בכיר בחמאס אמר הבוקר (ראשון) לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי ראש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור בעזה מוחמד דף "בסדר", יממה לאחר ניסיון החיסול שלו באזור חאן יונס שבדרום רצועת עזה.
רון בן ישי על ניסיון החיסול של דף
(צילום: אורי דוידוביץ)

5 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
דף בצעירותו, והמכתש שנוצר בעקבות התקיפה בדרום הרצועה
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
לדברי הבכיר, חמאס החליט להשהות את המשא ומתן על הפסקת אש בשל "חוסר הרצינות של ישראל ומעשי הטבח שלה". "ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה, יידע את המתווכות ואת הגורמים האזוריים בנוגע להחלטת חמאס לעצור את המשא ומתן", הוא אמר. יחד עם זאת, בחמאס פרסמו הצהרה רשמית שבה דחו את הטענות. "זה חסר בסיס", נמסר בהודעת הארגון.
אותו בכיר ששוחח עם AFP ציין כי "המפקד מוחמד דף מפקח ישירות על הפעילות של הזרוע הצבאית". מנגד, לפי שעה לא השתנתה ההערכה במערכת הביטחון כי דף נפגע קשה מאוד בתקיפה, לכל הפחות. ההערכות הן שלדף היה "ביטחון עצמי מופרז" בגלל המגעים לעסקת חטופים, וכי אתמול הוא נפגש עם מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה מעל הקרקע, במתחם ששימש את המח"ט ובהמשך הותקף.
החיסול, יצוין, אושר בלילה שלפני התקיפה, אחרי שהגיע מודיעין סופי על כך שדף עלה מהמנהרות אל הקרקע, ונוצרה הזדמנות נדירה לחסלו. המודיעין המדויק נשען על יכולות מעקב והאזנה טכנולוגיות אך גם על מעקב אנושי בשטח שהוביל להצלבות ולאישור הסופי שדף נמצא באתר שהותקף, בין "חושות", סככות ועצי דקל. המידע על המיקום של דף וסלאמה הגיע מיחידה מיוחדת משולבת של אמ"ן ושב"כ, העוסקת באיסוף מודיעין על מטרות בכירות בחמאס ועל מיקום החטופים ברצועה.
הודעת הבכיר בארגון הטרור מגיעה בהמשך לדיווח אמש ברויטרס, מפי שני גורמים מצריים, שלפיו השיחות לעסקה הוקפאו "עד שישראל תוכיח שהיא רצינית". שני הגורמים טענו כי גם אחרי שלושה ימים של שיחות "אינטנסיביות" בשבוע החולף לא הושגה תוצאה ממשית, והם האשימו כי לישראל אין כוונה כנה להגיע להסכם. לדבריהם, ההתנהלות של נציגי ישראל מעידה על "סכסוך פנימי" בצד שלהם - אמירה שמגיעה על רקע הפרסום של פרשננו רון בן ישי על הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראשי המוסד ושב"כ.
5 צפייה בגלריה
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
זירת התקיפה בדרום הרצועה
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהתקיפה באל-מוואסי שבדרום רצועת עזה
תיעוד מהתקיפה באל-מוואסי שבדרום רצועת עזה
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
המרחב שהותקף הוא שטח פתוח ומיוער, בו מספר מבנים וסככות
 אינפו אינפוגרפיקה מוחמד דף סיכול סיכולים מסכלים מטרה תקיפה תוקפים צה"ל צבא הגנה ישראל חיסלו מחסלים חוסל מת מלחמה לחימה חרבות ברזל
הגורמים המצריים טענו כי המשלחת הישראלית אישרה תנאים שנידונו במגעים, אבל אז חזרה עם תיקונים או תנאים חדשים שלטענתם עלולים לגרום ל"קריסת השיחות". הגורמים מתחו ביקורת על מה שתיארו כ"סתירות, עיכובים בתשובות והצגה של תנאים חדשים בניגוד למה שסוכם בעבר" - ולדבריהם מדובר בסימן לכך שהצד הישראלי רואה במו"מ דבר פורמלי בלבד, כזה שמטרתו להשפיע על דעת הקהל. בישראל, יצוין, אומרים שאינם מכירים הקפאה של השיחות. ראש המוסד דדי ברנע היה אמור לצאת לקטאר להמשך השיחות, אבל טרם ברור אם אכן הדבר יקרה - עקב השלכות התקיפה, שיעדיה היו ראש הזרוע הצבאית דף ומח"ט חאן יונס, ראפע סלאמה.

