ביום שאחרי המבצע חסר התקדים, שוב פיצוצים ברחבי לבנון - והפעם לא של ביפרים: אחר הצהריים (רביעי), בסביבות השעה 17:00, התפוצצו מכשירי קשר בכמה אזורים בביירות ובדרום לבנון. במשרד הבריאות הלבנוני הודיעו כי לפחות 14 נהרגו ו-450 נפצעו בפיצוצים של המכשירים שחלקם כונו גם "ווקי-טוקי". שעה לאחר מכן, פתח צה"ל בגל תקיפות בדרום לבנון. בתיעוד דרמטי נראה פיצוץ בזמן הלוויה בביירות.
פיצוץ מכשירי הקשר, בזמן הלוויה בדאחייה

צעירים תוקפים רכב של יוניפי"ל בדרום לבנון

המראות שלאחר הפיצוצים, היום בביירות

לפי הדיווחים, הפיצוצים אירעו בין היתר בדאחייה בביירות, בהר הלבנון, בצידון, במרג' עיון, באל-עאזיה וא-סרפנד שבדרום לבנון וגם בבעלבכ שבבקעת הלבנון. בלבנון דיווחו גם על פיצוצים בבתים רבים, וגם בכלי רכב. במקביל דיווחה סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית על פיצוצים של מערכת האנרגיה הסולארית בבתים בדרום לבנון ובמכשירים לסריקת טביעות אצבעות.
באל-ג'זירה דווח כי מכשירי הקשר שהתפוצצו הם מסוג icom v82. גורם ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מדובר במכשירי קשר ידניים ושונים מהביפרים שהתפוצצו אתמול. לדבריו, הם נרכשו על-ידי חיזבאללה לפני חמישה חודשים - בערך באותו הזמן שבו נקנו הביפרים.
הפיצוצים בלבנון של אלפי מכשירים מהווים גם פגיעה משמעותית ביכולות של חיזבאללה למלחמה עתידית עם ישראל, ובכיר אמר כי מטרה מרכזית נוספת היא החזרת ההרתעה. מוקדם יותר היום הצביעו גורמים בכירים בישראל כי האסטרטגיה היא החזרת התושבים לצפון, שהוספה השבוע כאחת ממטרות המלחמה. "חיזבאללה ישלם מחיר על מה שהוא עושה", הוסיפו, "המטרה היא לשנות את מאזן הכוחות".
מבלי להתייחס ישירות לפיצוצים - היום ואתמול - אמר שר הביטחון יואב גלנט בבסיס רמת דוד של חיל האוויר: "מרכז הכובד עובר צפונה באמצעות הסטת משאבים וכוחות. אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה - זה דורש מאיתנו תעוזה, נחישות והתמדה. יש חשיבות רבה לבצע את הדברים בשלב הזה בשיתוף פעולה הדוק - בין כל הארגונים, בכל הדרגים".
7 צפייה בגלריה
דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
אש ועשן בבתים
7 צפייה בגלריה
דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
מכשיר קשר שהתפוצץ
7 צפייה בגלריה
מכשיר קשר מסוג icomv82
מכשיר קשר מסוג icomv82
מכשיר קשר מסוג icom v82. לפי הדיווחים, מסוג זה התפוצצו בלבנון
7 צפייה בגלריה
סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית דיווחה כי מערכת האנרגיה הסולארית התפוצצה במספר בתים בדרום לבנון
סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית דיווחה כי מערכת האנרגיה הסולארית התפוצצה במספר בתים בדרום לבנון
תוצאות פיצוץ במערכת אנרגיה סולארית ביתית
