ביידן מודיע על חיסול מנהיג דאעש
(צילום: רויטרס)

יותר מחודש אחרי שנשיא ארצות הברית הודיע על מותו של מנהיג דאעש במהלך פעולה אמריקנית, הכריז ארגון הטרור על מנהיג חדש: דאעש אישר את מותו של אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי, שהיה מוכר גם בכינוי גם בכינוי עבדאללה קרדאש, ופרסם את שם המנהיג החדש - אבו חסן אל-האשימי אל-קוריישי.
המנהיג הקודם נהרג בפשיטת כוח קומנדו אמריקני על כפר במחוז אידליב שבסוריה, בתחילת פברואר. הוא נהרג בשלבים הראשונים של הפשיטה, כאשר הפעיל פצצה שבה נהרגו הוא ובני משפחתו. במהלך הפשיטה התחוללו קרבות קשים בין הלוחמים לבין החמושים המקומיים.
2 צפייה בגלריה
אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי
אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי
אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי. דאעש אישר את מותו
(צילום: AFP)
הפעולה הזו הייתה המבצע הצבאי הגדול ביותר של ארה"ב בסוריה מאז חיסולו ב-2019 של מייסד דאעש, אבו בכר אל-בגדדי, גם כן במבצע אמריקני שהתבצע במחוז אידליב. בהצהרה שפרסם ביידן באותו יום נמסר כי אף חייל אמריקני לא נפגע בפעולה. "בזכות הכישורים והאומץ של כוחותינו החמושים, הסרנו משדה הקרב את אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי, מנהיג דאעש. כל האמריקנים חזרו הביתה בבטחה אחרי הפעולה", מסר ביידן.
אבו איברהים אל-קוריישי, בן 45 במותו, הקפיד להישאר בצללים מאז שהפך למנהיג דאעש. בעבר דווח כי שמו האמיתי הינו אמיר מוחמד עבד אל-רחמן אל-מאוולי אל-סאלבי. על פי אותם דיווחים, הוא נולד למשפחה טורקמנית בעיראק בעיר תל עפר שליד מוסול, והוא אחד הבכירים היחידים בדאעש שאינם ערבים.
2 צפייה בגלריה
ביתו של אבו איברהים אל-האשימי אל-קורייש
ביתו של אבו איברהים אל-האשימי אל-קורייש
זירת הפשיטה האמריקנית, לפני חודש
(צילום: AP)
הוא נחשב לאחד האידיאולוגים המשפיעים ביותר בשורות דאעש, ומחזיק בתואר בחוקי השריעה מאוניברסיטת מוסול. בזכות בקיאותו בהלכה האיסלאמית התקדם בשורות ארגון הטרור והתווה את המדיניות האכזרית של דאעש. ב"דיילי מייל" ציינו בעבר שאבו איברהים אל-קוריישי פסק שהחוק מתיר לטבוח במיעוט היזידי, להשליך הומואים מגגות ולסקול נשים שהואשמו בניאוף.
אותו מבצע התרחש על רקע החשש במערב שדאעש מרים את ראשו ומגביר את מתקפות הטרור שלו בסוריה ובעיראק, שנים אחדות אחרי נפילת החליפות שהקים בשטח עצום בשתי המדינות הללו. המתקפה הגדולה ביותר שלו מאז הבסתו וירידתו למחתרת ב-2019 התרחשה בינואר השנה: מחבלי הארגון תקפו אז כלא שמפעילים הכוחות הכורדיים בצפון-מזרח סוריה, בעיר חסקה, שם היו כלואים לפחות 3,000 פעילים המזוהים עם דאעש.
ארגון הטרור טען כי הצליח לשחרר מאות מהאסירים בכלא, ולכוחות הכורדיים שנתמכים על ידי ארה"ב נדרשו עשרה ימים כדי להשיב שליטה מלאה על מתקן הכליאה. בקרבות שהתחוללו שם נהרגו 120 מאנשיהם, לצד 374 חמושים.