בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא היום (ראשון) לנצל את חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ואת הנזקים הכבדים שהסב צה"ל לארגון הטרור כדי "ללכת לצעד מדיני". לפיד אמר כי "זה הזמן הנכון - כשאנחנו ביתרון ומנצחים את המערכה בצפון. בשלב הנוכחי חיזבאללה בשיא חולשתו, האמריקנים מגויסים למאמץ ואפשר להגיע להסדר. המטרה שלנו היא עסקת חטופים והסדר מדיני שירחיק את חיזבאללה מגבול הצפון".
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"ישראל צריכה החלטה אסטרטגית לאן הולכים מכאן". לפיד
(צילום: שלו שלום)
לפיד שיבח את הממשלה ואת מערכת הביטחון "על מבצע מדהים" והדגיש כי "החיסול של רב המרצחים נסראללה הוא רגע של גאווה לאומית". עם זאת, לפיד הוסיף כי "שום הפגזה מהאוויר, מוצלחת ככל שתהיה, לא תעלים את מחדל 7 באוקטובר, לא תחזיר את החטופים, לא תחזיר הביתה את המפונים ולא תחזיר את הכלכלה למסלול. בשביל זה צריך ללכת לבחירות ולהקים ממשלה לאומית, ציונית ומתפקדת. זה הדבר היחיד שיחזיר את מדינת ישראל למסלול".
ראש האופוזיציה אמר כי "מה שישראל צריכה עכשיו היא החלטה אסטרטגית לאן הולכים מכאן. אין דבר כזה מבצע צבאי בלי תוכנית מדינית. אם אתם רוצים לדעת איך נראה תמרון קרקעי שאין לו מטרה מדינית - תסתכלו על עזה. הלוחמים שלנו הם הטובים בעולם, הצבא מבצע את המשימות שלו, אבל במשך שנה הוא הולך וחוזר לאותם מקומות, בלי שהוגדרה תמונת סיום. בזמן הזה נהרגו מאות חיילים. אם יש אפשרות למנוע את זה בלבנון, צריך למנוע את זה".
לפיד מתח ביקורת על התנהלות ממשלת נתניהו מול ארה"ב, והוסיף כי "תפקידו של הדרג המדיני הוא להגדיר למערכת הביטחון את תמונת הסיום, לגייס את האמריקנים - במקום לריב איתם - ולבנות עם הסעודים והאמירתים מנגנון שלטוני אלטרנטיבי בעזה". לפיד ציין כי צריך "להרחיק את חיזבאללה מעבר לליטני", ואמר כי "אלו יהיו גם הצעדים הראשונים בבנייתה של קואליציה אזורית מול איראן, שתתמודד גם עם האיום של המליציות וגם עם האיום של תוכנית הגרעין האיראנית".
הוא התייחס גם להורדת דירוג האשראי של ישראל, ואמר כי "מהלך מדיני חכם יאפשר לנו עוד דבר: למנוע את קריסת הכלכלה הישראלית. למנוע פגיעה קשה בפרנסה של מעמד הביניים הישראלי, משלמי המיסים, משרתי המילואים. הורדת הדירוג שלנו לרמה של קזחסטן ופרו היא לא המחלה, היא האבחון. הכלכלה בצניחה חופשית. החל ממחירי המעונות והעגבניות, ועד גירעון שהילדים שלנו עוד יצטרכו לשלם אותו. כל זה לא קורה בגלל המלחמה, אלא בגלל ניהול כושל, שערורייתי ומושחת, של שר אוצר מגזרי שמסרב להכיר במציאות, וראש ממשלה חסר אחריות שפועל רק מסיבות פוליטיות".
