חברי הכנסת אישרו בהצבעה לילית (בין רביעי לחמישי), ימים לפני ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון - ששיאו יגיע עם נאומו הצפוי בקונגרס, הצהרה ולפיה כנסת ישראל מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית. נתניהו לא השתתף בהצבעה, כמו גם שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר ש"ס אריה דרעי - שחברי מפלגתו דווקא הצביעו בעד ההצעה שיזם ח"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי) מהאופוזיציה.
מתוך דיון "40 חתימות" בכנסת, אתמול
(צילום: ערוץ כנסת )

2 צפייה בגלריה
גנץ ונתניהו
גנץ ונתניהו
ההצעה אושרה, ימים לפני ביקור נתניהו בוושינגטון. גנץ תמך
(צילום: חיים צח/לע"מ)
ההצבעה עברה ברוב גדול של 68 תומכים מול 9 מתנגדים, מחד"ש-תע"ל ומרע"מ. היא גם חשפה פערים בגישות בתוך האופוזיציה, שכן בעוד שההצעה הובאה על-ידי אלקין - וחברי סיעתו תמכו בה - חברי הכנסת מיש עתיד נעדרו מההצבעה, כמו גם חברי מפלגת העבודה ונציג אחד מהמחנה הממלכתי - ח"כ גדי איזנקוט.
רוב חברי המחנה הממלכתי, בראש חבר קבינט המלחמה והשר לשעבר בני גנץ, דווקא תמכו בהצהרה, שזכתה לתמיכה רחבה מצד חברי הקואליציה מכל הסיעות. ההצעה למעשה קובעת את עמדת הכנסת נגד הקמת מדינה פלסטינית ממערב לירדן - ומקבעת את עמדתה העקרונית וההיסטורית של הכנסת נגד הקמת מדינה פלסטינית.
כזכור, בחודש פברואר האחרון קבעה הכנסת כי היא מתנגדת להכרה בינלאומית חד-צדדית במדינה פלסטינית. מאז אותה הצהרה, בחודש מאי, מספר מדינות באירופה הצהירו באופן רשמי כי הן מכירות במדינה פלסטינית. בין המדינות - ספרד, נורבגיה ואירלנד.
2 צפייה בגלריה
ח"כ זאב אלקין במליאת הכנסת
ח"כ זאב אלקין במליאת הכנסת
הצעתו עברה ברוב גדול. מי נעדר באופוזיציה?
(צילום: רפי קוץ)
יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, שחבר סיעתו אלקין כאמור יזם את ההצעה, הסביר כי "ההחלטה נועדה לבטא את ההתנגדות הגורפת הקיימת בעם להקמת מדינה פלסטינית שתסכן את ביטחון ישראל ועתידה. ההחלטה מסמנת לקהילה הבינלאומית שלחצים לכפות מדינה פלסטינית על ישראל יהיו חסרי תוחלת".

זה נוסח ההצעה המלא

"כנסת ישראל מתנגדת באופן נחרץ להקמת מדינה פלסטינית ממערב לירדן. הקמת מדינה פלסטינית בלב ארץ ישראל תהווה סכנה קיומית למדינת ישראל ולאזרחיה, תנציח את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ותערער את היציבות באזור".
"זאת תהיה רק שאלה של זמן קצר עד שחמאס ישתלט על המדינה הפלסטינית ויהפוך אותה לבסיס טרור איסלאמי-רדיקלי, הפועל בתיאום עם הציר בהנהגת איראן, כדי לחסל את מדינת ישראל".
"קידום הרעיון של המדינה הפלסטינית יהווה פרס לטרור ורק יעודד את חמאס ותומכיו שיראו בכך ניצחון בזכות הטבח של 7 באוקטובר 2023 - ומבוא להשתלטות האיסלאם הג'יהאדיסטי על המזרח התיכון".