3 צפייה בגלריה
מאיר תמרי ז"ל
מאיר תמרי ז"ל
הטרור מרים את ראשו. מאיר תמרי וזירת הפיגוע
שני אירועים חמורים התרחשו ביומיים האחרונים בשטחי יהודה ושומרון. האחד הוא הפיגוע הקטלני שבוצע אתמול (שלישי) בירי מרכב חולף וגבה את חייו של מאיר תמרי מההתנחלות חרמש. לפי התחקיר הראשוני, רכב חולף ובו שני פלסטינים עקף את מכוניתו של תמרי ומכיוונו נורו שבעה כדורים מרובה M-16. השני הוא אופן ההתנהלות בין הדרג המדיני והצבאי, שקיבל הוראה לבצע את העתקת ישיבת חומש, בניגוד לחוק.
הפיגוע מסיים לכאורה חודשיים של שקט יחסי בזירת איו"ש, מאז פיגוע הדריסה בטיילת בתל אביב באפריל, שבו נרצח תייר איטלקי. עם זאת, כמעט מדי יום נרשם ניסיון פיגוע. רק בשבוע שעבר היינו קרובים לאירוע טרור חמור בטנא עומרים, כשמחבל חדר מתחת לשער הכניסה, לצד מטען שהונח בציר 60, פיגוע ירי בחוצה שומרון וירי שבוצע לעבר יישובים סמוכים באזור הגלבוע.
תיעוד: חדירת המחבל לטנא עומרים

3 צפייה בגלריה
יוסי דגן ישיבה חומש שהוקמה במיקום חדש באדמות מדינה
יוסי דגן ישיבה חומש שהוקמה במיקום חדש באדמות מדינה
קיבלו אישור מהדרג המדיני. קביעת מזוזה בישיבת חומש החדשה
המצב הנוכחי מצייר שלוש מגמות: הראשונה היא התגברות הטרור באזור ג'נין, שם סימנו הארגונים את יישובי הגלבוע (כגון גן נר) כמטרה לירי מרחוק, שעלול להתגבר עם סיוע של משגרי מרגמות מאולתרים. המגמה השנייה היא התגברות הטרור מטול כרם, שם גם לקחו אחריות לפיגוע הקטלני אתמול. כמה שעות קודם לרצח תמרי נפגע לוחם צה"ל באורח בינוני במחנה הפליטים נור א-שמס, מזרחית לטול כרם, שהייתה שקטה ביחס לשכם ולג'נין עד לאחרונה.
המגמה השלישית היא פיגועי הירי בצירי התנועה ביהודה ושומרון. כאן חשוב לציין כי טענת התושבים בחרמש מוצדקת: צה"ל הוריד את החיילים מהעמדה על הציר. לצבא אין פתרון קסם לפיגועי הירי הללו, מלבד הצבת לוחמים בצירים ולא רק בעמדות, מה שישפר את תחושת הביטחון.
הצבא רעד השבוע, בלילה שבין ראשון לשני, בגלל הקמת הישיבה בחומש. זה קרה כשקבוצת מתנחלים קיבלה אישור מהדרג המדיני לעלות לחומש ולהקים במקום ישיבה חדשה, מבלי לקבל אישורי תכנון רלוונטיים. כך קרה שהריבון ביהודה ושומרון (הצבא) הונחה על ידי הגוף שממנה את הריבון בשטח (הדרג המדיני) להסיט את המבט מהמנהל התקין ולאפשר הקמת מבנה חדש על אדמות המדינה בחומש.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בהערכת מצב במזכירות הצבאית
ראש הממשלה נתניהו בהערכת מצב במזכירות הצבאית
צה"ל כפוף לדרג המדיני. הרמטכ"ל וראש הממשלה
(צילום: דובר צה"ל, קובי גדעון לע"מ )
צה"ל כפוף לדרג המדיני, אין על כך שום מחלוקת, אבל לא רק אליו: הוא כפוף גם לשלטון החוק במדינת ישראל. בחסות המהומה הפוליטית והחברתית של החודשים האחרונים, העמיד הדרג המדיני את צה"ל בדילמה קשה, שבה הרמטכ"ל נאלץ להכריע בין כפיפות הצבא לממשלה ובין מחויבותו לשלטון החוק.
כתבתי בעבר ואמשיך לעשות זאת: צה"ל לא צריך לעסוק בפוליטיקה. או יותר נכון, הדרג המדיני לא צריך להעסיק את הדרג הצבאי בפוליטיקה. מאיראן, דרך חיזבאללה ועד החמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה וגל הטרור באיו"ש, שולחנו של הצבא עמוס עד להתפקע במשימות מורכבות וחשובות. כל הסטה שלו מהמשימות הביטחוניות - פוגעת בראש ובראשונה בביטחון אזרחי ישראל.