היורש הפוטנציאלי של דף

שעות לאחר התקיפה אתמול, ואולי כרמז נוסף לכך שאכן חוסל, פרסמה חטיבת חאן יונס של חמאס תמונות של דף שלא נראו בעבר - ולצידן הכיתוב: "הולכים אחריך". לצד זאת כתבו: "אם דף ילך לים, נעשה זאת, ניכנס לים איתו ולא נהסס". למרות ההכחשות של חמאס על מותו של דף, שעולות בקנה אחד עם ההערכה בצבא שלפיה "חמאס ינסה להסתיר את תוצאות התקיפה", עולה באופן בלתי נמנע השאלה מי יחליף אותו בארגון הטרור שממשיך לספוג מכות קשות.
אם חיסולם של דף ומפקד חטיבת חאן יונס ראפע סלאמה יתברר כמוצלח, אז למעשה ישראל חיסלה כמעט את כל חברי הזרוע הצבאית של חמאס, למעט מוחמד שבאנה, מפקד חטיבת רפיח ועז א-דין אל-חדאד, מפקד חטיבת עזה.
5 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
התמונות של דף שפרסם חמאס אחרי התקיפה
היורש? מוחמד סינוואר נוהג בתוך מנהרה בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר ואחיו מוחמד סינוואר, נחשבים למקורבים ביותר לדף. בהנחה שדף נהרג והאחים סינוואר עדיין בחיים, מקורות בחמאס אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית כי מוחמד סינוואר עשוי להיות המפקד הבא של הזרוע הצבאית.
מקורות בארגון הטרור אמרו כי ההנהגה העתידית של החטיבות תהיה בידי הלשכה המדינית, ובהתאם למצב השטח שייקבע על-פי הנסיבות. אולם הם ציינו כי ככל שהמלחמה תימשך המצב יישאר כפי שהוא מבחינת שיטת הלחימה מאז החודש הרביעי למלחמה, כך שכל חטיבה תוביל את אזורה במסגרת ההתקדמות ההיררכית, החל ממפקד החטיבה אם יישאר בחיים, ועד למפקדי פלוגות, יחידות, מחלקות וקבוצות צבאיות שונות. לטענתם, "יש היררכיה ברורה בעבודת החטיבות, וחיסול דף או כל מנהיג אחר לא ישפיע על מהלך ניהול הקרב. הדבר ניכר בבירור גם לאחר חיסולם של מנהיגים בולטים בעבר".
מקורות יודעי דבר אמרו לעיתון כי דף הצליח במהירות, לאחר שקיבל את תפקידו בזרוע הצבאית של ארגון הטרור ב-2003, לקבל אישור מהנהגת הדרג המדיני של תנועת חמאס להקים כוח צבאי גדול, סמי-צבאי, והוא החל מיד ביישום. ניתן לומר שדף שמר על סודיות גם בתוך חמאס והזרוע הצבאית שלו. עם זאת, לאחר מבצע צוק איתן ב-2014 הוא זנח מעט את החשאיות והחל להופיע בסיורים בתוך אתרים צבאיים של הארגון, נפגש עם מנהיגיהם בארגון באופן גלוי והשתתף בקבלת תלונות, מכתבים ושאר מסמכים שהגיעו אליו.
5 צפייה בגלריה
מוחמד דף, מוחמד סינוואר
מוחמד דף, מוחמד סינוואר
דף וסינוואר האח
(צילום: דובר צה"ל)
המקורות סיפרו כי לאחר צוק איתן היה לדף אתר המכונה "אתר עיסא", שהוא מתקן אימונים המכיל משרדים של הזרוע הצבאית באזור רחוב 10 בדרום העיר עזה. עם זאת, הם ציינו כי דף כמעט שלא הופיע במקום. לדבריהם, הוא שמר על סודיות רבה בכל תנועותיו, עד כדי כך שכאשר אימו נפטרה בינואר 2011, לא היה ידוע אם השתתף בהלווייתה או לא. נאמר אז שהוא הגיע, אך איש לא הכיר אותו, מפני שהתחפש לאיש זקן בלי שזוהה.
בדצמבר אשתקד פרסם צה"ל תיעוד חריג שבו נראה מוחמד סינוואר נוסע בתוך מנהרת ענק שנחשפה סמוך לגבול הרצועה. לפי צה"ל, סינוואר היה מי שהוביל את פרויקט בניית המנהרה.