בהוראת קבינט המלחמה, צוות המו"מ לא חשף בפני הקבינט המורחב - שבו חברים גם השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' - את ההצעה הישראלית. הקבינט המורחב התכנס בלילה שבין חמישי לשישי עד לשעה 02:30 לפנות בוקר, ושעות לאחר מכן - אחרי כניסת השבת - ביידן חשף את המתווה בנאומו בשישי בערב.
המידור, כמובן, היה מכוון: במהלך ישיבת הקבינט המורחב, שרים שאלו שאלות על המתצווה - ונענו בתשובה כללית. צוות המו"מ לא פירט מה כללה ההצעה, ולדברי גורמים שנכחו בחדר ניכר שהיה ניסיון לשדר עסקים כרגיל ו"להרדים" את השרים. רק בדיעבד הבינו חברי הקבינט המורחב שהם מודרו - בין אם מחשש להדלפות, ובין אם מחשש שהסכם יתפוצץ. מהקבינט המורחב, נזכיר, מתפרסמות הדלפות רבות יותר מאשר מהקבינט המצומצם - ובנוסף יש בו התנגדות גדולה וחזקה בהרבה לעסקה נוספת עם חמאס.
משפחות חטופים מחוץ לקבינט
(צילום: שלו שלום )

2 צפייה בגלריה
לא בסוד העניינים. סמוטריץ' ובן גביר
לא בסוד העניינים. סמוטריץ' ובן גביר
לא בסוד העניינים. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט, מקיים דיון מבצעי במפקדת פיקוד הדרום
שר הביטחון יואב גלנט, מקיים דיון מבצעי במפקדת פיקוד הדרום
לצה"ל יש תוכנית להדחת חמאס מהשלטון. גלנט ובכירי הצבא
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, מצידו, פרסם אחרי הנאום של ביידן שתי הודעות חריגות במהלך השבת - אחת בעברית ואחת באנגלית - שבהן חידד כי "התפיסה שישראל תסכים להפסקת אש קבועה לפני שהם יתקיימו היא נון-סטרטר". לפי נתניהו, התנאים של ישראל לעסקה הללו כוללים את השמדת היכולות הצבאיות והאזרחיות של חמאס, שחרור כל החטופים הישראלים והבטחה שרצועת עזה לא תהווה עוד איום על ישראל. לפי לשכת נתניהו, גם בהצעה החדשה "ישראל תמשיך להתעקש שהתנאים האלה יתקיימו לפני הפסקת אש קבועה".
שר הביטחון יואב גלנט פרסם היום התייחסות גם הוא, כשאמר כי "בכל תהליך סיום של המלחמה לא נקבל את שלטון החמאס". לדברי גלנט, מערכת הביטחון מקדמת חלופה שלטונית לארגון הטרור, "במסגרתה נבודד אזורים, נוציא את אנשי החמאס ונכניס כוחות אחרים שיאפשרו שלטון אחר".
שר הביטחון אמר כי "שתי הפעולות האלה - מצד אחד פעולה צבאית ומהצד השני יכולת של החלפת שלטון, יביאו להשגת שתיים ממטרות המלחמה הזאת – מיטוט שלטון החמאס וכוחו הצבאי והחזרת החטופים. בכל שלב, בכל תהליך סיום של המלחמה לא נקבל את שלטון החמאס כשלטון בעזה".
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מהדברים של ביידן בשישי, נזכיר, התפרש כאילו ישראל מסכימה להישארות חמאס ברצועה גם ביום שאחרי המלחמה. ביידן פירט בנאומו בנוגע למאמצים המושקעים לסיום המלחמה בעזה, ואמר כי ישראל הציעה "מפת דרכים להפסקת אש ושחרור החטופים", הכוללת שלושה שלבים - שהראשון מהם כולל נסיגה של ישראל מאזורים מאוכלסים בעזה ושחרור של חלק מהחטופים, כולל נשים, זקנים ופצועים, בתמורה למאות אסירים פלסטינים.
בסביבת נתניהו העריכו היום כי למרות שהמתווה מייצג פשרה חסרת תקדים מצד ישראל, בן גביר וסמוטריץ' לא יפרשו מהממשלה - לפחות לא בשלב הראשון של יציאת העסקה אל הפועל. עם זאת, ראש הממשלה מודע לכך שמשמעות הסכמה סופית למתווה - וקידום גם של השלב השני - היא ככל הנראה קץ לממשלתו. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמנם הבטיח "רשת ביטחון" להעברת העסקה, אך לא צפוי לסייע לנתניהו להישאר בשלטון אחריה - וכך גם השר בני גנץ.
אבל, בסביבת נתניהו גם מעריכים, ממילא, שהסיכויים שחמאס יקבל את העסקה קלושים. בישראל ובארה"ב אומרים שכעת הכדור נמצא במגרש של חמאס, והכול תלוי ביחיא סינוואר ובהחלטה שיקבל. לעת עתה נזהרים בישראל מהערכות לגבי התשובה הצפויה, כשההערכה היא שחמאס לא ישיב בשלילה כהרגלו - אך כן ינסה לסחוט עוד הישגים. בכל מקרה, אם ארגון הטרור ישיב בחיוב, צוות המו"מ הישראלי ייצא לדוחא או לקהיר כדי לדון בפרטי העסקה, שרבים מהם עדיין לא סגורים. עם זאת, ההבנה בישראל היא שמדובר בפרטים הקטנים שאינם המהות.

