שר התרבות והספורט מיקי זוהר הגיב היום על "מכתב המנכ"לים" נגד המהפכה המשפטית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, שעליו חתומים עשרות מנכ"לי משרדי ממשלה שחלקם עבדו תחת ממשלות הליכוד השונות וביטל את אזהרותיהם. בריאיון ל-ynet radio הוא כינה את המהפכה "רפורמה מאוד אחראית ומאוד ומאוד מאוזנת".
הוא נימק את טענתו ואמר כי גם אחריה ניתן יהיה לפסול חוקים שיעברו בכנסת ישראל "אם הם יהיו קיצוניים ורדיקליים". לדבריו, "את זה אנשים שוכחים, אבל הנה, פסילתו של אריה דרעי (פסילת מינויו לשר הפנים והבריאות על ידי בג"ץ), גם אחרי הרפורמה, הייתה נשארת בעינה. אז מי שחושב שנעשים פה מעשים קיצוניים - התשובה היא לא".

5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
זוהר טען ל"מסע הפחדה". "הרפורמה מאוד מאוד מאוזנת"
( צילום: אוהד צויגנברג)
בהמשך הריאיון נשאל על כך שוב, והפעם השיב: "הבהרתי שבסופו של יום, אם וכאשר הרפורמה הייתה עוברת, במקרה הזה לצערנו שוב דרעי יכול היה להיפסל משום שאנחנו יודעים שהרפורמה הזאת אומרת שהרכב מורחב של בית משפט עליון יוכל לפסול חוק מבלי שתהיה עליו פסקת התגברות".
- זו התשובה שלך גם למכתב המנכ"לים עכשיו? אתם מקשקשים? "אני לא אומר לאף אחד שהוא מקשקש, אבל אני אומר דווקא לאזרחי ישראל שחוששים או מרתיעים אותם, תשקיעו בשוק ההון, הוא הולך לעלות ובגדול אחרי הרפורמה, ושוק ההון הישראלי שמי שעכשיו מנסה להקריס בשביל להצדיק את הטענות הסובייקטיביות שלו, הפוליטיות שלו, אולי אפילו המשפטיות שלו, הוא לא יצליח במשימה".
לטענתו, אותם כלכלנים בכירים "ביודעין ובמכוון מביעים עמדה סובייקטיבית, מתוך ידיעה ברורה שזה יכול להוביל לנפילת השווקים". השר זוהר נתן "עצה" לאזרחים: "זו עצה טובה מאוד, שהם ירוויחו ממנה הרבה מאוד כסף. עכשיו זה הזמן לרכוש את כל המניות כי אני בטוח שכולם יחזרו לא רק למה שהם היו, הם אפילו יהיו גבוהות יותר ובמצב טוב יותר כי המשק הישראלי יהיה סופר חזק וסופר איתן אחרי השלמת הרפורמה".
ח"כ קלנר מהליכוד: אי אפשר להמשיך לשחק את המשחק המעוות הזה
(צילום: אלי מנדלבאום, משי בן עמי)

