מחסור באחיות בבתי הספר, קושי באיסוף נתונים שנותנים תמונת אמת, מחסור בתרופות ותקצוב חסר של בתי החולים הפסיכיאטריים. אלו רק חלק מהמסקנות והלקחים שעולים מדוח שפרסם אתמול (רביעי) משרד הבריאות בנושא התנהלות מערכת הבריאות בגלי תחלואת הקורונה הרביעי עד השישי בישראל.
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה
מחלקת הקורונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה
דוח משרד הבריאות: מחסור באחיות בבתי הספר ועומס בבתי חולים שכמעט הוביל לקריסה
(צילום: יריב כץ, יואב דודקביץ)
משל"ט הקורונה צפוי להתפרק בעוד כחודש, אלא אם הממשלה החדשה תחליט אחרת, אך רגע לפני מתפרסם הדוח, שחיבר פרופ' סלמאן זרקא, פרויקטור הקורונה. הדוח לא מותח ביקורת חריפה במיוחד על מערכת הבריאות מאחר שהוא מחובר על ידי איש המערכת, אבל מצביע על פערי כוח אדם בבתי החולים בפריפריה ועל פנדמיה שנוהלה כמעט ללא אמצעים טכנולוגיים ומערכת שאיבת נתונים ש"נבנתה מאפס". במקביל מתנהלת בדיקה של מבקר המדינה בנושא.
הדוח כולל 180 עמודים והוא מסכם את התנהלות משרד הבריאות ומערכת הבריאות. הוא כולל את מערך ההסברה, קופות החולים, בתי החולים ומפקדת אלון במגוון תחומים, בהם מערכי האשפוז, הבדיקות, החיסונים והרפואה בקהילה.
3 צפייה בגלריה
קורונה
קורונה
"היה צורך בזמינות גבוהה יותר ומוקדמת יותר של תרופות נוספות", נכתב בדוח
(צילום: shutterstock)
בהתייחסות למערכת החינוך צוין בדוח כי "היעדר אחיות בבתי הספר בלט בעוצמתו בקורונה כשנדרש היה לבצע במסגרות החינוך חיסונים, הסברה, מעקב אחרי חולים וחקירות אפידמיולוגיות. הנושא מחייב בחינה מחודשת כדי לתת מענה לתחומי השגרה שנפגעו מאז שתקנים אלו צומצמו".
כשברקע מוטל ספק במהימנות נתוני משרד הבריאות לאורך מגפת הקורונה, פרופ' זרקא אישר כי היו כשלים בנושא וכתב כי "היכולת לבנות תמונת מצב בהתבסס על נתונים עדכניים וזמינים טעונה שיפור משמעותי. מעבר לריבוי מערכות מידע, הממשקים מורכבים ונדרשת פעילות ענפה לתיקוף המידע. בפרט, מערכות המידע ותשתיות המחשוב של משרד הבריאות שנדרשות לתת מענה לצרכים מתפרצים".
3 צפייה בגלריה
פרופ' סלמן זרקא
פרופ' סלמן זרקא
"מספר הנדבקים החדשים לא משקף את המציאות". סלמן זרקא
(צילום: בראל אפריים)
באשר למחסור בתרופות צוין בדוח כי "היה צורך בזמינות גבוהה יותר ומוקדמת יותר של תרופות נוספות. במהלך גל ארבע וחמש ניכר מחסור בחלק מהתרופות בעוד שבאחרות הוקל".
גם העומס בבתי החולים, שכמעט הביא לקריסת מחלקות הקורונה ונבע מוויסות לקוי בין בתי החולים, זכה להתייחסות בדוח. "נדרש לשפר את השקיפות באשר לוויסות של חולים בבתי החולים. נדרשת תשומת לב לבתי החולים הפסיכיאטריים. במהלך התקופה, נראה כי הם לא זכו להקצאת משאבים הולמת ולפתרונות רלוונטיים עבור המטופלים השוהים בהם", נכתב.
זרקא אמר כי "מספר הנדבקים החדשים בקורונה לא משקף את המציאות, לכן הנתון שאפשר להתייחס אליו הוא מספר החולים הקשים. אנחנו מוכוונים לאוכלוסיות הסיכון בעזרת הכלי הכי טוב שיש, והוא החיסון". זרקא הוסיף כי "אנחנו קוראים לבני ה-65 ומעלה להתחסן. אנחנו מדברים על האחריות האישית וקוראים לכולם לשמור על ההורים".
פורסם לראשונה: 21:55, 21.12.22