2 צפייה בגלריה
 נפתלי בנט וניר אורבך
 נפתלי בנט וניר אורבך
נפתלי בנט וניר אורבך
(צילום: יאיר שגיא , יואב דודקביץ' )
אחרי שחבר הכנסת ניר אורבך (ימינה) הודיע אתמול כי אינו רואה את עצמו, "נכון להיום", כחבר בקואליציה ושהוא לא יצביע עמה יותר במליאת הכנסת, כשברקע שורת משברים נוספים שמאיימים לפורר סופית את הקואליציה - חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה התראיינו לאולפן ynet, והביעו את דעתם באשר לסיכוי המשך קיומה של הממשלה.
"ח"כ אורבך הוא חבר מאוד יקר", אמרה לאולפן ynet חברת סיעתו, ח"כ שירלי פינטו מימינה. "בשנה הזאת הוא עשה כל כך הרבה דברים שבממשלות אחרות אף חבר כנסת מהימין לא עשה: התחברות התיישבות צעירה לחשמל, תקציבים לציונות הדתית והקמת 4,000 יחידות דיור ביו"ש. אנחנו נתונים ללחצים מאוד קשים בשנה החולפת, אני חווה את זה בעצמי".
ח"כ פינטו: "אם יש בעיות - לפתור אותן בתוך הבית"
(צילום: נדב אבס, נויל האריס)

"אני מקווה שאם גנאים וזועבי יתפטרו, אורבך יחזור לקואליציה", המשיכה פינטו. "דיברתי איתו לאחרונה, קשה לו והוא מתלבט. ההחלטה לפרוש מהקואליציה היא זמנית עד שדברים יסתדרו, ואני מקווה שנצליח לסדר את העניינים, כי הוא באמת עשה דברים נפלאים בממשלה הזו והוא לא סיים את המלאכה שלו, הוא באמצע הדרך".
לדברי פינטו, מי שאשמים במשבר הם חברי הכנסת ממרצ ומרע"מ. "הקמנו את הממשלה על מנת לטפל בנושאים כלכליים-חברתיים ולשמור על הסטטוס קוו, וחברי כנסת ממרצ ורע"מ הפרו אותו. הם מצביעים נגד העברת תקנות יו"ש, משהו שנעשה במשך שנים - פעם בחמש שנים מאריכים אותן. התנגדות לדבר הזה זו הפרת הסטטוס קוו".
בנט אחרי הודעת הפרישה של אורבך: "הממשלה לא מושלמת, האלטרנטיבה לא יותר טובה"
(צילום: ערוץ כנסת )

"הקואליציה הזו לא פשוטה ומורכבת", המשיכה פינטו. "יש לנו דעות שונות ואנחנו רוצים לקדם המון דברים, אבל בשורה התחתונה אנחנו צריכים לראות את טובת האזרחים מול העיניים. אזרחי המדינה זקוקים לחברי כנסת ולשרים מתפקדים שייתנו את השירות שלשמו נבחרו, שרים שייתנו מענה במשרדם. אם יש בעיות, צריך לשבת ולפתור אותן בתוך הבית. לגבי עידית סילמן שפרשה מהקואליציה, דיברתי עם רה"מ ואני מאמינה שהגיע הזמן להדיח אותה מתפקיד יו"ר ועדת הבריאות. ברגע שנייצב את הקואליציה - אני מאמינה שזה יקרה".
פינטו לא שללה שיתוף פעולה אפשרי עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. "אנחנו במפלגת ימינה מסתכלים על הערכים, ולא פוסלים פרסונה כזו או אחרת. אנחנו לא עושים פוליטיקה של אנשים, אלא של ערכים. אני לא שוללת אף פרסונה, אלא מסתכלת על ערכים ואיך אני יכולה לקדם את האוכלוסייה שבחרה והביאה אותי לכנסת. אבל אין ממשלה אחרת בכנסת הזאת. מאוד קל לבוא ולשבור את הכלים, עוד בחירות ועוד בחירות, אבל מה עשינו בזה? אם נתעסק בשבועיים הקרובים בלייצב את הקואליציה, נוכל להחזיר את הכנסת לתפקוד מלא".

ח"כ רוטמן: "או ממשלת ימין - או בחירות"

בניגוד לפינטו, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית סבור שימיה של הממשלה ספורים. "הסיפור של הממשלה הזאת נגמר, עובדתית, מכל הכיוונים", אמר רוטמן לאולפן ynet. "ראינו אתמול את המליאה נסגרת בשעה מוקדמת, כשההצבעה היחידה שהייתה על תשובתו של בנט בדיון 40 חתימות - כל הקואליציה יצאה מהמליאה כדי לא להתבזות. אני מאוד מקווה שאנשים עם אחריות שטענו לאורך כל הדרך שהם רוצים להגן על ישראל מעוד בחירות או מחוסר יציבות פוליטית יעשו את החושבים שלהם. או שיקימו ממשלת ימין מתפקדת בכנסת הזו כמו שהעם בחר, או שיילכו לבחירות כמה שיותר מהר".
ח"כ רוטמן: "זה נגמר, בנט האחרון על הספינה הטובעת"
(צילום: נויל האריס)

