לאחר ההחלטה לאסור על חברות מישראל להציג בתערוכת הנשק הימי הגדולה בעולם, Euronaval, הצפויה להתקיים בפריז, הודיעה החברה המארגנת כי הן יורשו להציג - בתנאי שלא היו חלק מהמאמץ הביטחוני הישראלי בעזה ובלבנון. אך למעשה, אין חברה ישראלית שלא הייתה חלק מהמאמץ המלחמתי כך שההודעה לא משנה דבר.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של הדוכן של מספנות ישראל
הדמיה של הדוכן של מספנות ישראל
הדמיה של הדוכן של מספנות ישראל
(צילום: יחצ)
בהודעה שהתפרסמה באתר התערוכה אתמול נכתב בנוגע לנוכחות חברות ישראליות ביריד כי "מארגני התערוכה מכירים בהחלטת המועצה הלאומית להגנה וביטחון, הקובעת כי חברות ישראליות המעוניינות להשתתף בתערוכת Euronaval רשאיות לעשות כן. ייתכן שיהיה להן דוכן בתערוכה, בתנאי שהמוצרים שלהן לא שימשו במבצע הצבאי בעזה ובלבנון".
אך כאמור, המשמעות המעשית לכך היא שהיריד יאסור השתתפות "רק" של חברות ישראליות שנטלו חלק בלחימה בעזה או בלבנון, כלומר כולן. מדובר בתערוכה בה נוטלות חלק, מדי שנה, מאות חברות בינלאומיות המפתחות כלי שיט ונשק ימי, בכלל חברות ישראליות רבות.
בימים הקרובים תגיש מספנות ישראל עתירה בנושא לבית משפט בצרפת. מספנות ישראל אמורה הייתה להציג בתערוכה את ספינת מיני שלדג, ספינה מהירה המיועדת לסיור ויירוט והמתאימה לשייט במים רדודים, את ספינת opv45 שפותחה במספנה שבחיפה בשנים האחרונות, ואת ספינת הרשף s80, שדגם דומה לה אמור להיכנס לחיל הים הישראלי בשנים הקרובות. "החרם הביטחוני על ישראל מחייב את ישראל לסמוך על עצמה - ולפתח תעשייה צבאית אסטרטגית, מקומית ועצמאית", אמר איתן צוקר, מנכ"ל מספנות ישראל.
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית מול תערוכת התעשיות הביטחוניות בפריז
הפגנה פרו פלסטינית מול תערוכת התעשיות הביטחוניות בפריז
הפגנה פרו-פלסטינית מול תערוכת הנשק בפריז ביוני האחרון
(צילום: AP Photo/Masha Macpherson)
בינתיים, שר החוץ ישראל כ"ץ הורה, בהחלטה חריגה, לאנשי משרד החוץ, לסייע בנקיטת הליכים משפטיים ובפעילות מדינית נגד ההחלטה של נשיא צרפת עמנואל מקרון לאסור על חברות מישראל להציג בתערוכת הנשק הימי הגדולה בעולם, Euronaval, שצפויים להתקיים בפריז. "החרמת החברות הישראליות זו הפעם השנייה, או התניית תנאי סף בלתי קבילים, הם צעדים בלתי דמוקרטים שלא מקובלים בין מדינות ידידות ואני קורא לנשיא צרפת מקרון לבטל אותם לחלוטין", מסר השר.
הוא הוסיף: "ישראל עומדת לבדה בחזית המאבק מול ציר הרשע האיראני והאיסלאם הקיצוני ועל צרפת וכל העולם החופשי להתייצב לצידה - ולא לפעול נגדה".
מדובר בפעם השנייה שבה צרפת מחליטה לאסור על חברות ישראליות להשתתף בתערוכות נשק יוקרתיות, לאחר שבחודש יוני האחרון נאסר על חברות מישראל להציג ביריד "יורוסטורי" ואף נאסרה כניסת ישראלים לתערוכה. אחרי הסערה שפרצה, הממשלה הצרפתית הגישה ערר לבית משפט וההחלטה בוטלה, אולם רוב הנזק כבר נעשה.
12 חברות ישראליות התעניינו להציג בתערוכה הימית, ואם המגמה השלילית הזו תימשך - כמעט בוודאות תימנע כניסה ישראלית גם לסלון האווירי בלה-בורז'ה, היהלום שבכתר התערוכות. היא אמנם תתקיים רק ביוני, אבל נערכים אליה חודשים רבים לפני כן. גורם ישראלי אומר שצרפת הפכה לסמל השמאלי בעולם בתחום האמברגו על ישראל, וציין שמאחורי הקלעים חברות צרפתיות ביקשו מנשיא צרפת עמנואל מקרון לאסור השתתפות חברות ישראליות משיקולים מסחריים.