בר: "ההקצנה והפילוג בעם לא פוסחים על חיל האוויר"

מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר התייחס הערב (ראשון) להודעת הטייסים ואנשי חיל האוויר במילואים כי יפסיקו את שירותם במילואים אם החקיקה של המהפכה המשפטית לא תיעצר - וציין בטקס החלפת הפיקוד בבסיס נבטים: "ההקצנה והפילוג בעם לא פוסחים עלינו. גם כשקשה - העם יודע מי אנחנו".
לדבריו, "החלפת הפיקוד הזו מתרחשת על רקע אירועי סוגיית המחאה, ההקצנה והפילוג בעם. אתגר הכשירות והלכידות בין משרתינו הוא בליבת העיסוק, בליבת המיקוד הצה"לי. בימים האחרונים נשמעים קולות כלפינו, לובשי המדים. במעמד זה אני פונה אליכם, אנשיי, זכרו מי אנחנו, זכרו למען מה אנו קמים בבוקר".
5 צפייה בגלריה
אלוף תומר בר, מפקד חיל האוויר: "ההקצנה והפילוג בעם לא פוסחים על חיל האוויר, גם שקשה - העם יודע מי אנחנו"
אלוף תומר בר, מפקד חיל האוויר: "ההקצנה והפילוג בעם לא פוסחים על חיל האוויר, גם שקשה - העם יודע מי אנחנו"
"זכרו למען מה אנו קמים בבוקר". בר
הוא הוסיף: "גם כשקשה, המדינה יודעת למה אנחנו קמים בבוקר. אני כמפקד שלכם זוכר כל יום את ה'לשם מה', יודע וגאה בכם כל כך. באגרת שהופצה היום הדגיש הרמטכ"ל כי צה"ל חזק בזכות אנשיו, יכולותיו ובעיקר בזכות ערכיו. אין לנו אנשים אחרים ואין לנו צה"ל אחר. ואכן, האתגרים שלפנינו משמעותיים. לצד כלל זרועות צה"ל, נדע להוות בכל תרחיש וזירה את המגן לעמו ישראל".
נכון להיום, 1,226 לוחמי חיל האוויר חתומים בשמותיהם על המכתב שהוגש לבר ביום שישי האחרון - עלייה של 32 איש מאתמול, בהם תשעה טייסים. כל אחד מהם חתם על הנוסח הבא: "חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני תפגע בביטחון מדינת ישראל, תגרום לאובדן אמון ולפגיעה בהסכמתי להמשיך ולסכן את חיי - ותוביל בצער עמוק ובלית ברירה להשהיית התנדבותי למילואים".
בצה"ל הסבירו כי מדובר במכתב נוסף שבו נטען שקצינים במילואים לא יתייצבו לקריאה אם החקיקה תעבור, וכי כמדיניות אין הם מתייחסים למכתבי איום או להצהרות מסוג זה. לפי הצבא, אם אכן תהיה הודעה על הפסקת התייצבות - השמות שבמכתבים ייבדקו לאחר שבמכתבים האחרונים הייתה חפיפה בין שמות חדשים לכאלו שהודיעו זאת לפני כמה חודשים.
5 צפייה בגלריה
מטוס קרב של חיל האוויר
מטוס קרב של חיל האוויר
תשעה טייסים נוספים חתמו על המכתב. מטוס קרב של חיל האוויר
(צילום: Shutterstock)
במקביל, תוך יממה, לאחר שפורסם אתמול, חתמו כ-1,800 בוגרי אגף המודיעין - בהם 951 משרתי מילואים פעילים - על מכתב המודיע על השעיית פעילות. חלקם כבר חתמו על מכתבים דומים של יחידות מסוימות. "על אף שקראנו פעמים רבות להידברות ולהסכמה רחבה בנושאים שעל הפרק, לצערנו, לא רק שההידברות בבית הנשיא לא עלתה יפה, אלא שהממשלה ממשיכה לקדם ביתר שאת את ההפיכה המשטרית", ציינו החותמים.
לדבריהם, "יכולתו של צה"ל לפעול תלויה במערכת משפט חזקה ועצמאית ובדמוקרטיה יציבה ומלוכדת, כאבני היסוד המאפשרות את קיומו של צבא העם ומעניקות לו לגיטימציה בין לאומית. לפיכך, אנו מצטרפים לאחינו ואחיותינו המתנדבים באגפי וחילות צה"ל השונים, ומודיעים בזאת למפקדינו בצער רב כי אנו משעים את התנדבותנו לשירות מילואים עד להודעה חדשה".
בהודעה משותפת שהוציאו מובילי מחאת אנשי המילואים ממערך המבצעים המיוחדים, פורום הרפואה הצבאית, 8200, סייבר התקפי, שייטת 13 וחטיבת מחקר ותלפיות, הם כתבו: "אנו מתריעים באופן חריג על כך שהשבר העמוק, הנובע מההפיכה המשטרית, כבר מחלחל בפועל גם אל שורות הקבע הפעיל. אנו שומעים ביחידותינו בשבועות ובימים האחרונים על רצון גובר וקונקרטי של עשרות רבות (לפחות) של אנשי קבע פעיל להפסיק או לא להאריך חוזים. המספרים גדלים מדי יום".
