דונלד טראמפ דחה הבוקר (יום ג') את האישומים שהגישה נגדו מדינת ג'ורג'יה, שמאשימה אותו בניסיונות להפוך את תוצאות הבחירות במדינה ב-2020. טראמפ יעמוד לדין בג'ורג'יה יחד עם 18 נאשמים נוספים - בהם עורך דינו לשעבר רודי ג'וליאני וראש הסגל לשעבר בבית הלבן מרק מדוז.
כתב האישום שהגישה ג'ורג'יה נגד טראמפ הוא כתב האישום הרביעי נגדו מתחילת 2023. טראמפ, שמתמודד בפריימריז הרפובליקניים ועשוי לרוץ לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה, אמר שכתב האישום בג'ורג'יה הוא "המערכה הרביעית בהתערבות בבחירות בשמם של הדמוקרטים, במטרה לשמור על הבית הלבן בשליטה של ג'ו המושחת, ולכלוא את היריב הכי גדול שלו בבחירות 2024".
טראמפ בוושינגטון, אחרי הגשת כתב אישום שלישי נגדו
(צילום: רויטרס)

6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
"מתערבים בבחירות בשמם של הדמוקרטים"
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
טראמפ אמר כי הגשת כתב האישום נגדו בג'ורג'יה היא "מושחתת". הוא כתב ברשת החברתית שלו, Truth Social: "ציד המכשפות נמשך! זה נשמע לי מושחת! למה לא הגישו נגדי אישום לפני שנתיים וחצי? בגלל שהם רצו לעשות את זה באמצע הקמפיין הפוליטי שלי. ציד מכשפות!".
כתב האישום נגד הנשיא לשעבר ומקורביו הוגש במחוז פולטון – שם התנהלה החקירה של מדינת ג'ורג'יה נגד טראמפ ואנשיו. ג'ורג'יה, נזכיר, נחשבה במשך שנים למדינה רפובליקנית מובהקת, אך בבחירות 2020 רשם שם ג'ו ביידן ניצחון דחוק, בפער של 0.23% בלבד. הניצחון בג'ורג'יה היה הישג ענק שנתן לו 16 אלקטורים מפתיעים, וסייע לו להבטיח את הנשיאות.
6 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
גם הוא בין הנאשמים. רודי ג'וליאני
(צילום: EPA)
אחרי ההפסד בג'ורג'יה הוקלט טראמפ לוחץ על השלטון הרפובליקני במדינה הזו "למצוא" לו 11,780 קולות שיסגרו את הפער מביידן, יתנו לו את הניצחון, ויקרבו אותו לעוד כהונה. בשיחת טלפון ב-2 בינואר 2021 דרש טראמפ ממזכיר המדינה של ג'ורג'יה, בראד רפנספרגר הרפובליקני, "למצוא" את הקולות – אך הוא סירב. בגין ניסיונותיו לעוות את הספירה נפתחה נגדו חקירה בפברואר 2021, ובשבוע האחרון התרבו הדיווחים שהיא מתקדמת לכדי הגשת כתב אישום.
התובעת של מחוז פולטון, פאני וויליס, ציינה בכתב האישום שהנאשמים "היו מעורבים בסחיטה פלילית כדי לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות בג'ורג'יה", במקום "לציית להליך המשפטי" של המדינה. וויליס קראה לטראמפ ולשאר הנאשמים להסגיר את עצמם לרשויות עד 25 באוגוסט בצהריים, וכי היא שואפת שבתוך חצי שנה ייפתח משפטם של 19 הנאשמים. טראמפ כבר הסגיר את עצמו לבתי משפט בארה"ב שלוש פעמים השנה, כשנדרש להתייצב לשמוע את האישומים נגדו.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
טראמפ בעצרת רפבולקינית בג'ורג'יה, לפני כחודשיים
(צילום: AFP)
בקמפיין טראמפ אמרו שוויליס, תובעת דמוקרטית שהוגדרה על ידי הקמפיין כדמוקרטית "קנאית", "רודפת" את הנשיא לשעבר עם "אישומים מזויפים" ומוטה לטובת הדמוקרטים. הקמפיין של טראמפ אמר כי מדובר ב"ניסיון מסוכן של המעמד השולט לדכא את רצון העם". בתגובה אמרה וויליס: "אני מקבלת את ההחלטות בתפקיד הזה על סמך העובדות והחוק. החוק הוא לחלוטין אינו מפלגתי".
