מטוסים רוסים בדרך לתרגיל בסוריה
(צילום: רויטרס)

בזמן שהמערב עוקב בדריכות אחר האפשרות שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יפלוש לאוקראינה בכל רגע, במרחק של אלפי קילומטרים מהקרמלין, הצבא הרוסי פתח אתמול (שלישי) באימון אווירי וימי נרחב בסוריה, שכלל מפציצים עם יכולת נשיאת ראשי קרב גרעיניים ומטוסי קרב עם טילים על-קוליים בבסיס האווירי חמיימים שבסוריה.
4 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי רוסי בסוריה
תרגיל צבאי רוסי בסוריה
מפציצים גרעיניים של הצבא הרוסי על אדמת סוריה
(צילום: EPA)
למרות המתיחות מול האוקראינים, שר ההגנה סרגיי שויגו הגיע בעצמו לפקח על התרגיל הגדול ביותר שרוסיה ערכה בים התיכון מאז ימי המלחמה הקרה. שויגו נועד עם הנשיא הסורי בשאר אסד עוד לפני התרגיל ודן איתו על תוכניות עתידיות של שיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות.
משרד ההגנה הרוסי מסר כי בתרגיל האחרון, שהחל כאימון ימי עוד בחודש שעבר, משתתפות 15 ספינות קרב ו-30 כלי טיס, ומטרתו לאמן את הכוחות להגן על רוסיה מפני האיומים שעומדים בפניה. המפציצים הגרעיניים, מדגם טופולב Tu-22M3 ומטוסי הקרב מדגם מיג-31 שנושאים את טילי ה"קינז'ל" (פגיון ברוסית) נחתו בבסיס האווירי בחמיימים, המפקדה הראשית של הצבא הרוסי בסוריה מאז 2015, ובצבא אמרו כי הטילים העל-קוליים מגיעים לטווח של עד 2,000 ק"מ במהירות שמגיעה לפי 10 ממהירות הקול - כך שקשה ליירטם.
4 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי של רוסיה ב חצי האי קרים משבר אוקראינה
תרגיל צבאי של רוסיה ב חצי האי קרים משבר אוקראינה
שיגור טילים מתקדמים בשטח הסורי
(צילום: RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS S\EPA)
4 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי רוסי בסוריה
תרגיל צבאי רוסי בסוריה
אסד מלווה את שר ההגנה הרוסי שויגו
(צילום: רויטרס)
משרד ההגנה אמר כי מפקד חיל הים דיווח אישית לשר שויגו כי התרגיל שמתקיים בימים אלה מדמה תקיפה של ספינות אויב, ולפי סוכנות הידיעות AP, מטרת הגעת הטילים המתקדמים לסוריה היא הפגנת כוח מול הכוחות האמריקניים - בעיקר כהעברת מסר לקבוצת הקרב הימית של צבא ארה"ב בים התיכון.
במקביל, רוסיה הרחיבה את הבסיס הימי בטרטוס, שהוא המוצב הימי היחיד שהיא מחזיקה מחוץ לשטח ברית המועצות לשעבר, ויחד עם התרגיל הנרחב בים התיכון מדובר בעליית מדרגה משמעותית של טביעת הרגל של הצבא הרוסי מחוץ לרוסיה בזמן המתיחות הגואה מול האוקראינים.
בתוך כך, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר אמש כי איום הפלישה לאוקראינה עדיין ממשי - ואיים כי "אם פוטין יבחר במוות - העולם לא ישכח זאת". במוסקבה ממשיכים להכחיש את הדיווחים וההערכות המודיעיניות על פתיחה במלחמה מול אוקראינה, והקרמלין דורש מהמערב להציג ערובות לכך שנאט"ו לא תאפשר לאוקראינה ושאר המדינות שהיו בעבר חלק מחבר העמים להצטרף אליה - ולא תציב בשטחן מערכות נשק כך שההסכמים הצבאיים במזרח אירופה יוכלו להתערער. ארה"ב ובעלות בריתה דחו את הדרישות ממוסקבה - אך הציעו לנהל משא ומתן על חיזוק היציבות הביטחונית באירופה.
פורסם לראשונה: 23:34, 15.02.22