צה"ל תקף אמש (חמישי) באמצעות מטוס קרב בית עם מחבלים בטול כרם. על פי דיווחים פלסטיניים, בתקיפה נהרגו 18 בני אדם. צה"ל ושב"כ עדכנו כי חיסלו את ראש תשתית הטרור של חמאס בטול כרם, שתכנן פיגוע בטווח הזמן המיידי וכן פעילים מרכזיים נוספים. "בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו, בהכוונה מודיעינית של שב"כ, בטול כרם וחיסלו את המחבל זאהי יאסר עבד אלראזק עופי", נמסר.
זירת האירוע

2 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בטול כרם
תקיפות צה"ל בטול כרם
פטריית העשן בטול כרם, אמש
לפי הודעת צה"ל, עופי תכנן והוביל את ניסיון פיגוע רכב התופת בעטרת בספטמבר. "במסגרת תפקידו סיפק אמצעי לחימה לפעילי טרור רבים במרחב ותכנן להוציא פיגועים משמעותיים רבים נוספים ליישובים באיו"ש ולעורף הישראלי", צוין. "הוא לקח חלק בתכנון והוצאה לפועל של מספר פיגועים משמעותיים ועצימים נגד אזרחים בשטחי יהודה ושומרון, בתוכם פיגועים שבהם נפצעו אזרחים ישראלים. במסגרת זו, פעל לבסס תשתיות טרור מטעם חמאס וסייע לפעילי טרור במרחב לבצע פיגועי ירי ותופת משמעותיים". בתקיפה, חוסל גם רית' רדואן, מפקד התארגנות הטרור במחנה הפליטים טול כרם.
הפלסטינים טענו כי זמן קצר לפני התקיפה, התקיימה תהלוכת ראווה לאסיר מגדודי חללי אל-אקצא ששוחרר מהכלא הישראלי אחרי 20 שנה - ובה השתתפו חמושים רבים.
מדובר בתקיפה הראשונה שבוצעה בטול כרם באמצעות מטוס קרב מאז האינתיפאדה השנייה. עד כה, במעט הפעמים שבהם תקפו ביהודה ושומרון, הפציצו מטוסי קרב רק בג'נין ובשכם.
דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רדינה, גינה את מה שכינה "ההסלמה במעשי הטבח הישראליים", ואמר כי "האחרון שבהם היה הטבח במחנה טול כרם - מה שגרם לעשות הרוגים ופצועים". בטול כרם הוכרזה שביתה כללית היום.
בחודש אוגוסט האחרון חוסל ראש התארגנות הטרור במחנה הפליטים נור א-שמס, מוחמד ג'אבר (אבו שג'אע), שהיה מעורב בפיגועים רבים וגם בהכוונת הפיגוע שבמהלכו נרצח אמנון מוכתר (67) בסוף חודש יוני בקלקיליה. כראש התארגנות הטרור במחנה הפליטים, הוא פיקד על כ-30 מחבלים.
2 צפייה בגלריה
הריסות הבית שתקף צה"ל בטול כרם
הריסות הבית שתקף צה"ל בטול כרם
ההרס במבנה שהותקף בטול כרם
תיעוד: תהלוכת הראווה של החמושים, לפני התקיפה

במערכת הביטחון הצביעו על הבדל משמעותי בין הפופולריות של המחבלים, בעיקר ממחנות הפליטים, ברשתות החברתיות, לעומת התמיכה, המעטה יחסית, לה הם זוכים מהתושבים בשטח. חשוב לציין כי עבור ארגוני הטרור, השימוש ברשתות הוא מרכיב חשוב מאוד בהאדרת המחבל, על מנת שיוכל לסחוף אחריו צעירים נוספים.
בג'נין תקף צה"ל באמצעות מטוס קרב לאחרונה בחודש מאי האחרון, שם הותקף חמ"ל מבצעים של תשתית הטרור בג'נין. חוסל בה המבוקש איסלאם חמאייסה.
במשך שנים ארוכות, מאז תום מבצע "חומת מגן", נמנע צה"ל מתקיפות אוויריות ביו"ש, אך בעקבות הזינוק בפיגועי הטרור בשנה שעברה - עוד לפני פרוץ המלחמה - המדיניות הזו השתנתה והסיכולים מהאוויר בשטחים חודשו.
פורסם לראשונה: 22:58, 03.10.24