5 צפייה בגלריה
"שבר דרמטי כזה אינו יכול להישאר בחדרים סגורים". גלנט, נתניהו והרצי הלוי
"שבר דרמטי כזה אינו יכול להישאר בחדרים סגורים". גלנט, נתניהו והרצי הלוי
"שבר דרמטי כזה אינו יכול להישאר בחדרים סגורים". גלנט, נתניהו והרצי הלוי
(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון, עמית שאבי, דובר צה"ל)
הם ציינו: "החלטת אנשי הקבע הללו להישאר או להמשיך בשירות היא התנדבותית. המצב חמור בהרבה ממה שמתארים ראשי הצבא, וכבר מזמן אינו קשור רק בהתנדבות למילואים. שבר דרמטי כזה אינו יכול להישאר בחדרים סגורים, וחובתם של הרמטכ"ל ושר הביטחון להציגו בבירור לציבור".
קצין בחיל הרפואה, שנמצא בשירות קבע פעיל, אמר ל-ynet: "השיח על הפסקת שירות הוא די חשאי. להבדיל מאנשי המילואים, אצלנו יש לזה השלכות אחרות. בזמן ששם מדברים על הפסקת התנדבות, אצלנו המושגים הם כבר עריקות וסרבנות שיש להם דין פלילי. בדקנו, כמה קצינים, את האפשרות לקיצור שירות - והובהר לנו שזה יכול לא לעלות יפה ושיכולים לשפוט אותנו ולהכניס אפילו לכלא. בגלל זה אנשים כמוני די אבודים".
על אף שהמצב מורכב יותר עבורו, הקצין לא מתכוון להמשיך לשרת בכל מחיר. "לא נשאר לי עוד הרבה זמן עד לסיום הקבע הראשוני ואני מקווה מאוד שהחקיקה לא תעבור", ציין, "מפני שהכול יכול לקרות, יש לי כמה רעיונות כמו למשל לקחת חל"ת פלוס ימי החופש שצברתי. מה שבטוח, על הארכת שירות אין בכלל על מה לדבר, אפילו שבעבר זאת הייתה אופציה - ואפילו די חזקה".
הוא סיכם: "אני יודע בוודאות שיש קצינים - וזה לא אחד ולא שניים - שרצו להאריך את השירות, ולא עושים זאת בגלל המהפכה המשפטית. אני מניח שהמצב זהה בכל היחידות, וזה חבל. אלה אנשים טובים ומוכשרים שמאוד משמעותיים למערכת הצבאית". הקצין, לדבריו, "יוצא על בסיס יומי להפגין. כמובן לא על מדים. בהתחשב באיך שהממשלה מתעלמת ומזלזלת במחאה הזאת ומנסה לגמד אותה, אני מאמין שצריך להשתמש בכל האמצעים".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שוחחו עם הרמטכ"ל. גנץ ואיזנקוט
(צילום: רפי קוץ)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"יש לנו אחריות משותפת לשמור על ביטחון המדינה". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתוך כך, באישור שר הביטחון יואב גלנט, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וח"כ גדי איזנקוט שוחחו הערב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. בשיחה, שהתקיימה לבקשת מערכת הביטחון, שיקף הרמטכ"ל את תמונת המצב בצה"ל. "תמונת המצב הביטחונית מדאיגה מאד, ומחייבת תשומת לב והכרעות ביטחוניות אסטרטגיות במגוון זירות פעולה", אמר גנץ, "על ראש הממשלה לכנס דיון קבינט מדיני-ביטחוני להבנת משמעויות החקיקה על צה"ל, טרם העברתה. הדבר נכון גם לגבי הצורך לכנס את ועדת החוץ והביטחון".
הוא הוסיף: "השיחה הערב הדגישה בפניי עוד יותר את הצורך להימנע ממהלכים חד-צדדיים. הצעתי נתיב אחראי ליציאה מהמשבר וכך אמשיך לפעול עד הרגע האחרון כדי שכך יקרה. לצד זאת, אני מבקש לחזק ולהעריך את כל המפקדים וכל חיילי צה"ל, בחובה, בקבע ובמילואים ששומרים על ביטחוננו, וקורא גם הערב למשרתים ולמתנדבים הפטריוטים והנאמנים, שכאבם ורצונם לשמור על המדינה גדול וחשוב, להמשיך לתרום לביטחון ישראל. גם אם חלילה החקיקה תעבור - נבטל אותה ונתקן, במוקדם או במאוחר".
במקביל, ראש האופוזיציה יאיר לפיד צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נפגשתי הערב עם ראש השב"כ רונן בר וקיבלתי ממנו עדכון על תמונת המצב והאיומים הביטחוניים בזירות השונות. שוחחנו על האיומים מבית ומחוץ והבעתי את דאגתי מהחוסן הלאומי. יש לנו אחריות משותפת לשמור על ביטחון המדינה ועל אחדות העם".