משדר אולפן ynet

בחמאס בחרו לפרסם את הסרטון שבו נראה לכאורה אברה מנגיסטו, לראשונה מאז נלקח בשבי לפני יותר משמונה שנים, דווקא אתמול (שני) - לרגל חילופי הרמטכ"לים אביב כוכבי והרצי הלוי, וממש עם סיום הטקסים. הסרטון נפתח עם הכיתוב "כוכבי וממסדו נכשלו" - ועם מסר לרמטכ"ל הנכנס וניסיון להפעיל לוחמה פסיכולוגית על הציבור הישראלי: "הלוי צריך להכין את עצמו לשאת בנטל של הכישלון הזה והשלכותיו. קודמך השאיר לך הרבה צער ושקרים".
כוכבי, מצידו, התייחס לסוגיית השבויים והנעדרים בריאיון הפרידה שהעניק ל-ynet: "יש במציאות הנוכחית תנאים יותר טובים לאפשרות של החזרת הבנים. זו מחויבות שלנו ושלי למשפחות ויש במציאות הנוכחית כמה וכמה סיבות שמקלות על האפשרות לקדם זאת".
הסרטון שבו תועד לכאורה אברה מנגיסטו

3 צפייה בגלריה
סרטון חדש של אברה מנגיסטו
סרטון חדש של אברה מנגיסטו
תיעוד ראשון זה יותר משמונה שנים, לכאורה. אברה מנגיסטו בסרטון שפרסם חמאס
3 צפייה בגלריה
טקס חילופי הרטמכ''ל בקריה, תל אביב
טקס חילופי הרטמכ''ל בקריה, תל אביב
כוכבי דיבר על "תנאים יותר טובים להחזרת הבנים, חמאס להלוי: "השאיר צער ושקרים"
(צילום: מוטי קמחי)
כוכבי הסביר בריאיון כי "המציאות של שריפות מעת לעת בעוטף עזה, הפגנות יום ולילה ורקטות, מציאות שעד לפני שנתיים הייתה טבעית לנו, פסקה כמעט לחלוטין. קודם כל בגלל הפעלת כוח שלנו, שבשיאה שומר החומות ומדיניות התגובה שהנהגנו לפיה גם על רקטה בודדת או על בלון שגורם לשריפה אנו תוקפים בעוצמה רבה עם פגיעה בנכסים משמעותיים ביותר עבור חמאס. הצטרף לזה המבצע האחרון של עלות השחר נגד הג'יהאד האיסלאמי. לצד זה החלטנו לאפשר באופן הדרגתי לפועלים לעבוד בארץ והשילוב של מאמץ אזרחי ומאמץ צבאי מייצר מציאות שונה ברצועה ויש לה פוטנציאל להימשך זמן ארוך".
לדבריו, "חמאס, ושמענו זאת מסינוואר, מבין שהוא ספג פגיעות קשות ביותר ומבין שלא השיג דבר באף אחד מהמבצעים ולכן בחר כרגע במדיניות של לא לבצע טרור נגד ישראל ולהתמקד ברווחת האזרח".
במשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו הפיצו לשרים מסמך מסרים ולפיו "חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה". "פרסום הסרטון, יחד עם שלל פעולותיו בעבר, מוכיחים שמדובר בארגון טרור המחזיק את אזרחי עזה כבני ערובה, והם נאלצים לשלם מחיר פעולותיו", נכתב. בישראל התייחסו גם לעצם החזקתם של הישאם א-סייד ומנגיסטו בשבי ואמרו כי "חמאס מחזיק בשבי במשך שנים שני אזרחים פגועי נפש, וזאת בניגוד לחוק ולדין הבינלאומי. מדובר במקרה הומניטרי וישראל רואה בחמאס את האחראי הישיר למצבם".
במשרד הבהירו גם כי בשלב זה עדיין לא ניתן לקבוע את מהימנות התיעוד, וכחלק מהמסרים שהופצו לשרים נכתב כי "הסרטון הוא תעלול תקשורתי ציני ובזוי, סביב מקרה הומינטרי של אזרח ישראלי פגוע נפש, שמוכיח יותר מכל שחמאס מתוסכל ולחוץ".
לשכת ראש הממשלה מסרה כי "מדינת ישראל תמשיך לעשות את כל המאמצים על מנת להשיב את השבויים והנעדרים, חיילי צה"ל ואזרחי ישראל, הנמצאים בשבי החמאס".
אגרנש מנגיסטו עם ראש העיר אשקלון

