שבוע לאחר שראש ה-CIA וויליאם ברנס הבטיח שהצעה חדשה לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה תוגש בקרוב, בארה"ב ממשיכים להשתהות. האמריקנים עדיין לא החליטו מתי להגיש אותה, וממשיכים לדחות את המועד המתוכנן - מתוך חשש שהצעת גישור כזו תביא לקריסה סופית של המגעים.
במקביל, משפחות חטופים הביעו אחר הצהריים (יום ו') חשש מהאפשרות שישראל תפתח מערכה של ממש מול חיזבאללה בצפון טרם הגעה לעסקה, שתציל את יקיריהם שנמקים בשבי בעזה כבר 344 ימים. "בני מתן נחטף בחיים, אבל נתניהו החליט להעביר את מרכז הכובד של המלחמה לצפון, ולנטוש אותו ואת כל החטופים במנהרות המוות!", אמרה עינב צנגאוקר בהצהרה של קרובי חטופים מול שער בגין בקריה, לקראת ההפגנות הערב במוצאי שבת.
ראש ה-CIA על הפסקת האש, בשבוע שעבר: "זה תלוי ברצון פוליטי של שני הצדדים"
(צילום: רויטרס)

הצהרת משפחות החטופים בשער בגין, אחר הצהריים
(צילום: טל שחר)

"אנחנו דורשים מהממשלה: קודם מחזירים את החטופים. הרחבת המלחמה בצפון בלי עסקה, היא גזר מוות לחטופים. ממשלת הטירפודים נוטשת את החטופים, ומפקירה אותם למוות. במקום להחזיר 101 חטופים שהוא הפקיר, נתניהו מביא עלינו עוד 101 רון ארדים. הדם על הידיים של נתניהו והשרים שמקריבים את החטופים עבור אינטרסים פוליטיים. כולם רואים שהלחץ הצבאי הורג את החטופים. וכולנו יודעים שיש עסקה על השולחן שמוכנה לחתימה כבר עכשיו", הוסיפה צנגאוקר.
"זו העסקה שנתניהו הציע בחודש מאי, ביידן והאו"ם אימצו ביוני, וחמאס הסכים לה ביולי. והשבוע חמאס חזר על ההסכמה למתווה ביידן כמו שהוא ללא תנאים נוספים. אבל נתניהו ממשיך להתעקש על ספין פילדלפי החלול, כדי לתקוע את העסקה. נתניהו הוא הסרבן שמטרפד את העסקה. הוא המכשול. והוא מוביל לרצח והרג חטופים בשבי! ראינו את סרטון הזוועות מהמנהרות – החטופים עדיין שם בגללו. כל עוד נתניהו בשלטון, המלחמה תימשך לנצח ולא תהיה עסקה!".
4 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין ביום ה-344 למלחמה
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין ביום ה-344 למלחמה
הצהרת קרובי החטופים אחר הצהריםן, בשער בגין של הקריה
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין ביום ה-344 למלחמה
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין ביום ה-344 למלחמה
(צילום: יריב כץ)
גם יהודה כהן, שבנו נמרוד חטוף בעזה, אמר שנתניהו החליט להתמקד בצפון, ובכך לדבריו הוא נוטש למעשה את החטופים. "השבוע הזדעזענו לראות באיזה תנאים לא אנושיים נמצאים החטופים במנהרות. החטופים עוברים שם זוועות שלא יכולנו לדמיין. הם גוססים שם. במחילות קטנות ומחניקות, במכלאות, בתת-תזונה, 11 חודשים ללא אור יום, ללא אוויר, בחום ולחות, הם סובלים מפציעות מחלות ועינויים, והם בסכנה מיידית לרצח או מוות. אבל נתניהו מעדיף את שרידותו הפוליטית ואת בן גביר וסמוטריץ', על פני הצלת חייליו ואזרחיו מהשבי. נתניהו במודע ובכוונת מכוון תוקע את העסקה שהוא עצמו הציע, ונוטש את החטופים לעינויים ולמוות. כדי להציל את החטופים – חייבים להזיז את נתניהו מהשלטון".
מרב סבירסקי, שאחיה איתי ז"ל נרצח אחרי 99 ימים בשבי, פנתה מצדה לממשל האמריקני: "אנחנו מבינים שמשיקולים שונים אתם נמנעים מהפעלת לחץ מקסימלי על נתניהו. אבל לחטופים אין זמן! הפעלת לחץ על נתניהו שיסגור עסקה היא אינטרס של מדינת ישראל. רוב מוחלט בציבור רוצה את החטופים בבית. מערכת הביטחון תומכת בעסקה ללא התנאים החדשים שדחף נתניהו. עסקה תציל גם את החטופים וגם את ישראל. אל תרפו מהמאמץ להביא עסקה!".
יפעת קלדרון, בת דודתו של החטוף עופר קלדרון, חזרה על אותו חשש של נטישת החטופים בשל מיקוד מחודש לדבריה בצפון - וקראה לחברי הקואליציה להתנגד לנתניהו: "איפה הערכים האנושיים שלכם? איפה הערכים היהודיים שלכם? איפה הלב שלכם? איפה המצפון שלכם? איך אתם מסתכלים לעצמכם בעיניים במראה בכל בוקר? איך אתם מפחדים מנתניהו, אבל לא רועדת לכם היד כשאתם מאשרים הפקרת אזרחים וחיילים למוות? איך אחרי סרטון הזוועות ממנהרות הזוועות, לא הודעתם שתפרקו את הממשלה אם לא תהיה עסקה? החטופים זועקים אליכם - כן אליכם - ממנהרות הזוועות. קומו ועשו מעשה - תזיזו אותו מהשלטון".

