נתניהו: "החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית, כדי להגיע להסכמה רחבה"
(צילום: לע''מ)

לצד ההקלה מהודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (יום שני) על השהיית חקיקת המהפכה המשפטית, ובה השינוי בוועדה לבחירת שופטים, ודחיית העימות החוקתי, התחושה במערכת המשפטית היא שאקדח החקיקה נותר על השולחן. "הקואליציה נאלצה להקפיא בינתיים את החקיקה הענפה אותה הכינה, אבל היא מוכנה וערוכה לשליפתה בכל רגע נתון", אמרו גורמים במערכת.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
התחייב לחוקק חוקים שלא ייפסלו בבג"ץ. נתניהו
(צילום: רפי קוץ)
עוד אמרו כי "החוק לשינוי דרך בחירת השופטים הושלם ולמעשה בכל רגע נתון ניתן להגישו להצבעה במליאת הכנסת. אין לשכוח שאף שהשאיפה היא לחוקק את החוק ברוב של יותר מ-61 ח"כים כדי שבג"ץ יתקשה לבטלו, מבחינה משפטית ניתן להעבירו בכל רוב מקרי של ח"כים הנמצאים ברגע נתון במליאה".
הגורמים ציינו כי מעבר לשר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, הרשומים כ"אבות המהפכה", נתניהו קשור בהתחייבויות והבטחות לחרדים ולמפלגות הימין לחוקק חוקים שלא ייפסלו בבג"ץ. בהקשר זה הוזכר חוק הגיוס וחוקים שיסייעו להפחית התערבות שיפוטית בנושאים הקשורים להתנחלויות. "אם נתניהו ירצה שלא לאבד את הקואליציה שלו, הוא יהיה חייב להתקדם בחקיקה", הם אמרו.
בנאומו המיוחד אמש אמר נתניהו כי "כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות - אני כראש ממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמתית להידברות אמתית. אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן הזדמנות כדי להשיג אותם בהסכמה רחבה. זו מטרה ראויה מאין כמוה. ולכן מתוך אחריות לאומית, מתוך הרצון למנוע את הקרע בעם, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת, כדי לתת זמן לנסות להגיע לאותה הסכמה רחבה לקראת החקיקה במהלך הכנסת הבאה. כך או כך, נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות, תוך שימור, ואני מוסיף אף חיזוק של זכויות הפרט".
לפיד מגיב לנאום נתניהו
(צילום: עוז אביטל, תדמית)

גנץ: "ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע המסתמן בעם"
(צילום: משי בן עמי)

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיבו על נאום נתניהו והצהירו כי הם "נכונים להידברות". במקביל, נשיא המדינה יצחק הרצוג הודיע כי "בית הנשיא פתוח" למען השגת פשרה בין הצדדים, ומובילי המחאה מסרו כי "המאבק נמשך".
נתניהו השתהה עם ההצהרה על עצירת החקיקה, אחרי שהיה אמור למסור הודעה כבר אתמול בבוקר, אבל בהמשך נפגש שוב עם ראשי הקואליציה. על רקע הפגנות הימין בעד המשך החקיקה, פרסם נתניהו הודעה קצרה שבה קרא להימנע מאלימות במחאות בירושלים: "אני קורא לכל המפגינים בירושלים, מימין ומשמאל, לנהוג באחריות ולא לפעול באלימות. אנשים אחים אנחנו".
מוקדם יותר שר המשפטים יריב לוין, שמוביל את המהפכה המשפטית, אמר כי "אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה. זאת, מתוך ידיעה שמצב שבו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד". זאת לאחר שלוין התנגד בתוקף לעצירת הליכי החקיקה, גם לנוכח המחאות של רבבות ישראלים שפרצו אמש ברחבי הארץ באופן ספונטני, בתגובה לפיטוריו של גלנט מתפקיד שר הביטחון. גם סיעות ש"ס ויהדות התורה גיבו את נתניהו בעצירת החקיקה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
"אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה". לוין
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בעוצמה יהודית ובציונות הדתית קראו מוקדם יותר להמשיך בחקיקה, אך לא הציבו אולטימטום כדי למנוע את המהלך. אמש נפגש בן גביר עם נתניהו בלשכתו בכנסת והשניים סיכמו על עצירה זמנית של החקיקה וקידום המהפכה המשפטית עד יולי. מעוצמה יהודית נמסר כי "נתניהו סיכם עם השר בן גביר כי תינתן לממשלה ארכה למושב הקרוב, להעביר את הרפורמה בהידברות. במקביל סוכם בין השניים כי כצעד להגברת המשילות, תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה הקמת המשמר הלאומי תחת המשרד לביטחון לאומי".
השר המודח גלנט, שעדיין לא קיבל מכתב פיטורים באופן רשמי, חשף מוקדם יותר בדיון הסגור שקיימה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "לפי דוחות המודיעין, ישנה היחלשות במעמדה הבינלאומי של ישראל, לרבות התמיכה של ארה"ב". גלנט אמר עוד: "אנחנו במשבר חריף וחסר תקדים". יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר בתום הדיון החסוי: "שמענו דברים מדאיגים. זו לא העת להחליף שר ביטחון. רוב חברי הוועדה סבורים שצריך להחזיר את גלנט לתפקידו".
המחאות שפרצו כאמור שלשום והגיעו לשיאן במהלך הלילה, נמשכו גם אתמול: עשרות אלפים הפגינו סמוך למשכן הכנסת בירושלים, וכבר משעות הבוקר נרשמה צפיפות ברכבות לבירה. מתיעוד בתחנת הרכבת יצחק נבון נראו המונים עולים יחדיו במדרגות הנעות, כשהם אוחזים בדגלי ישראל וקוראים בקול רם: "דמוקרטיה! דמוקרטיה! דמוקרטיה!". בהמשך הגיעו המפגינים לרחוב עזה וכיכר פריז.
במקביל נרשמו אתמול הפגנות מחודשות בתל אביב, ונתיבי איילון לכיוון צפון נחסמו לזמן קצר פעמיים, בהפרש של שעתיים, ונהדפו על ידי השוטרים. גם הכביש בדרך נמיר נחסם בשני הכיוונים, מתחת לגשר רוקח, במשך יותר משלוש שעות. הפגנות גדולות נערכו בשלל מוקדים ברחבי הארץ, מחיפה בצפון ועד באר שבע.
פורסם לראשונה: 21:44, 27.03.23