האם מרד קטלני התחולל בתוך בסיס של צבא רוסיה? משרד ההגנה הרוסי הודיע אמש (שבת) כי לפחות 11 בני אדם נהרגו ועוד 15 נפצעו כששני חיילים מתנדבים פתחו באש לעבר חיילים אחרים במטווח של הצבא ליד הגבול עם אוקראינה. האירוע הנדיר התחולל באזור בלגורוד שבדרום-מערב רוסיה, והוא התרחש כשברקע מורת הרוח בקרב חלקים נרחבים מהציבור הרוסי על גיוס המילואים הגדול שעליו הכריז הנשיא ולדימיר פוטין.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
נשיא רוסיה פוטין. עוד מכה קטלנית
(צילום: EPA)
לדברי משרד ההגנה הרוסי, שני החמושים שפתחו באש מנשק אוטומטי הם חיילים מתנדבים מ"מדינה סובייטית לשעבר", כלומר מדינה שהייתה חברה בברית המועצות, ואת הירי הם ביצעו במהלך קיומו של המטווח. חיילים אחרים השיבו באש לעברם והרגו אותם. משרד ההגנה הרוסי כינה את המעשה "פיגוע טרור".
המתקפה אמש בבלגורוד מגיעה כשברקע גיוס המילואים השנוי במחלוקת שעליו הכריז הנשיא פוטין בחודש שעבר: אף שבתחילת המלחמה הצהיר פוטין שלא יהיה צורך בגיוס כזה, בצל המפלות שסופג צבאו באוקראינה הוא החליט על שליחת צווים לכ-300 אלף חיילי מילואים. ההחלטה הזו הביאה לראשונה את המלחמה אל סף דלתם של אזרחי רוסיה, ומאות אלפי גברים בגיל גיוס ברחו בשבועות האחרונים למדינות אחרות, בהן גאורגיה, פינלנד, טורקיה וגם ישראל, כדי שלא להישלח לשדה הקרב באוקראינה.
6 צפייה בגלריה
רוסיה מלחמה אוקראינה משפחות נפרדות מבניהן המתגייסים במסגרת גיוס המילואים ב מוסקבה ב 12 אוקטובר
רוסיה מלחמה אוקראינה משפחות נפרדות מבניהן המתגייסים במסגרת גיוס המילואים ב מוסקבה ב 12 אוקטובר
רוסים נפרדים מיקיריהם המתגייסים למלחמה, בימים האחרונים במוסקבה
(צילום: EPA)
גיוס המילואים המפוקפק התאפיין מראשיתו בכאוס גדול: אזרחים רוסים דיווחו כי הם מקבלים צווי גיוס אף שהם אינם עומדים בקריטריונים לכך וכי נציגי הצבא מידפקים על דלתותיהם בשעות לילה מאוחרות כדי למסור להם את הצווים. גם רבים מאלה שתואמים את הקריטריונים ושהתייצבו לגיוס חסרים כנראה את הניסיון הדרוש, ויש ספק גדול באשר לסיכוי להפוך אותם ללוחמים מוכשרים שיוכלו להועיל לפוטין בשדה הקרב. קרוביהם של רבים הביעו על כן חשש שיהפכו לבשר תותחים עבור הצבא האוקראיני.
חלק מהמגויסים הטריים של צבא רוסיה גם פרסמו בשבועות האחרונים סרטוני וידאו שבהם הם נראו נאלצים לישון על הרצפה או תחת כיפת השמיים בשל היעדר שיכון מסודר עבורם. באחרים הם תיעדו עצמם מקבלים כלי נשק חלודים לפני שליחתם לקו החזית. שלטונות רוסיה הודו שבמקרים רבים התנהל מבצע הגיוס בצורה כושלת, והבטיחו לשפר את המצב.
6 צפייה בגלריה
מחסן נפט עולה באש בבלגורוד ברוסיה
מחסן נפט עולה באש בבלגורוד ברוסיה
מחסן עולה באש בבולגורוד השנה, במהלך חילופי אש בין רוסיה לאוקראינה
(צילום: AFP)
אם שני החיילים שביצעו את הירי אכן נרשמו כמתנדבים ממדינה סובייטית כלשהי, ייתכן מאוד שהירי איננו ביטוי לתסכול ממבצע הגיוס, אבל הוא יכול להגביר עוד יותר את הבהלה בציבור הרוסי ואת החשש שלו מפני הסכנה שנשקפת מהגיוס.
אזור בלגורוד, שבו אירעה תקרית הירי אמש, שוכן כאמור סמוך לגבול האוקראיני, ורוסיה תקפה ממנו את אוקראינה לא פעם. האזור עצמו ספג אש חוזרת ונשנית מהצד האוקראיני מאז הפלישה הרוסית, ובמהלך חודשי המלחמה דווח בו על כמה הרוגים רוסים.
פורסם לראשונה: 22:41, 15.10.22