גם פוליטיקה מעכבת את הצעת הגישור האמריקנית

בלב החשש האמריקני, זה שמעכב כאמור את חשיפת הצעת הגישור החדשה במשא ומתן לעסקה, עומד גם הרצון להימנע מפגיעה בקמפיין של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס - שהשבוע קראה לסיום המלחמה ושחרור כל החטופים בעימות מול דונלד טראמפ. לכן, האמריקנים מתכננים להניח הצעת גישור רק אם יהיו בטוחים שאחת כזו תביא לעסקה. הציפייה היא שההצעה תוגש אולי השבוע.
4 צפייה בגלריה
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
האריס. שיקולי הקמפיין נלקחים בחשבון, גם במזרח התיכון
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
כך או כך, גורמים המעורים בפרטים אמרו כי מאחורי הקלעים מפעילות המתווכות לחצים כבדים על חמאס, אבל ההערכה שהסיכוי שראש הממשלה בנימין נתניהו יתגמש באילו מהתנאים שלו נמוכים מאוד - כי כך הוא מאבד את הממשלה. לפי גורמים, נמשכת העבודה על הצעת הגישור, וייתכן שזו תונח תוך ימים, אך כאמור הסיכוי להצלחתה קטן.
בינתיים, החשש מגורל הממשלה מעסיק גם את האמריקנים. בכירים בממשל ביידן אמרו כי הם חוששים מאפשרות שראש הממשלה יחליט לפטר בקרוב את שר הביטחון יואב גלנט, או יאלץ אותו להתפטר - מה שיביא לאובדן בעל ברית יקר עבור וושינגטון בהנהגה הישראלית.
לדברי הבכירים, מאז פרוץ המלחמה הממשל שמר על קשר יוצא דופן עם גלנט. הוא נחשב בעיני הממשל למבוגר האחראי. בוושינגטון סומכים עליו, ומודאגים מאפשרות שהוא יפוטר. "גם אם לא מסכימים על הכול - הוא שותף אמין שאפשר לקדם ולסגור איתו הרבה דברים. הוא היה איש הקשר שלנו למלחמה", אמרו הבכירים.
מאז פרוץ המלחמה גלנט שוחח קרוב ל-100 פעמים עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, וקיים שיחות רבות עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, ראש ה-CIA ברנס, שליחו של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק ואישים נוספים.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יותר מ-100 שיחות. גלנט ואוסטין בפנטגון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בהנהגה האמריקנית התעניינו מאוד אם נתניהו מעוניין לפטר את גלנט, ובכירים שם סבורים שהדבר יפגע בשיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. לצד זאת, גובר החשש בקרב הבכירים בארה"ב שבהיעדרו של גלנט - יהיה קשה לבלום את היוזמות הקיצוניות של השר בצלאל סמוטריץ' ביהודה ושומרון, ושל השר איתמר בן גביר בישראל, כלשונם.
פורסם לראשונה: 17:02, 14.09.24