סיעת הליכוד אישרה הערב (יום א') פה אחד את בקשת יו״ר הליכוד וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו למנות יו״ר כנסת זמני. ראש הממשלה המיועד נתניהו החליט למנות את ח״כ יריב לוין.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין
(צילום: ערוץ הכנסת )
מוקדם יותר החליט בנימין נתניהו למנות את ח"כ יריב לוין ליו"ר כנסת זמני - בשל חוסר היכולת להחליט על מינוי קבוע. לוין צפוי לכהן בתפקיד בעשרת הימים הקרובים עד לכינון הממשלה כדי לקדם במהרה חקיקה שתכשיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, כמו גם חקיקה שתעביר סמכויות על מדיניות המשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן-גביר. עם זאת, בכירים בליכוד הביעו חשש שהמינוי הזמני יהפוך לקבוע.
בכירים בליכוד טענו כי מינויו של לוין ליו״ר כנסת זמני אינו מקרי וכי הוא פעל מאחורי הקלעים כדי לקבל את המינוי. ״הזמני יהפוך לקבוע״, טען בכיר בליכוד. "לוין לא סגור על עצמו עם תיק המשפטים והדרך שלו להתרחק מהתפקיד זה לכהן כיו״ר כנסת ולפי חלוקת התפקידים בליכוד הוא יחליט אם להישאר או לא".
גורמים בליכוד הוסיפו כי נתניהו עשה סיבוב פרסה והחליט לחזור לרעיון של יו״ר זמני, מפני שלא הצליח להכריע מי יהיה מועמדו לתפקיד יו״ר הכנסת. זאת, כיוון שמינוי יו״ר כנסת נגזר גם ממינויים אחרים בממשלה - החליט נתניהו לחכות עם מינוי יו״ר כנסת ולמנות את מקורבו יריב לוין לתפקיד באופן זמני. הערכה היא, כי אם לוין ירצה להישאר בתפקיד יו״ר כנסת קבוע נתניהו יאפשר לו להישאר בתפקיד.
השמות המובילים לתפקיד יו"ר הכנסת הקבוע הם של חברי הכנסת דוד אמסלם, אופיר אקוניס, יואב קיש ודני דנון. גם ח"כ אמיר אוחנה יכלל ברשימה, אם לא יקבל בסופו של דבר את תיק החוץ.
3 צפייה בגלריה
דוד אמסלם, אופיר אקוניס, דני דנון, אמיר אוחנה
דוד אמסלם, אופיר אקוניס, דני דנון, אמיר אוחנה
מועמדים לתפקיד היו"ר: דנון, אמסלם, אוחנה ואקוניס
(צילום: עמית שאבי, קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
מחר ב-16:00 ימלא ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) את תפקידו בפעם האחרונה כשיעלה להצבעה את מינוי היו"ר מטעם הממשלה ה-37 בראשות נתניהו. מיד עם תום ההצבעה צפויות להתכנס שתי הוועדות שידונו בחוקים הללו - ועדה מיוחדת לחקיקה לקראת כינון הממשלה בראשות ח"כ שלמה קרעי, ועוד ועדה מיוחדת לתיקון פקודת המשטרה בראשות ח"כ אופיר כץ.
הוועדה בראשות קרעי תדון בתיקון חוק יסוד הממשלה, ותתמקד בסעיף 6, שלפיו "לא יתמנה לשר מי שהורשע ונידון לעונש מאסר וביום מינויו טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר או מיום מתן פסק הדין, אלא אם קבע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית כי אין עם העבירה שבה הורשע, מנסיבות העניין, משום קלון".
במקרה של דרעי, מדובר במאסר על תנאי, ולכן התיקון שהקואליציה העתידית תבקש ככל הנראה לעשות הוא שרק מי שנקבע לו מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר, כל עוד לא עברו שבע שנים מפסיקת הדין. בוועדה יהיו תשעה חברי כנסת מהקואליציה העתידית ושמונה מהאופוזיציה.
(צילום: אבי חי)

3 צפייה בגלריה
אריה דרעי, איתמר בן גביר
אריה דרעי, איתמר בן גביר
דרעי ובן-גביר. חקיקה להכשרתם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוועדה בראשות כץ תדון בהעברת סמכויות מהמשטרה לשר המיועד בן-גביר, ובכלל לממשלה. לפי הצעת החוק, התקציב השנתי של המשטרה ייקבע בסעיף תקציב נפרד, והממונה על סעיף תקציב זה יהיה השר. בנוסף, נכתב בהצעה שהמפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, ואילו המשטרה תהיה נתונה למרות הממשלה. כך גם בענייני חקירה או תיקים מסוימים, לרבות פתיחתם, ניהולם או סגירתם. בוועדה יהיו שבעה חברי כנסת מהקואליציה העתידית ושישה מהאופוזיציה.
הקואליציה העתידית כמובן תנסה לכנס במהרה את הוועדות כדי לדון בהצעות החוק, בעוד שהאופוזיציה תעכב בכמה שניתן את העברת החוקים. היא יכולה לעשות זאת בעיקר באמצעות הגשת הסתייגויות, אך לבסוף היא תהיה מיעוט והחוקים צפויים לעבור.