גורם ביטחוני אמר ל-CNN כי לפי הבדיקות הראשוניות אירעו בין 15 ל-20 פיצוצים באזור הדאחייה בביירות, ומספר דומה בדרום לבנון. לדבריו, מכשירי הווקי-טוקי היו בשימוש פחות נרחב מהביפרים שהתפוצצו אתמול. על-פי סקיי ניוז בערבית, הפיצוצים אירעו במקביל להלוויית בנו של חבר הפרלמנט מטעם חיזבאללה, עלי עמאר, בדאחייה של ביירות. בתיעוד דרמטי נראתה הבהלה לאחר פיצוץ בזמן אחת ההלוויות.
כתבת הרשת הבריטית "סקיי ניוז" הייתה בהלוויה של ארבעה שנהרגו בביירות אתמול וסיפרה כי שמעה "פיצוץ קטן". לדבריה, "יצאנו כדי לאתר את מקום הרעש ואנשים רצו. הם היו מכוסים בדם. היה דם במכונית. אדם אחר ברח בריצה והיה בלחץ. הוא אמר כי ווקי-טוקי התפוצץ. אז אנשי חיזבאללה אספו את המכשירים והוציאו מהם את הבטריות. הצלם שלנו הוקף על-ידי גורמי חיזבאללה כועסים, שדרשו ממנו להפסיק לצלם".
מקורות מסרו ל"קול הבירה" הסורי, המזוהה עם האופוזיציה, כי רשתות קשר של חיזבאללה הותקפו. לטענתם, נשלחו גלים בתדר גבוה שגרמו לפיצוץ מכשירים ותחנות שידור. מנגד, ב"אל-חדת'" נטען כי בהקלטה קולית של איש חיזבאללה טען כי סוללת ליתיום היא שהתפוצצה. ב"קול הבירה" דווח כי גם המשטר הסורי הודיע לכל גורמי הביטחון והיחידות הצבאיות לכבות מכשירים אלחוטיים, לנתק מרכזיות ולהשתמש בתקשורת קווית.
7 צפייה בגלריה
 פיצוצים של מכשירי קשר בביירות
 פיצוצים של מכשירי קשר בביירות
רכב שעלה באש
7 צפייה בגלריה
צידון
צידון
צידון, אחרי אחד הפיצוצים
(צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
7 צפייה בגלריה
ביירות לבנון
ביירות לבנון
המראות בביירות
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
הזעם של הלבנונים נראה היטב זמן קצר אחרי הפיצוצים, כשבתיעוד חריג (בתחילת הכתבה) נראו צעירים תוקפים באבנים רכב של יוניפי"ל באזור צור שבדרום לבנון - ומגרשים את אנשי האו"ם מהמקום. ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר אחרי מתקפת פיצוצי מכשירי הקשר השנייה: "לא ניתן לבטא את האכזריות של הפשע הזה. אנחנו במלחמה בהתחשב במה שהאנשים שלנו בדרום לבנון חווים כבר 11 חודשים".
פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי ציין כי לא ברור אם סדרת הפיצוצים במכשירי קשר ומכשירים אחרים נבעה מתוך כורח וחשש שחיזבאללה יזהה - כמו שקרה לפי הדיווחים בחו"ל אתמול עם הביפרים - או שמדובר בחלק מסדרה מתוכננת של מכות.
האירועים היום כבר לוחצים את חיזבאללה, ובעקיפין את האיראנים, צמוד יותר אל הקיר - ומגבירים את הצורך מבחינתם בתגובה עוצמתית נגד ישראל, מה שמקרב את המלחמה המלאה. צה"ל מוכן למלחמה הזו, אבל האמריקנים עושים כל שביכולתם כדי למנוע אותה. גורם ישראלי בכיר אמר כי "מי שיכול לעצור את ההסלמה זה נסראללה, אם יודיע שהוא מוכן לקבל את המתווה האמריקני. אם לא - אנחנו מוכנים ללכת עד הסוף".
אתמול, לאחר מתקפת פיצוצי הביפרים, הורו לשרי הממשלה על דום שתיקה. היום השר שלמה קרעי לא התאפק וצייץ. "בּוּקָה וּמְבוּקָה וּמְבֻלָּקָה וְלֵב נָמֵס וּפִק בִּרְכַּיִם וְחַלְחָלָה בְּכָל מָתְנַיִם", ציטט מספר נחום בתנ"ך. הדובר של קרעי שלח הודעה על כך - ומחק. הציוץ עצמו לא נמחק.