רומן זדורוב במשפטו החוזר
(צילום: אסף מגל)

בתום יום דיונים ארוך במיוחד שהתקיים אתמול (שלישי) במשפטו החוזר של רומן זדורוב, טען אב בית הדין אשר קולה כי מופעלים עליו לחצים חיצוניים בתיק, וכי הפרקליטות מביעה בו אי אמון. הוא ציין כי "מדובר בדברים שאסור שיקרו במדינה מתוקנת", והוסיף: "אם הבעת האי אמון תימשך, אצטרך לשקול את צעדיי – על כל המשתמע מכך".
הדיון אתמול החל רק בשעות הצהריים, מכיוון שהעד המרכזי העיד בווידיאו מניו יורק, ונמשך עד לשעה 21:30. בסמוך לסיומו, בשלב שבו לא נכחו עיתונאים באולם, החל השופט קולה ב"נאום" שנמשך כרבע שעה, ובו שטח את לבטיו לגבי המשך תפקודו בתיק: "אני לא יכול לדון בתיק הזה בנפש חפצה, כשהתביעה עושה את מה שהיא עושה. היא מטילה בי דופי, ויש קמפיין אישי נגדי שיש עליו טביעות אצבעות".
בשורה התחתונה, הבהיר השופט קולה כי אלמלא טובתה של אילנה ראדה, אימה של תאיר ז"ל, הייתה לנגד עיניו, כבר היה פוסל את עצמו מלדון בתיק – מה שהיה מחייב חזרה לנקודת ההתחלה ופתיחת דיונים מחודשת.
1 צפייה בגלריה
אילנה ראדה
אילנה ראדה
השופט: "לא פוסל את עצמי מהתיק כי רואה את טובתה לנגד עיניי". אילנה ראדה
(צילום: נחום סגל)
יש להקדים ולומר: הדיונים בתיק רוויים באמוציות, ולעיתים אינם עומדים בכללים של סדר הדין הפלילי. כבר בתחילתם הבהיר השופט קולה כי לעיניו עומדת מטרה של חקר האמת, ויש מקום לחריגה מנהלים כדי להגיע לעומקה. בתהליך המשפט, הוא והשופט דני צרפתי מרבים לשאול את העדים שאלות בעצמם, ולעיתים אף מתעמתים עם צדדים – ובעיקר עם התביעה – על נוסח השאלות ומשך הזמן שיוקדש לכל עד.
בחלק מהמקרים הגיעו הדברים לידי חילופי צעקות והתפרצויות זעם של השופט על אנשי התביעה. בחודש שעבר התעמתו השופטים עם אחד התובעים, עורך הדין ויאאם קבלאוי, כאשר התעקשו לקיים דיונים גם ביום חג עיד אל פיטר בשבוע הבא. בעקבות העימות, איים עו"ד קבלאוי בפנייה ללשכת עורכי הדין.
לדברי השופט קולה, חג הפסח היה חג שחור מבחינתו: "אני אומר את הדברים בלב כבד מאוד. חבריי יודעים שיש לי לב קשה מאוד בתיק הזה. יש עוד דברים שנעשו כאן – שלא את כולם אני רוצה לחשוף עכשיו, ומי שצריך לדעת – יודע, באופן שלדעתי אסור שייעשו במדינה מתוקנת".
בסיום הנאום נשאו גם הצדדים את דבריהם, כאשר הסנגור – עו"ד ירום הלוי, טען כי הפרקליטות מהלכת אימים על בית המשפט. הוא הפציר בשופט שלא יפסול את עצמו, בשל מה שהגדיר "עינוי הדין" של הנאשם והשלב המתקדם שבו נמצא המשפט החוזר. נציגי הפרקליטות אמרו בסופו של דבר כי הם מכבדים את בית המשפט, והשופט ענה להם כי המצב הדדי.
יש לציין כי נראה שכל הגורמים המסקרים את המשפט סבורים שזדורוב יזוכה מחמת הספק. התבטאויותיהם של השופטים – המביעים פעם אחר פעם את דעתם בדיונים, מצביעות גם הן על הכיוון הזה.