שותפיו של רומן ז"ל, שנסעו עימו למעבר הגבול עם מולדובה

הרוג ישראלי ראשון במלחמה באוקראינה: רומן ברודסקי, בן 42, די ג'יי (הידוע בכינוי רומן B) שהתגורר בשנים האחרונות באוקראינה, נהרג בטעות במחסום מקומי על ידי מיליציות אוקראיניות בעת שעשה את דרכו ברכב למעבר הגבול עם מולדובה - בדרכו לטיסה לישראל. משרד החוץ אישר את דבר מותו בתקרית שהתרחשה בעיר בילה צרקווה, 84 ק"מ דרומית לקייב. ואדים, חברו של רומן, שהיה לידו בזמן התקרית סיפר הערב: "התחילו לירות באוטו שלו כי חשבו שהוא צ'צ'ני, וכל זה כשאשתו הייתה מאחוריו וראתה הכל".
7 צפייה בגלריה
רומן ברודסקי
רומן ברודסקי
רומן ברודסקי, הישראלי שנהרג באוקראינה
(מתוך פייסבוק )
ברכב בו נורה ברודסקי היו גם חברתו האוקראינית ועוד שומר ראש. אשתו של ברודסקי, אזרחית ישראלית, ושני ילדיו, בני 6 ו-3, נשארו ביחד איתה במקום בטוח באוקראינה. ככל הידוע, הרכב נורה במחסום אוקראיני ולא על ידי חיילים רוסים. המידע הראשוני על מותו הגיע לשגרירות ישראל בקייב על ידי אנשי קשר בקהילה היהודית. בשעות הראשונות היה חוסר ודאות האם היו עוד פצועים בתקרית ואף נפוצו שמות של ישראלים שנפצעו עם בקשה להתפלל לבריאותם. בדיעבד השמות שהופצו היה לא נכונים. רכבו של ברודסקי היה חלק משיירה של מכוניות שנסעו בדרך למולדובה.
הודעה על מותו נמסרה אמש להוריו של ברודסקי, אמו באשקלון ואביו בערד. המשפחה ביקשה ממשרד החוץ שיסייעו בהטסת גופתו לישראל ובמשרד החוץ בודקים כעת אם הדבר אפשרי. במשרד החוץ הדגישו אמש, כי לא ידוע על תקריות ירי נוספות לעבר ישראלים שהתפנו מאוקראינה.
7 צפייה בגלריה
רומן ברודסקי
רומן ברודסקי
התגורר בשנים האחרונות באוקראינה. רומן ברודסקי
7 צפייה בגלריה
רומן ברודסקי
רומן ברודסקי
רומן עם אחד מילדיו
(באדיבות המשפחה)
7 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים בכיכר העצמאות בקייב
חיילים אוקראינים בכיכר העצמאות בקייב
חייל אוקראיני בכיכר העצמאות בקייב
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
מבנה בית ספר הרוס בחרקוב
מבנה בית ספר הרוס בחרקוב
מבנה בית ספר הרוס בחרקוב
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
כלי רכב של צבא רוסיה הרוסים בחרקוב
כלי רכב של צבא רוסיה הרוסים בחרקוב
כלי רכב רוסיים הרוסים בחרקוב
(צילום: AFP)

"חשבו שאנחנו טרוריסטים ולקחו אותנו לתחנה"

ואדים, חברו של רומן, סיפר בשיחה עם ynet על הטרגדיה הגדולה של אובדן חברו שניסה להימלט מהמדינה מוכת הקרבות. "הייתי חמישה מטרים לידו כשזה קרה", סיפר. "אנחנו חברים מאוד טובים מזה שש שנים, עוד מישראל. חיים בקייב. כשהתחיל הבלאגן לאט לאט כל החבר'ה התחילו לעזוב. חיכינו לדקה שנהיה כולנו בבלארוס וחשבנו שיהיה מעבר ירוק ושלא יגעו באף אחד".
ואדים סיפר כי רומן לא רצה לצאת לשום מקום אך החברים שכנעו אותו לצאת ואמרו לו לי שמסוכן להיות בבית. "יצאנו שישה רכבים, יש בכל עיר מחסומים ועברנו את כולם. במחסום אחד אמרנו שאנחנו ישראלים שרוצים לצאת מאוקראינה. אני עברתי ראשון ואחרי עוד שתי מכוניות התחילו לירות באוטו שלו כי חשבו שהוא צ'צ'ני, וכל זה כשאשתו הייתה מאחוריו וראתה הכל.

