רס"ן מישל קדוש מפקדת במחלקה של נועה לזר ז"ל
(צילום: נויל האריס)

הפיגוע במחסום שועפט במוצאי שבת, שבו נפלה לוחמת המעברים סמל נועה לזר, העלה ביקורת סביב ההתנהלות חלק מהמפקדים בזירה - וקריאה להציב מאבטחים ושוטרים במקום חיילים במעברים. רב-סרן מישל קדוש, מפקדת פלוגה ג' בגדוד ארז ומי שהייתה המפקדת התורנית בסוף השבוע האחרון והראשונה להגיע למחסום עם תחילת האירוע, סיפרה הבוקר (שלישי) בריאיון לאולפן ynet על התחושות: "לקחנו על עצמנו לקחים שאני לא יכולה לדבר עליהם כרגע. צפויים להיות שינויים. לצערנו בצבא לפעמים פקודות נכתבות בדם".
"בין אם חושבים שזה מתאים, או לא מתאים, אנחנו שם כרגע. אין לי מה להגיב על הביקורת. האירוע מתוחקר", סיפרה קדוש. לדבריה, החיילים במקום רגילים לשעות הקשות במחסום ולעבודה המאתגרת: "יש מחסומים שבהם האוכלוסייה מבלבלת, ואין סימנים מחשידים או אירועים חריגים, אבל עדיין צריכים לשמור על דריכות גבוהה. אנחנו סטטיים, וצריכים להיות בהגנה ובהתקפה בו-זמנית".
2 צפייה בגלריה
נועה לזר ז"ל
נועה לזר ז"ל
זירת הפיגוע במחסום שועפט וסמל נועה לזר ז"ל
(צילום: EPA)
2 צפייה בגלריה
דוד מורל
דוד מורל
המשפחה מבקשת להתפלל לרפואתו. דוד מורל
קדוש הוסיפה כי ביחידה מנסים לעבוד על חיזוק המוטיבציה ללוחמים שמגיעים לשרת במעברים: "יש לנו בעיה תדמיתית. רוב מי שכבר נמצא במעברים מבין את המשימות ואת משמעות התפקיד, ואף מצליח להתאהב בו. יש הרבה לוחמים בחי"ר, בלי לזלזל כמובן באף לוחם, שאני לא יודעת עד כמה הם פוגשים ככה את האויב כל כך הרבה, ומסתכלים לו בלבן של העיניים".
סגן רוני חמו יעקובי, קצינת המבצעים של גדוד ארז, סיפרה גם היא על התחושות הקשות שלאחר הפיגוע. בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio הבוקר היא ענתה לביקורת על הצבת החיילים במחסומים: "הלוחמים יודעים את עבודתם ואיך לתפעל אירועים כאלה. האירוע מתוחקר ונסיק מסקנות".
לדבריה, בתקופה האחרונה עלתה המתיחות בעקבות הפיגועים, והמסר הגיע ללוחמים. "דרכי הפעולה לתפעול האירועים האלה מוסברים בתדריכים של משמרות - בוקר, צהריים וערב. לפני כל משמרת החיילים עוברים תדרוך מפורט ומסודר", אמרה. "התפקיד הזה מצריך איתנות ממש גבוהה והבנה של משמעות התפקיד, שכולל משמרות של בין שמונה ל-12 שעות בחום הכבד או בשלג הקפוא בירושלים".
היא הוסיפה כי הקושי המרכזי בתפקיד הוא הצורך להיות בכוננות תמידית לאירוע חירום: "אנחנו צריכים תמיד לעורר את החיילים ולהסביר להם על האיום שקיים, שכבר נהיה אצלם שגרה. הם נכנסים לשאננות בסופו של דבר מהפעילות הזאת שחוזרת על עצמה. זה האתגר שלנו - אנחנו מנסים לשבור שגרה, ולעשות כל דבר על מנת לעורר אותם ולשנות דפוסי התנהגות בכדי למנוע חזרתיות ושאננות".
נמשך המצוד אחר המחבל מהפיגוע גדי שמני
(צילום: נויל האריס)

אלוף במיל' גדי שמני, שכיהן בין היתר כמפקד סיירת צנחנים, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי הוא סבור שהאירוע יכול וצריך היה להיגמר אחרת: "כשרואים את התמונות מבינים שהייתה שם הפתעה מוחלטת. החיילים שם לא היו מוכנים לאירוע כזה, והתגובה אליו הייתה בעייתית. אם היה מיגון טוב יותר לחיילים, או נוהל בדיקה אחר, זה יכול היה להסתיים בצורה שונה".
- יש הרבה ביקורת על המפקדים בשטח, ועל העובדה שאולי החיילים המוצבים במחסומים "צעירים" מדי לעבודה הזאת. אתה מסכים עם זה? "היה צריך לאזרח מזמן את כל המעברים, ולהעביר את השליטה לידיים מקצועיות של מאבטחים מקצועיים, שכל הזמן מתאמנים ושומרים על כשירות. כשהגדודים הוקמו לא הייתה ברירה, כי היה צריך לאייש את כל המעברים שהוקמו. היה תכנון לאזרח את כל המעברים, אך הדבר נתקע".
- אתה סבור שצריך להעניש או להדיח מפקדים במקרה הספציפי הזה? "אני חושב שלקצינים הבכירים יש את התמונה השלמה, והם צריכים לקבל את ההחלטה הזאת. אין ספק שזאת הייתה תוצאה שאתה לא מוכן ולא צריך לקבל בצה"ל. האירוע היה בעייתי, בעיקר בגלל מה שקרה אחרי שהירי החל. האנשים שם פשוט לא היו מוכנים כמו שצריך, ואין ספק שיש להעביר מסר בעקבות האירוע הזה. לא יודע אם זה צריך להיגמר בהדחה, אך זו תוצאה שלא צריכה להיות מקובלת על צה"ל או על משטרת ישראל".
בתוך כך, הותר לפרסום כי דוד מורל, בן 30 מירושלים, הוא המאבטח שנפצע בפיגוע. מורל עלה לארץ מברזיל בשנת 2017, והחל לעבוד כמאבטח אחרי ששירת בצבא כחייל בודד. מצבו לא יציב, והוא מורדם ומונשם ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגיה, כשבני משפחתו שוהים לצידו כל העת. הם ביקשו להתפלל לרפואתו, "חיים דוד בן אסתר".