בן גביר לנתניהו: "אם לא נחמיר את תנאי האסירים, בשביל מה הקמנו ממשלה?"
(צילום: גיל יוחנן)

המשטרה קיימה הבוקר (רביעי) טקס הרמת כוסית ברחבה החיצונית של המטה הארצי בירושלים, בנוכחות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי. השר השתתף בטקס לאחר שהחרים את זה שקיימו בשירות בתי הסוהר (שב"ס) בשל העימות בינו לבין הנציבה קטי פרי, בצל עיכוב דרגות של קצינים בארגון. בנאומו פנה בן גביר ישירות לנתניהו, ברקע הסערה על העברת הנשק לפלסטינים: "אם לא נעשה שינוי, אז בשביל מה הקמנו ממשלה?". ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
השר בן גביר אמר בפתח דבריו בטקס: "חייבים להצליח באתגרי המשילות - טיפול בפרוטקשן ואמל"ח, וגם טיפול בפשיעה במגזר הערבי ואלימות בני הנוער". בן גביר התייחס לדיון אתמול בבג"ץ על ביטול עילת הסבירות, עליו אמר: "בית המשפט דן בסמכויות שלו עצמו".
השר יצא נגד בכירי מערכת הביטחון, שלדבריו מעכבים את החמרת התנאים של האסירים הביטחוניים כפי שביקש. "לא אקבל מצב שבו נמשכות הקייטנות בבתי הכלא. אני לא מקבל את זה שאומרים לי 'השר, עכשיו זה לא העיתוי', 'השר, עכשיו יש רמדאן'. אף פעם אין זמן טוב לעשות שינויים גדולים, אבל הגיעה השעה". הוא הפנה קריאה ישירה לנתניהו: "אין לנו מנדט שלא לטפל ולשנות את תנאי האסירים. אם לא נעשה שינוי, אז בשביל מה הקמנו ממשלה?".
3 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
בן גביר והמפכ"ל בטקס, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
הפנה קריאה ישירה לרה"מ: "אם לא נעשה שינוי, אז בשביל מה הקמנו ממשלה?"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפתח דבריו בטקס אמר המפכ"ל שבתאי: "עלינו להבטיח שהמשטרה תהיה א-פוליטית. נאפשר לכולם, תוך שמירה על איזונים, את חופש המחאה וחופש התנועה". המפכ"ל התייחס לפשיעה בחברה הערבית: "לא ניתן להתעלם ממנה. היא מחייבת להמשיך לפעול בנחישות וכל האמצעים להשיב את השקט לרחוב". המפכ"ל הודה לשר על "אישור המינויים", דבר שטרם קרה בשב"ס בשל העימות עם הנציבה כאמור.
"השר מפלה בין המשטרה לשב"ס, זה פוגע ומזלזל בסוהרים ובסוהרות", אמר גורם בכיר בשב"ס הבוקר, כשראה את הדיווחים על הטקס החגיגי והשמח של המשטרה. "פשוט עצוב שככה מתנהל שר לביטחון לאומי. במשטרה הוא מאשר ובשב"ס לא, בטענה של 'לא להציב עובדות בשטח למפקד הארגון הבא'. המניעים של השר סותרים, אבל הכול מונע מנקמנות קטנה וקטנוניות. הוא פוגע קשות לא בנציבה שהולכת הביתה, אלא בסוהרים, הקצינים בדרג הביניים, שעובדים קשה מאוד בתנאים לא תנאים בבתי הכלא", אמר הגורם.
קצין בשב"ס שדרגתו מתעכבת אמר אתמול ל-ynet כי "השר והנציבה בעימות קשה והוא פשוט 'דופק' אותנו, הקצינים שהוחלט שיקודמו בדרגה, כשהוא מסרב לאשר סופית את הקידום. אנחנו תקועים". דרגתו של הקצין מתעכבת מאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסרב לאשר את קידומם של עשרות קצינים בארגון עקב העימות בינו לנציבה קטי פרי. בן גביר החרים כאמור את טקס הרמת הכוסית לכבוד ראש השנה בשב"ס שהתקיים אתמול, שבו באופן מסורתי הועלו הקצינים בדרגות.
בטרם הטקס התקיימה ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שבה השתתפו השר בן גביר ונציבת השב"ס, רב-גונדר פרי, שהביעה התנגדות נחרצת לעמדתו של השר, שביקש לצמצם את ביקורי המשפחות של האסירים הביטחוניים בכלא מפעם בחודש לפעם בחודשיים. בעמדה הלעומתית שהציגה פרי מול השר הממונה עליה, היא הדגישה כי לפי ניתוח מקצועי, שינוי בתדירות הביקורים עלול להוביל להסלמה.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בישיבת הממשלה
איתמר בן גביר בישיבת הממשלה
הנציבה הביעה התנגדות לעמדת השר, והוא בינתיים מעכב את אישור קידום הקצינים בארגון
(צילום: מארק ישראל סלם, דוברות שב"ס )
בסיום ישיבת הקבינט הנציבה פרי מיהרה לטקס הרמת הכוסית, שנערך אתמול בשעה 15:30, ואילו השר בן גביר החרים כאמור את הטקס. בכיר בשב"ס אמר כי היעדרותו של בן גביר מהטקס "פוגעת לא רק בנציבה, אלא מסמל זלזול בכל סוהר וסוהרת של שב"ס, רק בגלל שהוא מסוכסך עם פרי". עוד ציין הבכיר כי "לנציבה כבר אין מה להפסיד, לאחר שהודיעה לשר שתסיים את תפקידה בינואר הקרוב. היא כבר לא צריכה להתחנן שאולי יואיל בטובו להאריך את כהונתה לשנה רביעית".
בשב"ס נהוג להעניק דרגות לקציני הארגון בראש השנה וביום העצמאות, אך עשרות קצינים בדרגות פיקוד הביניים לא קודמו אתמול בטקס הרמת הכוסית, עקב סירובו של בן גביר לחתום על קידומם. מאז החרם של בן גביר רק קצינים בודדים הועלו בדרגה, בהם רב השב"ס ומפקד יחידת נחשון. לפי גורם בשב"ס, התנהלותו של בן גביר "תוקעת את כל העבודה. יש בתי כלא כמו איילון, שהוא אחד הגדולים בשב"ס, שאין להם מפקד. כל השב"ס נמצא על 'הולד' כי בן גביר רוצה להראות מי הבוס".