לראשונה מאז החל את דרכו בימיו הראשונים של צה"ל בקום המדינה, ולאחר דעיכה משמעותית בשנים האחרונות בביקוש של בני הנוער להשתלב בשורותיו לצד הקולות לפרק אותו, מסלול הנח"ל המיתולוגי צפוי לעבור השנה מתיחת פנים משמעותית שתמנע את סגירתו.
ל-ynet נודע כי שר הביטחון בני גנץ חתם בימים האחרונים על מסמך שינוי היסטורי למסלול ששמר על אופיו במשך עשורים, וכלל שירות צבאי מקוצר יחסית של קרוב לשנה, לרוב בתפקיד לחימה בגדוד 50 של החטיבה הירוקה, לאחר מכן יציאה לפרק משימה של סיוע לקהילה כחלק מהשירות הצבאי, ואז חזרה לכחצי שנה נוספת של שירות צבאי קרבי נוסף. השלב האחרון יבוטל החל ממחזור הגיוס נובמבר הקרוב, והמסלול המלא יקוצר בסך הכל בארבעה חודשים לבנים, מ-38 ל-34 חודשים (חודשיים יותר ממשרת רגיל).
2 צפייה בגלריה
ארכיון נח"ל לוחמים לוחמי צה"ל
ארכיון נח"ל לוחמים לוחמי צה"ל
לוחמים בחטיבת הנח"ל. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
המסלול החדש ייראה כך: בתום שנת שירות יתגייסו בני הגרעין לתפקידי לחימה כמקובל היום: בעלי פרופיל 97 כלוחמי חוד בגדוד 50 של הנח"ל ובעלי פרופיל 72 לצד החיילות שרוצות לשרת כלוחמות, לגדודי הגנת הגבולות קרקל או ברדלס. בעלי ובעלות פרופיל עורפי ישולבו בחיל החינוך לתפקידי הדרכה בגדנ"עות, בהוראה ובמערך מגל להכשרת טירונים עורפיים.
לאחר 22 חודשים רצופים בצבא, ייצאו בני הגרעין לפרק המשימה שימשך שנה, ויוקדש לליווי, תמיכה וסיוע לילדים ובני נוער, בעיקר בפריפריה. באכ"א החליטו לנצל את ההזדמנות כדי להקים מחדש גרעינים בלפחות 15 יישובים וערים שבהם נתוני הגיוס והשירות המשמעותי נמוכים, ובכך להשיג תוצאה כפולה: חיזוק המוטיבציה לשירות קרבי או בתפקיד משמעותי, לצד עזרה לאוכלוסיות שנזקקות לכך, בפעילויות ועזרה של החיילים לנערים וילדים. זאת, כחלק מהמודל הרשותי החדש שגיבשו באכ"א לחיזוק הקשר ועידוד הגיוס ברשויות המקומיות. לאחר מכן, בתום 34 חודשים לכל היותר ו-30 לכל הפחות אם מדובר בחיילים עורפיים או בחיילות שלא ישרתו כלוחמות, יסיימו בני הגרעין את שירותם, לרוב סביב גיל 22 בגלל שנת השירות לפני הצבא.
לאורך שנים ניסו בתוך הצבא ובחטיבת הנח"ל לשנות את המסלול המפוצל שיצר בעיות ועיוותים רבים: החיילים חזרו לעלות על מדים בתום חודשים ארוכים באווירה אזרחית ב"פרק המשימה", והמשמעת שלהם הייתה בהתאם. גם המשימות שקיבלו בפרק השירות הצבאי האחרון היו בעוכריהם: במשך שנים הם שמרו על הכור הגרעיני בדימונה ובשנים האחרונות בצעו משימות הגנה על יישובים בדרום, הרחק מכשירותם כלוחמי חי"ר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל)
גם משך השירות הממושך, 38 חודשים בנוסף לשנת השירות, ושחרורם מהצבא סביב גיל 23-22, פגע ברצון של בני נוער ערכיים רבים להתגייס למסלול. לפי נתוני אכ"א, בעוד שבשנת 2017 התגייסו קרוב ל-1,000 בני גרעין למסלולי הנח"ל, משנה לשנה חלה ירידה של עשרות אחוזים, עד ל-640 אשתקד, כש-55% מהם בנות. זאת, לצד זינוק בכמות בני הנוער להתקבל למכינות קדם צבאיות.
המסלול המעוות יצר כאבי ראשי לכל שליש בחטיבת הנח"ל ובגדודים המעורבים בכל הקשור לשיבוץ לקורסים ולמחלקות, שכן עשרות מהלוחמים סיימו את שירותם הצבאי העיקרי בסמוך לסוף המסלול שלהם כלוחמים, בעוד שחבריהם "הרגילים" לפלוגה היו רק באמצע השירות הצבאי.
גורמים שמרניים מהדורות הקודמים שעדיין משכו בחוטים במשרד הביטחון מנעו בשני העשורים האחרונים את השינוי וההתאמה של המסלול לתקופה המודרנית. "אנחנו רוצים לחזור למספרים הגבוהים שהיו בעבר, ולהתייצב תחילה שם. פרק הבט"ש הנוסף רק הפריע, וכעת יהיה סדר לכולם תוך מיצוי יעיל של הלוחמים", אמר גורם צבאי בכיר ל-ynet. לדבריו, עיקר ההתנדבות בפרק המשימה תהיה ביישובים עם נתונים נמוכים ומול אוכלוסיות ייחודיות, ופחות תתמקד בעשייה אחרת בקהילה, כמו עבודות חקלאות שנוספו לאט בשנים האחרונות.
הגרעינים ימשיכו להיות מעורבים עם בנים ובנות גם בפרק המשימה, מלבד גרעין בני עקיבא, שיישאר מגדרי. עד שנת 1997 גרעיני הנח"ל מימשו את רעיונם המקורי: שילוב בין שירות קרבי להקמת היאחזויות באזורי ספר ובקרבת הגבולות, אך אז הוחלט כי פרק המשימה יוקדש יותר לשירות למען הקהילה, והמסלול ימשיך לקלוט בעיקר את חניכי תנועות הנוער. במסלול שירות ייחודי אחר, של בני ישיבות ההסדר, לא צפוי שינוי, חרף דרישות חוזרות של מערכת הביטחון להאריכו, והוא יישאר לאורך 17 חודשים של שירות צבאי, לאחר שנוסף לו חודש אחד בלבד בעשור הקודם.