שלב הטיעונים לעונש במשפטו של אריה שיף
(צילום: רועי עידן)

הפרקליטות ביקשה היום (שני) לגזור בין ארבע לשש שנות מאסר על אריה שיף, שהורשע בהמתה בקלות דעת לאחר שירה למוות במוחמד אלאטרש שפרץ למכוניתו בערד. סנגוריו ביקשו עבודות שירות וטענו כי במסגרת הליך הגישור דובר על עונש קל יותר. גם השופטת הודתה שהופתעה מחומרת העונש שמבקשת המדינה.
בבית המשפט המחוזי בבאר שבע נערך שלב הטיעונים לעונש, מכיוון שבהסדר הטיעון שבמסגרתו הורשע שיף לא הוסכם על גזר הדין. "זה מקרה לא פשוט", פתחו את שלב הטיעונים עורכי הדין מטעם המדינה, "שיף הוא אזרח הגון שסבל לא מעט מפריצות". עם זאת, בפרקליטות ציינו כי "האירוע התרחש במקום ציבורי ואסור לנו לאפשר מצב שבו ניתן לאזרחים טובים ככל שיהיו לפגוע בחיי אדם". הפרקליטות גם ביקשה פיצוי גבוה למשפחת ההרוג.
1 צפייה בגלריה
טיעונים לעונש לאריה שיף אשר הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירת המתה בקלות דעת של מחמד אלאטראש שניסה לשדוד את רכבו
טיעונים לעונש לאריה שיף אשר הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירת המתה בקלות דעת של מחמד אלאטראש שניסה לשדוד את רכבו
שיף בבית המשפט, הבוקר
(צילום: רועי עידן)
תיעוד: כך ירה אריה שיף בפורצים לרכבו בערד

עורך הדין ששי גז המייצג את שיף עם עו"ד עידן שני טען כי בהליך הגישור דובר על רף נמוך יותר כשנה וחצי, וכי לדעתו יש לגזור על שיף עבודות שירות שכן הוא פעל תוך הגנה על ביתו ומשפחתו. בנוגע לפיצוי משפחת אלאטראש הסכימו הסניגורים כי יש לפצות את המשפחה, אבל אמרו כי הפיצוי לא צריך להיות גבוה. "הפיצוי לא אמור להיות גבוה, כדי שהמדינה לא תכיר בכך שזו עבודה חוקית לגנוב רכב. אני מסכים שצריך פיצוי אבל שהפיצוי יהיה מדוד".
נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע רויטל יפה-כץ שניהלה את הדיון ציינה הופתעה מדרישת המדינה לעונש ואמרה: "הרושם שלי ושל הסנגורים היה אחר".
לקראת סוף הדיון פנה אריה שיף לבית המשפט וביקש להתחשב בנסיבות ולהקל בעונש. "אני רוצה להביע את צערי העמוק על לקיחת חיים של אדם. אני לא איש מאמין, אבל מאמין שרק הגורל יכול לקחת חיי אדם. בחיים לא חשבתי שאני אעמוד פה במצב שאני אהיה נאשם בלקיחת חיים של אדם. אני טיפלתי באנשים, מציל אנשים, מעודד אנשים".
רכב הפורצים בורח
שיף הוסיף וסיפר: "כשהבן שלי נהרג החלטתי שאם יש בשביל מה, ממשיכים לחיות. לקחת את המשפחה, להרים ולעודד אותה ולעזור לכל מי שרוצה ויכול. אני מתנדב בכמה מקומות ואני חושב שזה נחוץ וזה צורך. אני מבקש מבית המשפט להתחשב ברקע ובהיסטוריה ולהשתמש ביכולות שלי לעשות טוב". עורך דינו גז חתם את הפנייה ואמר: "כל החיים הוא עושה עבודות שירות, הפעם שזה יהיה בתור עונש".
שיף הורשע בחודש יולי במסגרת הסדר טיעון בעבירה של המתה בקלות דעת. בתום הליך גישור הודה שיף כי מעשיו לא היו דרושים באופן מיידי כדי להדוף את כניסתם של הפורצים לקרוואן שבו התגורר שיף. לפיכך לא עומד לזכותו הסייג לאחריות פלילית של הגנת בית מגורים, בית עסק ומשק חקלאי מגודר, כפי שקובע "חוק דרומי". בין הצדדים הוסכם כי שיף פעל תוך "קרבה לסייג", שכן כאשר יצא מהקרוואן סבר כי בכוונתם של הפורצים להיכנס לקרוואן, שהיה צמוד לרכב, ובו התגוררו שיף ואשתו.
המקרה התרחש בנובמבר 2020. בשעת לילה פרץ אלאטרש לרכב שחנה ליד הקרוואן שבו ישן שיף כדי לגנוב אותו. לפי כתב האישום יצא שיף מהקרוואן וירה אל הרכב כשאלאטרש היה בתוכו. בשימוע שנערך לו טען שיף כי פעל מתוך הגנה עצמית, אך הפרקליטות דחתה את טענתו והגישה נגדו כתב אישום. משפחתו של אלאטרש ביקשה לגזור על שיף עונש מאסר בפועל.