לאחר שאיראן איימה ב"מלחמת השמדה", אם ישראל תפתח במתקפה נרחבת בלבנון, שר החוץ ישראל כ"ץ משיב הערב (שבת) למשטר האייתוללות. "אם חיזבאללה לא יחדל מירי ולא ייסוג מדרום לבנון, נפעל נגדו בכל העוצמה עד להשבת הביטחון והתושבים לבתיהם", הבהיר. הוא גם החזיר באיום משלו: "משטר שמאיים בהשמדה, דינו להיות מושמד".
1 צפייה בגלריה
עלי חמינאי וישראל כ"ץ
עלי חמינאי וישראל כ"ץ
כ"ץ וחמינאי. שר החוץ משיב באיום משלו, חרף דברי גלנט
(צילום: AFP / EPA / CLAUDIO PERI)
הלילה, נותנת החסות המרכזית של חיזבאללה, איימה כאמור בהשמדת ישראל, בצל החשש בקהילה הבינלאומית ממלחמה עם חיזבאללה. בחשבון ה-X של המשלחת האיראנית לאו"ם נכתב כי טהרן אמנם רואה ב"תעמולה" הישראלית על הכוונה לתקוף בלבנון "לוחמה פסיכולוגית", אך אם בכל זאת הדבר יצא לפועל - "כל האפשרויות, כולל המעורבות המלאה של כל חזיתות ההתנגדות (המיליציות והחות'ים, למשל), על השולחן".
למרות הדברים הללו מהלילה, והדברים של כ"ץ הערב, ישראל אומרת באופן פומבי כי פניה להסדרה. אתמול שר הביטחון יואב גלנט הבהיר כי אם הדבר יתאפשר - ישראל תבחר בהסדרה - ולא במלחמה בהיקף מלא מול חיזבאללה.
האיום האיראני הגיע לאחר שאתמול היה יום מתוח בגבול הצפון, במהלכו זוהו כ-25 רקטות שחצו מלבנון לעבר הגליל המערבי ואצבע הגליל, שהגיעו בתגובה לשבעה חיסולים בלבנון תוך יממה.
היום היה שקט יחסי בחזית הצפונית. שני טילי נ"ט שוגרו לעבר שטח ישראל - ולא היו נפגעים. צה"ל, מנגד, פרסם תיעוד חריג, בצבע, שבו ניתן לראות את סיכולם המדויק של מחבלי חיזבאללה שנכנסו למבנה צבאי במרחב חולא.

"לא מחפשים מלחמה"

גלנט, כאמור, שידר אתמול מסר של ניסיון להגיע להסדרה, אם תהיה אפשרית, על חשבון פתיחת חזית מלאה בדרום לבנון. בסיור שקיים אתמול השר בגבול הצפון, הוא אמר ללוחמים וללוחמות: "אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל אנחנו מוכנים אליה. ואנחנו נגיע לצומת, זאת תהיה צומת T גם עבור האויב וגם עבורנו. אם הוא יבחר ללכת למלחמה אנחנו נדע מה לעשות, אם הוא יבחר ללכת להסדרה אנחנו ניענה לעניין הזה".
גלנט בגבול הצפון, אתמול
(צילום: שחר יורמן / תקשורת שר הביטחון)

שר הביטחון, שביקר באחד מבסיסי המודיעין באזור יחד עם מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין, אמר: "הגעתי לכאן על מנת לראות אתכם, לפני שעות אחדות הגעתי מארצות הברית. אני מגיע לכאן מאחת מיחידות המודיעין שלנו, ומה שאני רואה זה את היכולת מצד אחד לתת מודיעין גם לכוחות המגינים וגם לכוחות התוקפים, בכל ההיבטים, ואת שיתופי הפעולה בין הכוחות.
"בשיחות שלי נגעתי באפשרות שקוראים לה אפשרות מדינית – פתרון להגיע לתהליך הסדרי. ואני אומר לכם, אחרי שעות ארוכות של שיחות עם כל בכירי הממשל האמריקני – הדבר שנותן לנו את הגמישות להיות מסוגלים לדון על פתרונות מדיניים זה שיש לנו פתרונות צבאיים. כלומר, אם יש לך אלטרנטיבה יש מי שמדבר איתך".
לדבריו, "האלטרנטיבות שלנו משמעותיות ואנחנו מטפחים את שתיהן – מכינים את הכוח הצבאי – הגנה, התקפה וזה יכול לקרות מהר. מצד שני, מכינים את החלופה המדינית, היא תמיד עדיפה, אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל אנחנו מוכנים אליה. אם הוא יבחר ללכת למלחמה אנחנו נדע מה לעשות, אם הוא יבחר ללכת להסדרה אנחנו נענה לעניין הזה, ואני מקווה שלכאן יגיעו הדברים אבל אי-אפשר לדעת".
הוא הוסיף: "אני יודע שלא קל - לא קל לכם ולא קל לתושבי הצפון. יש דבר אחד שאני יכול לומר לכם וזה שלחיזבאללה וללבנון הרבה יותר קשה - זה קל לדבר מהבונקר ולשאת הצהרות. בסופו של עניין, יש שם מעל 450 הרוגים למחבלים – השטח מוכה ברמה מאוד קשה, ולכן העומס הזה מוטל על האויב בצורה הרבה יותר גדולה מאשר עלינו".