צעירים חרדים שקיבלו צו התייצבות בלשכת הגיוס ולא הגיעו אליו קיבלו היום (רביעי) שיחות אזהרה, שבהן נאמר להם כי אם לא יגיעו ללשכות בתוך 48 שעות, הם עלולים לקבל צו מעצר. בימים האחרונים דווח על כמה ניסיונות להתקשר לצעירים חרדים ולשכנעם להתגייס, אך לראשונה עושה הצבא שימוש באפשרות של עיצומים והליכים פליליים נגד מי שלא ייענה לצו.
הרב דוב לנדו נגד גיוס חרדים: "פתחו במלחמה נגד עולם התורה"

אחד מהם, חרדי עובד שקיבל פטור בתור מי ש"תורתו אומנותו" בעקבות לימודיו בישיבה שעות בודדות בשבוע, סיפר ל-ynet: "התקשרו אליי ממנהלת החרדים, אמרו לי שהיו שני צווים שלא התייצבתי אליהם. אמרתי להם שכמו שלהם יש מפקד שאומר להם מה לעשות, המפקד שלי זה הרב, והוא אמר לי לא להתגייס. הם אמרו לי שאני צריך להתייצב בתוך 48 שעות או שייצא נגדי צו מעצר".
צעיר נוסף בשם יאיר סיפר: "התקשרו אליי ממנהלת החרדים בצבא, אמרו לי שיש לי 48 שעות להתייצב, ואם לא, ייפתחו נגדי הליכים". לדבריו, "חברי הכנסת החרדים לא עוזרים לנו, גם בוועד הישיבות לא נותנים לנו מענה".
1 צפייה בגלריה
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
(צילום: שמוליק דודפור)
בחודשים האחרונים הוציא צה"ל יותר מאלף צווים ראשונים לצעירים חרדים במסגרת המאמץ להרחיב את שורות הגיוס, אלא שרק כ-70 מהמזומנים הגיעו ללשכות הגיוס.
ראש חטיבת התכנון ומנהל כוח האדם של צה"ל, תא"ל שי טייב, אמר בוועדת החוץ והביטחון בשבועות האחרונים כי מספרי ההתייצבות הנמוכים היו אחרי הצווים הראשוניים בלבד. לדבריו, "מי שלא הגיע לצו ראשון קיבלו כבר צו שני, אנחנו עושים גם שיחות. מבהירים להם שהם יכולים להתייצב בתאריך שיותר נוח להם, בלי הפגנות. אם מישהו מהם לא יתייצב, התהליך יימשך. אנחנו בונים על זה שהמספרים יעלו". על פי חוק, מי שלא מתייצב לצו שני מקבל התראה שלישית, ואחריה הוא חשוף לעיצומים כלכליים, למעצרים ולעיכוב יציאה מהארץ.
הרב משה הלל הירש, מרבני דגל התורה, נועד השבוע עם ראשי ישיבות תיכוניות חרדיות, שבהן לומדים גם לימודי מקצוע לצד לימוד תורה. הרב הירש אמר כי "אם יעצרו את בחורי הישיבות שקיבלו צווים - אגיע לחזק אותם בתוך הכלא". גם מנהיג הזרם הליטאי, הרב דוב לנדו, הודיע כי יתמוך בכל מי שלא יתגייס גם אם ייעצר. לדבריו, "הערכאות השיפוטיות פתחו במלחמה נגד עולם התורה, ומכריחות את הצבא לשלוח צווי גיוס לבני ישיבות. היננו מכריזים בשער בת רבים כי בשום פנים ואופן אין להתייצב כלל בלשכות הגיוס, והיננו לחזק את אותם בני ישיבות ומשפחותיהם בעמידתם בניסיון, היננו עימכם גיבורי החיל".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מיועדים לשירות ביטחון אשר זומנו לגיוס ולא התייצבו מבצעים עבירה של היעדר מן השירות שלא ברשות, יוכרזו כמשתמטים והם חשופים להליכי אכיפה בהתאם לדין". יש לציין כי במסגרת הליך האכיפה מלש"ב עלול להיעצר, וייתכן שתעוכב יציאתו מהארץ.
גורם בכיר במפלגות החרדיות מסר: "הכול תלוי ברצונו של שר הביטחון יואב גלנט, שיכול לעצור את הפארסה הזו בכל רגע. הליכוד והעומד בראשו אינם יכולים להתחמק ולהתנער מאחריות, בטענה שזה לא נוגע להם. בסופו של דבר, הם יישאו בתוצאות של המהלך, על כל השלכותיו".
סגן יו"ר הכנסת משה קינלי טור-פז מסר: "להלן החוק – כל אזרח ישראלי בן 18 צריך להתייצב בלשכת הגיוס כדי שצה"ל יבחן אם הוא כשיר ומתאים לצורכי המערכת. כולם שווים בפני החוק. בהצלחה בטירונות".
מנכ"ל ישראל חופשית אורי קידר מסר: "בשעה טובה ובאיחור ניכר נפל האסימון בצה"ל שצעיר חרדי המשתמט מחובת הגיוס שלו חייב לעמוד בפני סנקציות פליליות מלאות, בדיוק כמו כל צעיר אחר. כל מי שימשיך להשתמט ישלם מחיר אישי כבד. הגיע זמן שוויון".