בחמאס הצהירו מיד אחרי נאום הנשיא ג'ו ביידן כי ההצעה לעסקה שפירט הייתה "חיובית", אבל מאחורי הקלעים דורשים הבהרות - ובארגון הטרור טוענים כי טרם ראו הצעה ישראלית שתואמת את העקרונות שעליהם דיבר הנשיא האמריקני. כך מדווח בצהריים (יום ב') העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר, והתיעוד שלו במנהרה ברצועה. לא ממהר לעסקה
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
גורמים ערביים מהמדינות המתווכות סיפרו לעיתון האמריקני כי אף שבחמאס אמרו שהעקרונות שהתווה ביידן הינם "רציניים", בארגון הטרור דורשים לקבל הצעה מפורטת בכתב – שתשקף לדבריהם את נאום הנשיא ותכלול הפסקת אש מקיפה ומתמשכת.
לפי הדיווחים ההצעה הישראלית כן הועברה בכתב, על פני 4.5 עמודים – ודומה למדי להצעה שחמאס כבר הסכים לה בחודש שעבר. עם זאת, לפי "וול סטריט ג'ורנל" בחמאס אמרו למתווכים כי ההצעה האחרונה שקיבלו עדיין מדברת רק על השגת "שקט בר-קיימא" במונחים מעורפלים. בארגון הטרור, כך דווח, חוששים עדיין שישראל רוצה לחזור ללחימה בתום הפסקת האש הזמנית ושחרור חלק מהחטופים בשלב הראשון של העסקה.
המילה האחרונה שמורה כמובן למנהיג לחמאס בעזה יחיא סינוואר, ולפי הדיווח הוא כלל לא ממהר לסיים את המלחמה. בעיתון מדווחים כי על פי מסרים שהועברו מסינוואר למתווכים במדינות ערביות, סינוואר מאמין שישראל נשאבת ל"בוץ" ברצועה והופכת למדינה מצורעת בזירה הבינלאומית – כשבמקביל הסוגיה הפלסטינית זוכה לעדנה (רק בשבוע שעבר, נזכיר, הכירו ארבע מדינות אירופיות במדינה פלסטינית).
נאום ביידן, שבו חשף את ההצעה הישראלית
(צילום: רויטרס)

הנהגת חמאס בחו"ל, כך דווח, כן מעוניינת לסיים את המלחמה – ומוכנה לעשות זאת בעסקה שתכלול ערבויות לשרידות הארגון ולכך שימשיך לקבל "תפקיד מתמשך בשלטון ברצועה", לשון הדיווח. עם זאת, לפי העיתון בארגון הטרור בטוחים גם שחמאס מסוגל להמשיך לעמוד אל מולן הקמפיין הישראלי, כשברקע נמשך הלחץ הבינלאומי על ישראל ובפרט נגד הפעולה ברפיח.
במקביל לדיווח, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר היום פעם נוספת כי לא הסכים לסיום המלחמה במסגרת העסקה שחשף הנשיא ביידן. "המתווה שביידן הציג הוא חלקי. המלחמה תיעצר לצורך השבת חטופים ואחר כך נקדם דיון. יש עוד פרטים שנשיא ארה"ב לא הציג לציבור", אמר נתניהו בדיון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת. לפי ראש הממשלה, רק אחרי 16 ימים (בשלב הראשון של העסקה המוצעת), ייכנסו ישראל וחמאס למו"מ כדי לדון בהמשך תנאי העסקה.
ביידן, נזכיר, חשף בסוף את ההצעה הישראלית שהועברה לחמאס בשבוע שעבר - הצעה שבה ויתורים יוצאי דופן של ישראל, ושלפי דיווחים קרובה כאמור להצעה שחמאס עצמו הסכים לה בעבר. ביידן אמר כי השלב הראשון יימשך שישה שבועות, ויכלול שחרור של חטופים מקבוצת הנשים, הזקנים והפצועים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. לדבריו, בשלב הראשון יחל המשא ומתן על השלב השני – שמשמעותו סיום המלחמה ושחרור יתר החטופים. נשיא ארה"ב הדגיש כי אם המו"מ יגלוש אל מעבר לששת השבועות של השלב הראשון – הפסקת האש הזמנית תימשך, כל עוד השיחות נמשכות. לדבריו, השלב השלישי כולל את שיקום הרצועה והחזרת גופות החטופים.
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נאום ביידן נתפס כניסיון "לחשק" את נתניהו באמצעות חשיפת ההצעה הישראלית בפומבי, ונאומו חולל סערה ואיומים בפירוק הממשלה מצד שותפיו מימין איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
בלשכת נתניהו מיהרו להבהיר כבר בסוף השבוע בכמה הודעות נפרדות שאף שיש נכונות לדון ולתת על סיום המלחמה, ישראל לא תהיה מוכנה לעשות זאת בלי השגת המטרות המוצהרות שלה – מיטוט שלטון חמאס, החזרת החטופים והבטחה שעזה לא תהפוך שוב לאיום על ישראל. גורם ישראלי הבהיר גם כי את המשא ומתן על השלב השני ניתן יהיה להפסיק ולחדש את הלחימה: "אם נראה שהם גוררים רגליים ועושים מניפולציה, נחדש את הלחיצה. האמריקנים יודעים את זה", אמר.
בנאומו הדרמטי, ביידן הדגיש כי הגיעה העת לסיום המלחמה, תקף את אלו בישראל שלדבריו רוצים לכבוש את עזה ולנהל "מלחמה לנצח" – ובניסיון להרגיע את חששות הישראלים, טען כי חמאס נפגע בצורה קשה מאוד – שלא תאפשר לו יותר להוציא לפועל מתקפה נרחבת כמו ב-7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
נתניהו
נתניהו
"המתווה שביידן הציג - חלקי". נתניהו
(צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL)
אלא שמהנאום לא היה ברור אם ההצעה הישראלית תעניק פתח להמשך שלטון חמאס ברצועה ביום שאחרי המלחמה. לצד הבהרות נתניהו, שאמר כאמור כי בכל מקרה ידרוש את מיטוט שלטון חמאס, גם שר הביטחון יואב גלנט הצהיר אתמול והיום כי ישראל לא תהיה מוכנה שחמאס ימשיך לשלוט ברצועה, "בכל תהליך של סיום המלחמה" כלשונו. גלנט ציין כי התוכנית של מערכת הביטחון היא "לבודד אזורים" שונים ברצועה, להוציא משם את אנשי חמאס – ולהכניס כוחות אחרים שיאפשרו "שלטון אחר", כלשונו. הוא לא ציין מי יהיו אותם גורמי שלטון חלופיים.