מרחיבים את ההתנחלויות בזמן המלחמה. הבוקר (שלישי) הושלמה הפעימה השלישית והאחרונה של הכרזת 24 אלף דונם כאדמות מדינה בבקעת הירדן. הפעימה הראשונה, שבה הוכשרו 3,500 דונם, הייתה עוד בקדנציה של הממשלה הקודמת בראשות נפתלי בנט.
מאז נתקלו המתנחלים בקשיים בהכשרת שאר השטח, אך לפני כארבעה חודשים הוכשרו עוד 8,500 דונמים והיום, בפעימה השלישית, הושלמה הכשרתם של עוד 12 אלף דונמים. מדובר במהלך משמעותי שנבלם כמה פעמים בגלל לחץ בינלאומי, בעיקר מצד הממשל האמריקני אך גם מצד מדינות נוספות. בשטח מתכננים המתנחלים להקים אזורי תעשייה, מסחר, תעסוקה ויחידות דיור.
"על כל מדינה שתכיר באופן חד-צדדי במדינה פלסטינית - נקים יישוב חדש"
(צילום: גיל יוחנן)

2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בצעדה באביתר
בצלאל סמוטריץ' בצעדה באביתר
יכעיס את ארה"ב. בצלאל סמוטריץ' בצעדה באביתר
(צילום: יאיר שגיא)
לצד זאת, מחר ומחרתיים צפויה מועצת התכנון העליונה במִנהל האזרחי לקדם כ-5,300 יחידות דיור לתכנון ועוד כ-600 יחידות דיור לשיווק לכל אורך יהודה ושומרון. בין היתר אושרו 152 יחידות דיור ביישוב נגוהות שבהר חברון, 260 יחידות נוספות אושרו בבקעת הירדן, 140 יחידות בקריית ארבע, 186 יחידות באלון מורה ועוד.
המטרה היא לאשר כמה שיותר יחידות דיור באזורים אסטרטגיים, שמונעים רצף טריטוריאלי פלסטיני מצד אחד - ומייצרים רצף התיישבות יהודי מהצד השני. לשם כך, בין היתר, הוכרזו מאות יחידות ביישובים מחנה גדי, שכונת הבוסטר בנגוהות, חוגלה וחלץ שבגוש עציון.
בימים הקרובים צפויים אנשיו של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' להכריז על אדמות מדינה במאחז הבלתי חוקי אביתר, שהפך לסמל לאחר שביום חמישי אושרה הסדרתו בקבינט המדיני-ביטחוני. כזכור, ב-2021 נחשף ב-ynet כי צוותי המנהל האזרחי גילו שכ-60 דונמים מהשטח התגלו כאדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב.
2 צפייה בגלריה
2 הפגנות דו צדדיות בצומת תפוח - הקמת מאחז באביתר
2 הפגנות דו צדדיות בצומת תפוח - הקמת מאחז באביתר
יכריזו על אדמות מדינה באביתר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם לשר סמוטריץ' ברור כי אישור יחידות הדיור מייצר מתיחות מול וושינגטון, והסוגיה עלתה גם במהלך דיון הקבינט האחרון - מכיוון שההסכם שנחתם בין האמריקנים לממשלה הקודמת דיבר על הקמת מוסד חינוכי במקום, ולא יישוב. כדי לפתור את הפלונטר הסכים סמוטריץ' להאריך בעוד חודש אי-הטלת סנקציה על הבנקים הפלסטיניים, ובסופו של דבר הדבר נפתר.
למעשה, סמוטריץ' מותח את החבל מול ארה"ב אך מנסה שלא לקרוע אותו. החשש הוא שתגיע תקרית שבה יגידו האמריקנים "עד כאן". נזכיר כי אישורי הבנייה של מועצת התכנון העליונה הם חלק מתוכניתו של השר לשליטה מלאה ביהודה ושומרון. רק אתמול עברו באופן סופי הסמכויות המשפטיות מיועמ"ש המנהל ליועמ"ש במשרד הביטחון מטעמו של סמוטריץ', שבנוסף מאיץ את התוכנית להרחבת הכבישים בכל חלקי יהודה ושומרון.