - ומרביתם עדיין נלחמים למען המדינה.
ההורים והתלמידים אומרים בימים אלה כי "איש לא למד את הלקח", וחוששים מכך שתלמידים שצפויים להתגייס בקרוב יחוו חוויה דומה. איתי מאירי, בוגר י"ב מקיבוץ גזית שלמד בבית ספר עמקים-תבור, סיפר ל-ynet כי נדהם לשמוע שרק חלק מהתלמידים קיבלו ציונים, ושיתף כי הדבר פגע לו במיוני קבלה ליחידות שונות בצבא. "כבר בשנה שעברה העיצומים התחילו, וכבר אז התחלתי את דרכי במיונים לצבא. בגלל שלא היו לי ציונים להעביר - נכפה עליי לוותר על תפקידים וחילות מסוימים", אמר מאירי.
איתי מאיריאיתי מאירי
לדבריו, "היחידות האלו היו חייבות את הציונים הסופיים שלי, ובלי אלו לא יכולתי להמשיך. לאט לאט נסגרים מיונים, אין איך להיכנס באמצע או באיחור, ולי אין דרך לומר להם 'ארגון המורים עסוק בלריב עם משרד החינוך והאוצר במקום לדאוג לי'. אני מתגייס לשרת את המדינה - אבל המדינה לא משרתת אותי.
"אחרי שהפסדתי חלק מדרכי בצבא, שמחתי לגלות שלפחות זה קרה רק לי ולא לאחרים - אבל אני מגלה שכרגע הדבר קורה לעוד מאות אלפי תלמידים שחווים את האכזבה והתסכול", הוסיף מאירי. "האכזבה והתסכול מתווספים לכל מה שקורה במדינה שלנו כבר יותר מתשעה חודשים".
על הרגע שבו נודע לו על קבלת הציונים, סיפר מאירי: "בהתחלה כולנו התרגשנו, התחלתי לספר לכל החברים שלי שחיכו לזה כבר שבועות אם לא חודשים. חלק מהציונים כבר החלו להגיע, כולנו רגילים שבדרך כלל לא הכול עולה בבת אחת. אך אחרי בערך שעה גילינו שלא רק שתלמידים רבים קיבלו חשדות להעתקה - אלא שחלק רב מהתלמידים אפילו לא קיבל ציונים.
"כ-50 אחוזים מכלל תלמידי ישראל עדיין מחכים לציונים שלהם, עדיין חושבים אם ללמוד שוב את החומר לקראת מועדי ב' שלהם ולהפסיד חלק מהחופש האחרון שלהם - כשחלקנו מתגייסים בעוד חודש", אמר בתסכול. "זו אפליה נוראית. נמצאים תלמידים מחוסרי בית וכאלה שאיבדו קרובים, ומטרת הציונים היא לתת להם תמיכה - לומר להם בעקיפין 'הנה, קבלו את החלק הסופי, זה שמתאר את כל ההשקעה שלכם למרות המצב הקשה', אך זה לא הגיע, וזה החמיר את מצבם. עצם העובדה שהגורמים האחראיים לא מסוגלים להבין את מצבנו זה מה שמאכזב".
 מיכל יצחקוב מיכל יצחקוב
מיכל יצחקוב, בוגרת י"ב מתל אביב, תיארה תחושת נבגדות ואמרה כי "בצל המלחמה הקשה במדינה שלנו השתדלנו להמשיך בשגרת הלימודים, ובתור תלמידים ציפינו מהמורים שלנו להיות לנו כעזר - אך הם מהווים לנו כמקשה". לדבריה, "זה בושה שמורים מחזיקים את הציונים עליהם עמלנו בשנה קשה שכזו כערובה לעלייה בשכר שלהם. הציון זה רכוש התלמיד, והתלמיד אינו אמור להיות 'החמור שבאמצע' בסכסוך בין משרד החינוך לרן ארז.
"בין התלמידים שלא קיבלו את ציוני המגן נמצאים גם תלמידים מפונים מהצפון ומהדרום שגם ככה נאבקו כל השנה לגשת לבגרויות", הוסיפה. "משרד החינוך מעניש אותנו התלמידים בכך שאינו נותן לנו את הציונים, לא את המורים. הוא מונע מאיתנו את התוצרים של העבודה הקשה שלנו, ובנוסף גורם לנו לחוסר ידיעה אם עלינו לגשת למועדי ב'".
על האפליה שנעשתה בהזנת ציונים רק לחלק מהתלמידים, אמרה יצחקוב: "זה מזעזע וכלל לא הוגן, מאחר שלנו התלמידים אין חלק בסיטואציה ובכל הפרובוקציות. זה לא מעורר שום שינוי חוץ מפגיעה בנו".
עידו ברנרעידו ברנר
גם עידו ברנר, בוגר י"ב מפתח תקווה, נפגע מאי-קבלת הציונים. ברנר מתכנן להתחיל במסלול העתודה האקדמית בצה״ל בשנה הבאה, אך ההרשמה מתעכבת בשל העיצומים. "אני רוצה להוביל את המדינה שלנו והצבא שלנו בתחום הבינה המלאכותית ולהציל חיי אדם", סיפר. "בזמן שבו אין ציונים סופיים להגיש לאוניברסיטה בגלל העיצומים של ארגון המורים, קיוויתי לפחות שמשרד החינוך יבוא לקראתי ואוכל להגיש את ציוני בחינות הבגרות עצמן.
לדבריו, "אתמול גיליתי שאף אחד לא רוצה שאוכל להתחיל ללמוד כמו שצריך באוניברסיטה ולהתחיל במסלול העתודה. אין לי ולאוניברסיטה שום מושג מה לעשות עם המצב הזה, אין לי מושג מה יהיה עם העתיד שלי".
קיה ברשאיקירה ברשאי
קירה ברשאי, בוגרת י"ב מאריאל, הוסיפה כי "ברגע שאמרו שיעלו הציונים אני וכל החברים שלי נכנסו במתח לבדוק ולהשוות תשובות אחד עם השנייה. כבר חיכיתי לספר להם על שלי - אבל לצערי גיליתי שאצלי עדיין ריק בשורת הציונים. התסכול האמיתי היה לראות אצל אנשים שעשו את אותם הבגרויות, ולפעמים גם התכוננו אליהם פחות ממני, את הציונים - בידיעה שאין שום דבר שאני יכולה לעשות כדי לקבל את שלי.
"בינתיים, האחראים לכך עסוקים במשחקי אגו שלא מקדמים אותנו לשום מקום", אמרה ברשאי. "בעוד כחודש חצי מהחברים שלי מתגייסים, רובם לתפקידים קרביים, והם הולכים לתת מעצמם את הכול למדינה, במיוחד בתקופה שבה אנחנו חיים כבר יותר מתשעה חודשים. הבדיחה, שהיא בסך הכול דרך מצחיקה יותר להגיד את האמת, היא שעוד נחזור לשפר את הבגרויות ב-2027, במידה ועד אז ייחתם הסכם".