עשרות תלונות לוועדת האתיקה של הכנסת על התנהגות של חברי כנסת ביניהם או כלפי אזרחים וחיילים – נותרו ללא מענה וללא טיפול מזה חודשים ארוכים. בין היתר התקבלו תלונות על הפריצה לבסיס שדה תימן, אמירות נגד חיילי צה"ל ועימות עם משפחות חטופים.
במכתב ששלחה חברת הכנסת מירב בן ארי בשם סיעת "יש עתיד" היא טוענת שהוועדה לא מוסרת את החלטותיה בנוגע לתלונות על חברי כנסת מזה חצי שנה, ופניות רבות שהגישו חברי כנסת לא מטופלות.
2 צפייה בגלריה
ח"כ צבי סוכות פורץ לשדה תימן במהלך מחאה כנגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה
ח"כ צבי סוכות פורץ לשדה תימן במהלך מחאה כנגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה
ח"כ צבי סוכות פורץ לשדה תימן במהלך מחאה כנגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה
בין המקרים שנשלחו לוועדה ולא קיבלו מענה, היו התלונות על המחאה שכללה פריצה לבסיס שדה תימן בה השתתפו גם חברי הכנסת ניסים ואטורי וצבי סוכות, תלונה נגד ח"כ עופר כסיף שהשווה בין חיילי צה"ל למחבלים ופושעי מלחמה ופנייה נגד ח"כ איימן עודה שהתבטא בנאום באופן קיצוני ואמר: "מי שרצח את שירין אבו עאקלה במחנה הפליטים ג'נין רוצה עכשיו לחנוק את כולם בעזה והשאלה היא למה עכשיו? מה הכיבוש הארור רוצה להעלים? מה הוא רוצה שהעולם לא ידע? להיכנס לרפיח עוד פשעים, עוד טבח, עוד קטל".
גם תלונות שהגישו חברי הכנסת מסיעת העבודה לא טופלו, בין היתר ח"כ אפרת רייטן-מרום הגישה קובלנה נגד ח"כ ואטורי על עימות בינו לבין משפחות חטופים במשכן הכנסת ובמקרים נוספים.
בימים האחרונים חברי הכנסת מ"יש עתיד" פנו למזכירות הוועדה והופתעו לגלות מתשובתה כי יש עוד עשרות קובלנות שלא מטופלות בנימוק כי הוועדה עוסקת בשלב זה רק בענייני המלחמה. מדובר בתשובה תמוהה שכן הקובלנות שהוצגו לעיל עוסקות כולן בענייני המלחמה וסוגיות הסובבות אותה.
2 צפייה בגלריה
מירב בן ארי במליאת הכנסת
מירב בן ארי במליאת הכנסת
ח"כ מירב בן ארי
(צילום: ערוץ כנסת)
תיעוד מהכנסת: ניסים ואטורי וחנה העוזרת שלו מתעמתים עם משפחות החטופים

במכתב של בן ארי ליו"ר הוועדה, ח"כ משה שמעון רוט מיהדות בתורה, נכתב: "חברי סיעתי ואף אני הגשנו בשנה האחרונה 12 קובלנות נגד חברי כנסת. קובלנה ראשונה הוגשה במרץ 2023, מאז ועד היום לא פורסמה אף החלטה, בהתאם לקובלנות שהוגשו. אדגיש כי ח"כים רבים נוספים הגישו קובלנות ואף הם לא נענו בתשובה כלשהי על ידכם. הקובלנות שהוגשו על ידינו, הוגשו לאחר שח"כים הפרו באופן בוטה את כללי המשכן/פגעו ברגשות הציבור/פגעו בחברם לעבודה וכדומה. לאחר בדיקה שקיימתי עם מספר גורמי מקצוע מנוסים במשכן, הובהר לי כי מעולם לא קרה מקרה שבו חברי כנסת עברו עינוי דין כה ממושך, כאשר הינם מחכים לתגובה לתלונותיהם". לדבריה, "באופן אישי, אני רואה חשיבות רבה בוועדת האתיקה ובתפקידה בשמירה על כבודה של הכנסת ובאמון הציבור בה, אולם אבהיר כי באם לא תענו לבקשותינו, נשקול פנייה לערכאות משפטיות".
יו"ר סיעת הדמוקרטים, ח"כ אפרת רייטן מסרה בנוסף כי "היעדר החלטות ועדת האתיקה במשך זמן רב כל כך היא המשך ביטול מכוון של מעמדה וסמכותה של הכנסת. הכנסת בממשלה הזו הופכת ללא רלוונטית ונשלטת על ידי הממשלה".
חוסר המענה קיים גם בנוגע לפניות שנשלחו הרבה לפני היציאה לפגרה. בכנסת אומרים כי ללא ספק ישנה סחבת בתיקים, בין היתר בשל חילופי יושב ראש הוועדה. רק בחודש יולי האחרון מונה רוט לאחר שבתקופה שקדמה לכך חלק מהדיונים נדחו או כלל לא התקיימו.
נציין כי ועדת האתיקה רשאית מתוקף סמכויותיה לשקול את הטענות שעלו נגד חברי כנסת ובהתאם לכך לנקוט נגדם בצעדי ענישה כמו הערה, אזהרה, נזיפה ונזיפה חמורה. כמו כן, רשאית ועדת האתיקה לקבוע סנקציות הנוגעות לפעילותו הפרלמנטרית של חבר הכנסת, כגון: הרחקה מישיבות הכנסת, ואיסור הגשת הצעות חוק והצעות לסדר היום.