רון בן ישי מדבר עם תושבי שכונת סלומינקה במערב קייב
(צילום: גיל יוחנן )

תיעוד מהפיצוצים בחרקוב: "עשרות נהרגו"
(צילום: טוויטר)

"התחילו לירות גם לעברנו, רדפו אחרינו כי הם חשדו שאנחנו צ'צ'נים. בנס ניצלנו. במחסום אחר שלפו אקדחים, ירדנו על הרצפה וסיפרנו על החבר שנהרג. אמרו שנלך מפה ושמסוכן. באנו לתחנת דלק וחיכינו לכל החבורה ועצרו אותנו. שכבנו על הרצפה חצי שעה בקור כי חשבו שאנחנו טרוריסטים ולקחו אותנו לתחנת משטרה. יש פה פיצוצים חזקים כל הזמן ואנחנו במקלטים.
"כולנו פה בפחד נוראי ללא אוכל וללא שתייה", סיפר ואדים. "מרגישים שהמוות הגיע אלינו. הרגשנו את זה היום ארבע פעמים ואשתי בהיריון. אנחנו פה הרבה אנשים ולא יודעים מה לעשות. הם אומרים לנו לנסוע למלון שנמצא 150 קילומטרים מפה, אבל כל מי שמסתובב בחוץ חושבים שהוא מסוכן והורגים אותו - או הרוסים או האוקראינים".
ראש הממשלה נפתלי בנט, אמר הערב כי קיבל בצער את הבשורה הקשה על מותו של ברודסקי. "בשם כל אזרחי ישראל, אני רוצה לשלוח תנחומים לאשתו, לילדיו ולמשפחתו של רומן ז"ל, בארץ ובאוקראינה. אנו ממשיכים לעשות הכל כדי לסייע לישראלים לשוב הביתה".
מנהלת המחלקה לישראלים בחו"ל במשרד החוץ, סימה דובדבני, שוחחה עם רעייתו של רומן השוהה כעת באוקראינה עם ילדיו. משרד החוץ מסר כי הוא "מבקש להביע את תנחומיו הכנים למשפחה בשעתה הקשה וימשיך לסייע למשפחה ככל שניתן". השגרירות הישראלית, שלאור המלחמה יושבת בפולין, קיבלה את הדיווח הראשוני על התקרית מאיש קשר בקהילה היהודית.

רוסיה עצרה מלח ישראלי על אוניית מטען אוקראינית

מתחילת הלחימה יצאו מאוקראינה יותר מ-2,000 ישראלים דרך מעברי הגבול השונים. ישנם עוד מאות ישראלים בדרכם החוצה, חלקם בשיירות. במעברי הגבול יש תורי ענק, ושליחי משרד החוץ במעברים מנסים לשלוף ישראלים שנקלעו למצוקה רפואית. בסך הכול, במעברים מוצבים כ-100 שליחים של משרד החוץ שיכולתם לסייע לכל הישראלים מוגבלת מאוד.
7 צפייה בגלריה
יורי שבידקי, המלח שרוסיה עצרה
יורי שבידקי, המלח שרוסיה עצרה
שבידקי ואוניית המטען האוקראינית
מוקדם יותר נודע ל-ynet כי ישנם מאמצים גדולים במשרד החוץ כדי להביא לשחרורו של יורי שבידקי (51), מלח ישראלי שנעצר על אוניית המטען האוקראינית "הנסיכה ניקול" בסוף השבוע האחרון. לטענת קייב, הרוסים תפסו את הספינה - ששטה תחת דגל אוקראינה - ביום שבת במים הטריטוריאליים של רומניה, וגררו אותה לנמל סבסטופול בחצי האי קרים.
אחרי התקרית אחיו של שבידקי התקשר למשרד החוץ בבכי בבקשה שיעזרו להציל את אחיו, ומאז משרד החוץ מחפש אחר יורי ומקיים מגעים עם רוסיה כדי להשיבו הביתה.
סמיון שבידקי, אחיו של יורי, אמר ל-ynet כי "אחי כתב לנו שהוא נעצר על-ידי הרוסים, שהוא נלקח ליבשה ושהוא לא יודע איפה הוא. מאז הוא הפסיק לכתוב. הוא עובד כמלח כבר הרבה שנים, ובאונייה הזאת הוא עבד רק כמה חודשים. הוא נשוי ואב לשני ילדים, עלה לישראל בשנת 2005 ואחרי כמה שנים חזר לאוקראינה - שם נמצאת גם המשפחה שלו. אני מאוד מפחד לגורלו כי הרוסים יורים על אנשים ואנחנו לא יודעים מה יקרה לו".
פורסם לראשונה: 17:47, 28.02.22