מהלומה כפולה למורה שהתלוננה כי היא סובלת מהטרדות מיניות מצד מורה למתמטיקה בבית הספר: היא נאלצה לעזוב, הוא נשאר ללמד שם. הפרשה התרחשה בבית ספר יסודי באזור המרכז. המורה, מחנכת האהודה על תלמידיה ונחשבת לאשת מקצוע מוערכת, שלחה את תלונתה לממונה על מניעת הטרדות מיניות במשרד החינוך. לטענתה, כבר מתחילת שנת הלימודים המורה הטריד אותה והשמיע בפניה הערות מיניות מרומזות, "ההתנהגות שלו שיתקה אותי והקפיאה אותי".
לדבריה, הוא שלח לה הערות דומות הנוגעות לשלוש מורות נוספות בבית הספר, "זה נודע להן ופגע בהן". היא סיפרה כי המורה הטריד אותה גם בפייסבוק ובווטסאפ. "חסמתי אותו, ביקשתי ממנו שאם הוא רוצה ליצור קשר בעניינים מקצועיים שיפנה במייל. בכל אותה עת סבלתי, הרגשתי שאני עובדת בסביבה לא בטוחה והתחלתי לחוות התקפי חרדה ולחץ, קשיי נשימה, דקירות בחזה ובעיות שינה".
1 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
המחנכת התלוננה שהוטרדה מינית, המורה נשאר והיא עזבה. אילוסטרציה
(צילום: AP)
כשפנתה למנהלת בית הספר נדהמה לדבריה לשמוע ממנה שבמקום לטפל במורה הבעייתי לכאורה היא הציעה לה לעבור ללמד במבנה אחר בשטח בית הספר ולשהות בהפסקות בחדר המנהלת כדי להימנע מקרבה למורה. "קיבלתי מסר שאני דווקא המורחקת", כתבה בתלונתה. "ביקשתי מהמנהלת שלפחות תעביר את המורה למבנה אחר, ולא אותי, אבל היא אמרה שאסור לה לעשות את זה".
המורה הנואשת כתבה בתלונתה כי הוצע לה לצאת לחופשה ללא תשלום של שלושה שבועות או לנצל ימי מחלה ולשהות בבית פרק זמן כדי להירגע - זאת במקום לתמוך בה ולגבות אותה. בסוף החופשה, משהתבשרה כי המורה שממנו סבלה עדיין מלמד בבית הספר, היא החליטה לעזוב ובלית ברירה עברה באחרונה ללמד בבית ספר אחר. לטענתה, המנהלת אמרה לה כי תוכל להיפרד מתלמידיה, שאותם חינכה שנתיים, במפגש זום בלבד ולא בכיתה.
עו"ד הלה נויבך מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית אמרה כי המורה נענשה משום שהעזה להתלונן: "היינו מצפות שבשנת 2022 רשויות המדינה ומשרד החינוך יעמדו לצד נשים שמצאו כוחות להתלונן על הטרדה מינית. חובתו של כל ארגון היא לספק מקום עבודה בטוח ומוגן לכל עובדת ועובד. למרות זאת נראה שבמקרה הזה לא בוער לאף אחד לטפל בשורש הבעיה בזמן שעובדת ישבה בבית במשך שבועות".
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד התייחס בכובד ראש לתלונה, ומיד עם קבלתה הנושא הועבר לטיפול הגוף המוסמך - נציבות שירות המדינה. המשרד מלווה את עובדת ההוראה באופן צמוד, עוקב אחרי בדיקת הפרשה ויפעל בהתאם לממצאים. בית הספר התייחס במלוא הרגישות לתלונה והציע למורה ליווי ותמיכה".