5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גם הרפורמה לא עוזרת לדרעי? "הפסילה הייתה נשארת בעינה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
כמה מהמנכ"לים לשעבר שחתמו על המכתב. זוהר טען: "הם יודעים שהכלכלה לא תיפגע"
כמה מהמנכ"לים לשעבר שחתמו על המכתב. זוהר טען: "הם יודעים שהכלכלה לא תיפגע"
כמה מהמנכ"לים לשעבר שחתמו על המכתב. זוהר טען: "הם יודעים שהכלכלה לא תיפגע"
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל, מוטי קמחי, עמית שעל, אוהד צויגנברג, תומריקו, רשות החדשות)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
הבכירים הזהירו מ"פגיעה במשק" בעקבות מהפכת לוין-נתניהו, זוהר קרא לרכש מניות: "עצה טובה מאוד"
(צילום: שלו שלום)
הוא התעקש כי כל מי שחתם על מכתבים כאלה ואחרים מאז הוצגה הרפורמה מונע מפוזיציה. "בטח שהדאגה שלהם אותנטית, כי הם לא רוצים את הרפורמה, אבל לא בגלל שהם חושבים שזה יפגע בכלכלת ישראל. הם יודעים שהכלכלה לא תיפגע באמת", אמר. הוא טען כי אותם כלכלנים "חד-משמעית לא קראו את הרפורמה, לא בחנו אותה לעומק, הביעו עמדה סובייקטיבית משל עצמם".
- והם אחראים לפגיעה בכלכלת ישראל בעיניך. "ברגע שהם יוצרים את מסע ההפחדה הזה ואת החשש הגדול בקרב אזרחי ישראל, מה אנחנו יכולים לצפות? שאנשים לא יפחדו ולא ימשכו את הכסף שלהם משוק ההון ושהדולר לא יעלה? ברור שדברים כאלו קורים והם צריכים באמת לעשות עם עצמם חשבון נפש. האם הם בחנו את הרפורמה? הבינו אותה? נתנו לה בכלל הזדמנות או שהם פשוט התאימו את עצמם לאג'נדות המשפטיות?".

אזהרת מנכ"לי המשרדים כלכליים לשעבר - שהצטרפו לאזהרות

הבוקר, ימים ספורים לאחר מכתבם של 310 כלכלנים בכירים בארץ ובעולם, שפורסם לראשונה ב-ynet, וברקע ההחלטה של מספר חברות למשוך את כספיהן מישראל והאזהרות של נגיד בנק ישראל ושל כמה מבכירי המשק הישראלי, כ-50 מנכ"לי משרדי ממשלה כלכליים לשעבר הצטרפו לקריאות נגד ההשלכות הכלכליות האפשריות של המהפכה המשפטית המסתמנת.
"קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל", נכתב במכתב שפורסם שעליו חתומים בין היתר מנכ"לי משרדי האוצר לשעבר דוד ברודט, שלום זינגר, קרן טרנר-אייל, יעקב ליפשיץ, אוהד מראני, אהרון פוגל, ירום אריאב וחיים שני; הממונים על שוק ההון לשעבר פרופ' עודד שריג, ידין ענתבי ודורית סלינגר; ראשי אגף תקציבים, מנכ"לי משרד ראש הממשלה ובכירי בנק ישראל לשעבר.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים, בשישי האחרון
לדברי החותמים על המכתב, בהם מנכ"לים ומנכ"ליות רבים אשר עבדו בממשלות נתניהו השונות, ההערכה והיציבות לה זוכה הכלכלה הישראלית נובעת בין היתר מעצמאות הרשות השופטת והשירות הציבורי, ופגיעה בהם והורדת איכותם, תוביל לפגיעה בכלכלה הישראלית, להורדת דירוג האשראי ולקשיי גיוס הון בענף ההייטק. בסך הכול חתומים על המכתב עשרות בכירים ובכירות לשעבר בתפקידים כלכליים שונים.
החותמים מציינים במכתב כי "המחקרים מראים שפגיעה באיכות מוסדות השלטון היא כמעט בלתי הפיכה. שיווי-משקל מוסדי תומך צמיחה הינו עדין, וסטייה ממנו עלולה להיות ארוכת טווח, שכן מוסדות פוליטיים וכלכליים מזיקים נוטים להנציח עצמם לאורך עשורים רבים. על כן, אנו מתריעים בתוקף כנגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית".
מכתב המנכ"לים מגיע לאחר שביום שישי האחרון נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם כמה מבכירי המשק הישראלי - בהם מנכ"לים של בנקים גדולים - בניסיון להפחית את החששות הרבות סביב השלכות המהפכה על הכלכלה. בפגישה, שנערכה במצודת זאב ואליה זומנו כ-40 מבכירי ענף הבנקאות, ההייטק, הנדל"ן, הביטוח והמסחר, מרבית המשתתפים הסתייגו לחלוטין מהרפורמה וטענו כי הנזק ממנה למשק ולכלכה ישראל יהיה קשה.