מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר אחר הצהריים (יום שלישי) כי רצועת עזה היא "סיוט קבוע" שמאיים על היציבות בכל המזרח התיכון, והדגיש כי לבנון נמצאת "על סף תהום" להפוך לכזו גם כן. בתגובה, שר הביטחון יואב גלנט הבהיר לו בציוץ ברשת X: "הסיוט שאתה מדבר עליו הוא המציאות".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וגלעד ארדן
יואב גלנט נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וגלעד ארדן
גוטרש וגלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחר לדיון חירום בהסלמה החדשה. לדברי גוטרש, "הישראלים, הלבנונים והעולם כולו לא יכולים להרשות לעצמם שלבנון תהפוך לעזה נוספת". ואולם, גלנט השיב כי "המציאות היא שחיזבאללה לקח את לבנון כבת ערובה, והאו"ם לא מכיר במעשים אלו ולא ממלא את חובתו הבסיסית - מניעת התקפות חיזבאללה ויישום החלטה 1701".
שגריר ישראל באו"ם דני דנון התייחס גם הוא לגוטרש, ואמר כי "כשמזכ"ל האו"ם מדבר על שחרור החטופים שלנו עצרת האו"ם שותקת, אבל כשהוא מדבר על הסבל בעזה הוא זוכה למחיאות כפיים סוערות. זהו אות הפתיחה למופע הצביעות השנתי".
בצל התרחבות המערכה בצפון, התקיפות המתגברות ברחבי לבנון וההסלמה גם מצד חיזבאללה, שהגדיל את מעגל הירי - בישראל ובלבנון נשמעו ביממה האחרונה מסרים שלמעשה תומכים ביישום החלטה 1701, כדי למנוע מלחמה של ממש. בצד הישראלי היה זה שר החוץ ישראל כ"ץ שאמר לעשרות שרי חוץ כי "אם העולם לא יסיג את חיזבאללה מצפון לליטאני בהתאם להחלטה 1701 - ישראל תעשה זאת", בצד הלבנוני היה זה מקבילו - שר החוץ עבדאללה בו-חביב - שאמר כי הוא תומך ביישום החלטה זו.
בישראל חתרו במשך חודשים, יחד עם המתווכים השונים, ליישום מלא של ההחלטה, שבמסגרתה הוצבו כוחות יוניפי"ל וכוחות צבא לבנוניים בשטח שדרומית לליטאני בדרום לבנון, במטרה להרחיק את חיזבאללה מהגבול. בימים האחרונים טוענים בכירים בישראל, גם באופן פומבי, כי צה"ל מצליח להרחיק את חיזבאללה מהגבול, באמצעות פעולות צבאיות, ייתכן שבמטרה ללחוץ על ארגון הטרור השיעי לקבל הסדר.
נציין כי ישנן נקודות בתוך ההחלטה שאין עליהן הסכמה בין ישראל ללבנון, וישנן מחלוקות אחרות נוספות שאינן קשורות להחלטה, שעלולות להפריע בניסיונות למנוע מלחמה.