בכתב האישום מואשם טראמפ ב-13 עבירות. התובעת התבססה על חוקים שלרוב משמשים להעמדה לדין של ארגוני פשע בג'ורג'יה. הוא הואשם בסחיטה במסגרת חוק RICO שנקבע בשנת 1970 כדי להיאבק בסחטנות של אנשי הפשע המאורגן - עבירה על החוק עלולה לשלוח מורשעים לעד 20 שנות מאסר. טראמפ הואשם גם בסעיפים של קשירת קשר לביצוע זיוף, התחזות לעובד ציבור ופרסום מסמכים שקריים, במסגרת ניסיונותיו למנוע את ניצחון ביידן בג'ורג'יה בנובמבר 2020.
לפי סוכנות הידיעות רויטרס הסעיפים נגד טראמפ זהים לסעיפים שהופיעו אמש במסמך שעלה לאתר בתי המשפט במחוז פולטון. זמן קצר אחרי הדיווח נעלם המסמך מהאתר, מסיבה לא ידועה.
6 צפייה בגלריה
טראמפ מאשים את יריביו בהתערבות בבחירות
טראמפ מאשים את יריביו בהתערבות בבחירות
טראמפ מאשים את יריביו בהתערבות בבחירות
(צילום: AP, gettyimages)
מדובר בכתב האישום הרביעי שהוגש נגד טראמפ מאז תחילת השנה, והשני הנוגע לניסיונות שלו לסכל את אישור הניצחון של ביידן בבחירות אחרי שכבר הושג. הוא הצטרף לשלושה כתבי אישום שהוגשו נגדו בניו יורק, בפלורידה ובוושינגטון מאז חודש מרץ: אחד בגין תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, שני בגין לקיחת מסמכים מסווגים ביותר מהבית הלבן לאחוזתו בפלורידה, ושלישי בגין ניסיונותיו להפוך בדרכי מרמה את תוצאות הבחירות שבהן הפסיד לביידן.
כתבי האישום לא מונעים מטראמפ לרוץ לנשיאות, והוא יוכל להיבחר לנשיא גם אם יורשע באחת הפרשות. המשפטנים חלוקים בדעתם לגבי תרחיש שטראמפ יוכל לחון את עצמו על הרשעה בבית משפט פדרלי (כתבי האישום בפלורידה ובוושינגטון הוגשו בבתי משפט פדרליים), אך יש הסכמה נרחבת על כך שטראמפ לא יוכל לחון את עצמו על הרשעה שנתן בעניינו בית משפט מדינתי. כמו במקרה של הגשת האישום בניו יורק, גם האישום בג'ורג'יה הוגש על-ידי אחת ממדינות ארה"ב.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הנאשם טראמפ אחרי הזימון לבית המשפט בפלורידה
(צילום: AFP)
ההסתבכות המשפטית של טראמפ באה בשעה שהוא נערך לתחילת הפריימריז הרפובליקניים, שבהם עליו לנצח כדי להתמודד מול ביידן בקרב חוזר על הבית הלבן. לפי הסקרים טראמפ מוביל בפער עצום, של קרוב ל-40%, על המועמד הקרוב ביותר אליו בפריימריז, מושל פלורידה רון דסנטיס, והמועמדים הבאים בתור, בהם סגנו של טראמפ לשעבר מייק פנס, זוכים רק לאחוזים בודדים.
מסקרי השבועות האחרונים עולה גם כי כתבי האישום המצטברים נגד טראמפ אינם פוגעים בו בקרב בוחריו הטבעיים, ואולי אף מחזקים אותו, משום שהם מסייעים לו להציג את עצמו כקורבן של רדיפה. ההצבעה בפריימריז תצא לדרך באייווה ב-15 בינואר, אבל כבר ביום חמישי בשבוע הבא ייערך העימות הטלוויזיוני הראשון בין המועמדים המובילים. לפי שעה מסתמן שטראמפ לא יתייצב אליו.
6 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ מחוץ לבית המשפט
תומכי טראמפ מחוץ לבית המשפט
תומכי טראמפ מחוץ לבית המשפט בוושינגטון
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
לצד התמיכה הגדולה שמקבל טראמפ מהרפובליקנים על רקע כתבי האישום, אסטרטגיים פוליטיים מאמינים כי טראמפ יתקשה לקבל את תמיכתם של מצביעים עצמאיים – כאלה שלא מזוהים באופן מובהק עם אחת המפלגות הגדולות. בסקר של רויטרס מהחודש שעבר 37% מהבוחרים העצמאיים אמרו שהאישומים נגד טראמפ הקטינו את הסיכוי שיצביעו לו במירוץ לבית הלבן בשנה הבאה.
בתגובה משותפת לכתב האישום בג'ורג'יה אמרו שני הדמוקרטים הבכירים בקונגרס – מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים האקים ג'פריס, כי כתב האישום הנוכחי, כמו השלושה שקדמו לו, "מציג דפוס חוזר של פעילות פלילית של הנשיא לשעבר".