שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום (שני) כמדי שבוע בקריה בתל אביב עם משפחות חטופים שמוחזקים בשבי חמאס בעזה. שר הביטחון הדגיש בפני המשפחות את מחויבותו להשבת כל החטופים, ואמר כי הלחימה נגד חמאס ברצועת עזה לא תסתיים כל עוד יש חטופים בידי ארגון הטרור.
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר הביטחון גלנט
(צילום: טל שחר)
השר גלנט פירט בפני המשפחות על המאמצים השונים הנעשים להשיבם, ובראשם המאמץ המדיני לקידום מתווה שיאפשר השבת חטופים. "אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לקדם מתווה שיאפשר חזרת חטופים", אמר גלנט למשפחות. "במסגרת השיחות, אנו פועלים כדי לשמר מנופי לחץ על חמאס. עמדת מערכת הביטחון תהיה ברורה: החזרתם המלאה של תושבי צפון רצועת עזה תתבצע רק לאחר החזרת כל החטופים".
גלנט הוסיף: "האמירה שעליה אני חוזר מהיום הראשון, לפיה אין לנו זכות מוסרית לעצור את הלחימה כל עוד יש לנו חטוף אחד בעזה, לא משתנה ולא תשתנה. גם אם נגיע למתווה שיצריך הפוגה זמנית בלחימה, אנו נשוב להילחם כדי לחסל את ארגון חמאס וכדי להשיב את כל החטופים".

משלחת דרגי עבודה בקטאר

בימים האחרונים נעשו ניסיונות במקומות שונים בעולם להתניע מחדש את המשא ומתן לעסקת חטופים מול חמאס. אף על פי שארגונו של יחיא סינוואר עדיין לא השיב אם הוא תומך בקידום הסוגיה על בסיס המתווה החדש שהוסכם בפסגת פריז בסוף השבוע שעבר, בישראל שוררת אופטימיות זהירה בעקבות ה"גמישות" שמגלה חמאס לאחרונה בדרישותיו, ולכן גם הוחלט להמשיך במגעים כדי לייצר התקדמות.
קבינט ניהול המלחמה אישר במוצאי שבת להוציא לדוחא בירת קטאר משלחת דרגי עבודה של המוסד וצה"ל שמלווה מקרוב את המגעים. בשיחת ועידה שערך הקבינט המצומצם הוחלט כי המשלחת שתצא לקטאר תדרוש כתנאי להתקדמות בפרמטרים קבלת רשימה ברורה מי מבין החטופים בחיים ומי מתים.
במהלך שיחת הוועידה בשבת דיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתקיפות. "אני לא מוכן להתקדם בפרמטרים לפני שמקבלים תשובות מי חי ומי מת", אמר נתניהו. "אני מבקש מכם: צריך להיות חזקים. ככה לא מנהלים משא ומתן. צריכים להיות קשוחים. לא מתקדמים בלי שיש לנו שמות של החיים והמתים". בנוסף הציב נתניהו דרישה להתנות שחרור של אסירים כבדים בגירושם לקטאר.
ריאיון עם אורית מאיר ואורה רובינשטיין, ממשפחות החטופים
(צילום: אסף חן)

בשיחת הוועידה נתניהו גם מתח ביקורת על כך שהמשלחת בפריז התחייבה להגדיל את מספר משאיות הסיוע ההומניטרי שנכנסות לעזה ל-500. גורמים שמעורים בנושא הביעו חשש שנתניהו מקשיח עמדות כדי לטרפד את העסקה - בגלל לחץ מצד "הבייס".
גורמים שמעורים במגעים לעסקה אומרים כי בניגוד לעסקה הקודמת, העסקה שעליה מדברים כעת היא עסקה סגורה של 40 חטופים בלבד - שתכלול נשים, מבוגרים וחולים כרוניים. ישראל מתכוונת ללחוץ על הוספת החיילות, אך לא בטוח שהן ייכללו בעסקה הזו.