על הפרק: החלטה היסטורית

קבינט המלחמה התכנס הערב פעם נוספת כדי לדון בהצעה, במה שנחשב אולי להזדמנות האחרונה להגיע לעסקה. לכל הצדדים ברור כי ההצעה הישראלית שעל הפרק, שביידן בחר לחשוף ביום שישי, היא ההצעה הנדיבה ביותר שאי פעם הוצעה לחמאס - וקרובה מאוד לדרישותיו.
למען החטופים: צעדת ישראל בניו יורק
(צילום: ציפי שמילוביץ, איתמר אייכנר, יאיר רן פלד)

בכירים בסביבת הנשיא ביידן אמרו היום כי "סינוואר צריך להחליט מה לעשות ומה נכון מבחינתו. הוא חושב שהם מנצחים, אבל יצטרך להגיע למסקנה שזו העסקה הכי טובה שיקבל". לדבריהם, העסקה שביידן הציג היא מתווה שהוסכם על-ידי ישראל: "אנחנו לא פרילנסרים כאן, הנשיא לא אמר משהו שלא סיכם עליו קודם עם הישראלים".
בישראל יש מי שמעריך שהסכמה של נתניהו לעסקה עם חמאס היא למעשה פנייה שמאלה - שכן הציפייה היא לאפקט דומינו שיביא להסדר בצפון הארץ, חזרת התושבים לשם, נורמליזציה עם סעודיה וברית הגנה אזורית, לצד נכונות להתחייב לאופק מדיני ופתרון שתי המדינות. ייתכן שבחירה בנתיב כזה תשקף גם הבנה שבסוף התהליך נתניהו יילך לבחירות כשבאמתחתו שורה של הישגים, ובראשם הנורמליזציה והחזרת החטופים. מאחורי הקלעים שליחו של הנשיא ג'ו ביידן למגעים עם לבנון, עמוס הוכשטיין, בוחן אפשרות להגיע לביירות כדי לקדם את ההסדר שיביא לרגיעה בצפון.
כעת, ממשל ביידן רוצה לגלגל את התהליך - אך בכירים בסביבת הנשיא מודים כי לא בטוח שזה יצליח. "אנחנו ריאליסטים", אמרו. "בחמאס צריכים לעשות את החישובים שלהם מה ישיגו מזה. השאלה מתי הם יגידו שזהו, מספיק. הבעיה שלחמאס לא באמת אכפת מחיי הפלסטינים".
דובר המועצה לביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר היום כי אם חמאס יסכים לעסקה, "ארה"ב מצפה שגם ישראל תקבל אותה". בריאיון לרשת ABC אמר קירבי כי "זו הייתה ההצעה הישראלית. יש לנו כל ציפייה שאם חמאס יסכים להצעה - כפי שהועברה אליהם - אז ישראל תגיד 'כן'".