בסרטון שפורסם בצהריים נראה אדם המציג את עצמו כאברה מנגיסטו אומר: "אני האסיר אברה מנגיסטו. כמה זמן אני וחבריי נשאר כאן בשבי אחרי שנים ארוכות של סבל וכאב? איפה מדינת ועם ישראל שיידאג לגורלנו?".
אמו של אברה מנגיסטו, אגרנש, צפתה בסרטון שהפיצה הזרוע הצבאית של חמאס ואמרה: "אני מזהה אותו, נראה שזה הוא". אחיו של אברה, יאלו מנגיסטו, אמר בשיחה עם ynet קודם לכן כי הוא אינו יודע לאשר ב-100% האם אכן מדובר בו - אך ציין: "זה נראה הוא, הוא דומה לו".
ממשפחת מנגיסטו נמסר: "יותר דחוף שנקבל אותו בחזרה מאשר שנראה אותו בסרטון. זו עוד הוכחה שהוא חי. המדינה צריכה לפעול במהרה כדי להחזיר אותו הביתה. הוא נראה בריא ומטופל. אין שום סיבה שהוא יישאר בכלא עוד יום אחד נוסף. מעבר לזה, מרגש מאוד לראות אותו. זאת הפעם הראשונה שאנחנו רואים אותו".
מנהל לשכת המידע של האסירים הפלסטינים, אחמד אלקדרה, מסר בעקבות פרסום הסרטון כי "לכיבוש אין ברירה אלא להיכנע לתנאי גדודי אל-קסאם לשחרור האסירים שלנו, במוקדם או במאוחר". הוא הוסיף: "אנו קוראים לגדודי אל-קסאם להמשיך לעבוד בחשאי ובפומבי למען החופש של האסירים שלנו".
3 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
משרד ראש הממשלה: "חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה". נתניהו
(צילום: שלו שלום)
דובר לשכת המידע לאסירים פלסטינים חאזם חסנין כינה את מנגיסטו "החייל הציוני השבוי". בהודעה מטעמו מסר כי "ההתנגדות הפלסטינית מייחסת חשיבות רבה לנושא האסירים והיא עושה מאמצים רבים לשחרר את האסירים בבתי כלא הכיבוש. האסירים הגיבורים שלנו שמחים על התיעוד ששידרו גדודי אל-קסאם - והוא נועד להפעיל לחץ על הכיבוש ולאלץ אותו לסיים עסקת חליפין".
עיריית אשקלון, העיר שבה מתגוררת משפחת מנגיסטו, מסרה כי ראש העיר תומר גלאם הנחה את מינהל הרווחה להיות בקשר שוטף עם האם, אגרנש מנגיסטו, ולעמוד מקרוב אחר מצבה. "עובדות סוציאליות מטעם העירייה יגיעו לבית המשפחה", נמסר, "העירייה עומדת בקשר מול משרד ראש הממשלה באשר לבדיקת אמינות הסרטון".
אברה מנגיסטו מוחזק בשבי חמאס בעזה כבר יותר משמונה שנים. בספטמבר 2014 הוא צעד מביתו שבאשקלון אל חוף זיקים, המשיך דרומה וחצה את הגבול הימי בין עזה לישראל, ושם נפל בשבי חמאס. כמה חודשים לאחר מכן חצה את הגבול הישאם א-סייד, בדואי תושב הדרום. שניהם מוחזקים מאז בידי חמאס, ככל הנראה, ואיש לא יודע מה מצבם. בני משפחותיהם של השניים טענו במהלך השנים כי הם לוקים בבעיות נפשיות.
פורסם לראשונה: 23:31, 16.01.23