בלשכות הגיוס אמורים להתייצב מחר ומחרתיים (שני ושלישי) הצעירים החרדים שקיבלו צווי גיוס במסגרת כ-1,000 הצווים שעליהם הודיע צה"ל, שנשלחו בשבועיים האחרונים.
מחאת חרדים קיצוניים מול כנס מתגייסים, בשבוע שעבר
(צילום: דנה קופל, שילה פריד )

3 צפייה בגלריה
מודעות בשכונות חרדיות  מזמינות ריכוזים של חסידי סאטמר וקהילות קיצוניות נוספות להגיע למחאה בתל השומר
מודעות בשכונות חרדיות  מזמינות ריכוזים של חסידי סאטמר וקהילות קיצוניות נוספות להגיע למחאה בתל השומר
"עוצרים את רכבות השמד!". פשקווילים שנתלו בירושלים נגד הגיוס המתוכנן
( צילום: מוטי פרץ )
3 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים בכביש 4
הפגנת החרדים בכביש 4
מחאת חרדים קיצוניים בכביש 4 ביום חמישי. אוטובוסים עם מפגינים ייצאו ללשכות הגיוס
(צילום: שאול גולן)
בצה"ל שלחו את הצווים לאחר ניסיון לאתר את הצעירים החרדים שגיוסם לצבא לא ייצור עימות עם החברה החרדית, שכן על פי נתונים שהגיעו לידי הצבא מביטוח לאומי וגורמים נוספים, עלה שאינם לומדים רוב יום בישיבה. למרות זאת, בכירי הרבנים הודיעו כבר כי אין להתייצב בלשכות הגיוס, למעט האדמו"רים של החסידויות הגדולות, שהציעו לתלמידים שפנו אליהם ושאלו באופן אישי - לא להיכנס לעימות מול צה"ל בשלב הצו הראשון.
600 צעירים חרדים זומנו ללשכת הגיוס מחר ועוד כ-500 ליום שלישי, כאשר הוקצה עבורם יום ייעודי המבוסס על גברים בלבד בתפקידי המראיינים, הבוחנים והרופאים המבצעים את הבדיקה הרפואית. מטרת צה"ל היא שלאחר הצו הראשון מחר, חלק מהמתגייסים כבר ייפגשו עם קצין גיוס לקראת צו גיוס ושיבוץ בתפקיד בצבא. לצד אלה, נעשים מאמצים לפתוח גדוד חרדי לוחם, וכן לחשוף צעירים חרדים למסלולי שירות מגוונים בתחום המודיעין, רבנות, מסלולים טכנולוגיים ולימודיים.
בצה"ל אמרו מראש כי זו הפעם הראשונה שנעשה מהלך כזה, ואין הערכה כמה מהמזומנים יגיעו לצו הראשון, וכי לאחר הפעימה הראשונה של שליחת הצווים ייערך דיון הפקת לקחים לקראת הפעימות הבאות. מי שמתכננים להתייצב מחר מחוץ לשערי תל השומר אלה הפלגים הקיצוניים בחברה החרדית, שבכוונתם לשבש את ימי הגיוס והצו הראשון עבור החרדים.
במודעות שנתלו בשכונות חרדיות בירושלים ובערים נוספות נכתב כי "מאז קום המדינה ועד היום הזה לא הייתה כשואה הנוראה הזאת על צעירי היהדות החרדית בארץ הקודש, מעולם לא הונפה חרב הגיוס ל-1,000 בחורים תוך יומיים, וזו רק ההתחלה".
ניסיון הפריצה לביתו של הרב לייבל

3 צפייה בגלריה
מודעות בשכונות חרדיות  מזמינות ריכוזים של חסידי סאטמר וקהילות קיצוניות נוספות להגיע למחאה בתל השומר
מודעות בשכונות חרדיות  מזמינות ריכוזים של חסידי סאטמר וקהילות קיצוניות נוספות להגיע למחאה בתל השומר
( צילום: מוטי פרץ )
במודעות נכתב כי אוטובוסים מאורגנים ייצאו מחר מירושלים ומבית שמש עם ריכוזים של חסידי סאטמר וקהילות קיצוניות נוספות, לשם הגעה לתל השומר. גם ביום שלישי בשבוע שעבר התייצבו חרדים קיצוניים בתל אביב בכניסה לבית החייל, שם נערך כנס חשיפה לצעירים חרדים בגיל גיוס למסלולים המותאמים עבורם בצה"ל. הקיצוניים קראו לבאי הכנס שלא להיכנס ואמרו כי "זה אושוויץ", וכי מדובר ב"מקום טמא", תוך שחסמו את פתח הבניין.
בהפגנה סוערת שקיימו ביום חמישי, נזכיר, חסמו חרדים קיצוניים את כביש 4, ואחר כך המשיכו למצור אלים סביב ביתו של הרב דוד לייבל, ראש הישיבה הליטאי המנסה ליצור מסלולים מותאמים לחרדים בצה"ל. המפגינים, שקראו במהלכה ההפגנה בכביש שהיה חסום שעות "דוד לייבל ימח שמו", המשיכו לביתו של הרב בבני ברק. בהוראת המארגנים הם הפגינו מול ביתו של הרב לייבל במשך שעות עד 3:00 לפנות בוקר. הם ניסו לפרוץ למבנה וקראו קריאות נגדו.
במקביל, התייחס השבוע הרב לייבל למתקפות הרבנים לנדו והירש נגדו ב"יתד נאמן": ״שאלתי את בית גדול הדור, 'אתם מבינים שבסוף יגייסו 4500 צעירים חרדים, לאן הם יילכו?' הם ענו לי זה לא העסק שלנו. אם זה לא העסק שלהם, זה העסק שלי, מישהו חייב לדאוג לציבור החרדי".
ביום רביעי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון, קבע כי שליחת צווי הגיוס לצעירים חרדים לא יכולה להיעשות תוך העדפת החרדים העובדים או מי שאינם לומדים בישיבה, ויש לשלוח צווי גיוס באופן שוויוני לכולם. כלומר, בייעוץ המשפטי הבהירו לצה"ל כי אין היגיון בכך שיישלחו צווי גיוס רק למי שאינו עובד ושיש לשלוח צווי גיוס לבחורי ישיבות. הפרטים בחוות הדעת של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הובאו בדיון שנערך בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.