הצהרתו של גנץ
(צילום: דוברות המחנה הממלכתי)

במקביל, גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בירך בפתיחת ישיבת סיעתו את הממשלה ומערכת הביטחון על המבצע המוצלח, אך הדגיש כי "זה ממש לא נגמר, זה רחוק מלהסתיים. עכשיו כשחיזבאללה נפגע קשות – צריך להמשיך במתקפה ולהעמיק את הפגיעה בו, באופן רציף, קטלני ומהיר. אם תרצו – 'מהיר ועצבני'. מלחמת התשה היא איננה אינטרס של ישראל ולא של תושבי הצפון, שמטרתנו היא השבתם הביתה בביטחון. אם לא נגיע להסכם חזק ואמין בזמן הקרוב, עלינו להיכנס קרקעית ללבנון ולקבוע עובדות בשטח. ובכל מקרה, מול כל הסכם - תידרש אכיפה שלנו על מנת לוודא שצבא טרור לא מתמקם על גבולותינו ומאיים על תושבינו. יהיו רגעים קשים, ואנחנו נדע לגבות פעולות נכונות גם ברגעים האלו".
גנץ הוסיף כי "את ההשפעה של המתקפה בצפון צריך לנצל גם כדי לקדם את מטרת המלחמה הדחופה ביותר: השבת חטופינו. כעת, כשחלומו של סינוואר על מלחמה אזורית שתשמיד את ישראל הפך לחלום הבלהות של שותפיו לציר ושלו עצמו, צריך לפעול גם בזירה הזו. להשבת החטופים יהיה מחיר כואב, ודווקא מנקודת הכוח שבה אנו נמצאים צריך לחתור אל היעד הזה עכשיו. אסור לחכות. כעם חפץ חיים, לא נימדד רק במספר האויבים שחיסלנו, אלא גם ובעיקר, במספר החיים שהצלנו.
"אתמול עמדתי בקשר עם מנהיגים מהאזור ומהעולם. הם כולם מגבים אותנו במאבק לשבור את טבעת האש האיראנית. יש בפנינו הזדמנויות אדירות. נורמליזציה עם סעודיה והקמת ציר מתון שיפעל כלכלית, צבאית ומדינית מול איראן, נראית אפשרית בזמן הקרוב. כדי שזה יקרה, עלינו לשמור ולהעמיק את הקשר עם ידידתנו הגדולה ארה"ב, שמגבה אותנו לאורך המערכה הקשה הזאת וגם עם מדינות האזור שיש לנו אינטרסים משותפים עימן. אפשר לבנות עתיד טוב יותר לאזור כולו".
בדומה ללפיד, גם גנץ אמר כי "את מחדל 7 באוקטובר לא ניתן יהיה למחוק לעולם. וגם כשנדרשים תיקון ולקיחת אחריות, כדאי לזכור שאין לנו צה"ל אחר, ושלא יהיה ביטחון בלי מפקדים מקצועיים ומנוסים. יש רבים וטובים כאלו בשורותינו בכל הדרגים. גם מול הביקורת אסור למחוק שנים של שירות למען העם והמדינה של כל המפקדים שמובילים אותנו. מי שיודע להגיד את זה בהצלחות, כדאי שידע להעניק גיבוי ולעשות זאת - גם בכישלונות.
"כדי שיהיה לנו צבא חזק, וכדי שננצח את אויבינו, מדינת ישראל צריכה להיות מאוחדת, צריכה כלכלה חזקה וחינוך ראוי. את המערכת שנלחמת כבר שנה בנינו במשך עשורים. כדי שהיא תמשיך לתפקד, אנחנו חייבים מתווה שירות חדש, כדי שיהיה לנו צבא עם שיוכל להתמודד עם אתגרי העתיד. אנחנו חייבים חינוך מתקדם, תשתיות וכלכלה איתנה. לצערי, הממשלה הזו ממשיכה להוביל אותנו בכיוון ההפוך כפי שראינו בהורדת דירוג האשראי. למען עתידנו, ולצד המשך המאמץ הביטחוני שנדרש כעת כדי לנצח את המערכה הזו, מדינת ישראל תצטרך לצאת לבחירות ולהקים ממשלת הסכמות לאומית, כדי שננצח גם במלחמות הבאות. דורות קדימה".