"אני חושב שכל יום שעובר שאין ממשלה אחרת בכנסת הזו, וזה דבר שיכול לקרות בהצבעה אחת, מגדיל בצורה משמעותית את הסיכוי להליכה לבחירות", המשיך רוטמן. "גם הסקרים שהולכים יותר ויותר לטובת מפלגות נוספות - נותנות להם את התיאבון. נכון להיום יש מחנה פוליטי שלם בישראל שלקח עצמו כבן ערובה לאידיאולוגיה של שמאל קיצוני, אפילו אנטי-ציוני".
על ניר אורבך אמר רוטמן: "ממה שאני שומע ממנו ומסביבתו, הוא כנראה חושב שהממשלה הזו הגיעה לסוף דרכה. גם אם לא הוא יפזר את הכנסת - אני מאמין שמישהו אחר יעשה את זה. זה לא משנה מי יהיה האדם שחתום על קביעת רגע המוות של הממשלה. להקים ממשלה אחרת זו משימה מאוד קשה, כל יום שעובר בהקשר הזה מצמצם את הסיכוי וגורם להליכה לבחירות. אם חברים מסוימים בקואליציה רוצים ממשלה בכנסת הזו, יש לזה את האצבעות. אם הם ייתנו לאירועים להתגלגל - אנחנו הולכים למסלול מהיר לבחירות".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
"בנט עף על עצמו, כולם עוזבים אותו בזה אחר זה". נתניהו בכנסת אתמול
(צילום: יואב דודקביץ' )

ח"כ שפע: "לזכור היטב בשביל מה באנו לפה ואת מי החלפנו"

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ רם שפע, דווקא אופטימי באשר להמשך קיומה של הממשלה. "התפקיד שלנו כל כך היסטורי ומשמעותי ביחס למה שהממשלה הזו רוצה להביא לישראל, כך שלמרות שיש אנשים שקשה להם - בשום פנים ואופן אסור לוותר", אמר שפע לאולפן ynet. בכל פעם שקשה צריך להגביר לחץ ואופטימיות, ולגרום לכל מי שלא בטוח שמבין את תפקידו ההיסטורי לזכור היטב בשביל מה באנו לפה ואת מי החלפנו, וזה משמעותי".
"אני לא מייפה את העובדה שלהרבה מהחוקים אנחנו לא מצליחים לגייס רוב", אמר שפע. "אתמול היו ארבעה אנשים שלא יכולנו לדעת מה יהיה איתם בהצבעה - זועבי, גנאים, אורבך וביטון. ברמה הפרקטית אתמול זה לא היה אפשרי, אבל אנחנו עובדים על הרוב של מחר ואני חושב שיש סיכוי לא רע שעד יום שני נצליח לייצב שורות ולהביא פתרונות. כולנו עובדים על חיזוקה של הממשלה".
ח"כ רם שפע: "אם חלילה נלך לבחירות, אז נאלץ לנצח שוב"
(צילום: נויל האריס)
לדברי שפע, ח"כ ניר אורבך השאיר דלת פתוחה לחזרתה לקואליציה. "לאורבך קשה, ועדיין אני חושב שהוא מבין, ולראייה הוא השאיר דלת פתוחה כדי לאפשר לממשלה הזו להתייצב מחדש ולהצליח לממש את מה שעשתה בשנה האחרונה", אמר. "גם אורבך וגם האחרים העבירו בהצבעות בשבועיים האחרונים, שהיו קשים, רוב מוחלט של הדברים שרצינו להעביר. אני חושב שאפשר לייצב את הספינה הזו מחדש. אנחנו נילחם עד הטיפה האחרונה, ואם חלילה נלך לבחירות - אז ניאלץ לחזור ולנצח שוב, כמו בפעם הקודמת".

ח"כ קרעי: "הליכוד לא יפקיר את אלה שגילו אומץ נגד ממשלת ההונאה"

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד התייחס במשדר לאפשרות שמפלגתו הבטיחה לח"כ סילמן שריון בליכוד, בתמורה לפרישתה מהקואליציה, והכחיש את הדברים. "מוסדות הליכוד אמרו שליו"ר התנועה יש סמכות לתת שלושה שריונים לאותם אלה שיפילו את ממשלת ההונאה. אבל הבטחה שלטונית או הבטחת שוחד זה דבר שלא ניתן", אמר קרעי.
ח"כ שלמה קרעי: "אם אורבך יצביע בעד פיזור הכנסת - מגיע לו שריון"
(צילום: נדב אבס, נויל האריס)

הוא הוסיף: "בהחלט לא נפקיר את אלו שגילו את האומץ, הערכים והאידיאולוגיה שלהם והחליטו לחזור בתשובה הביתה. הם לא יופקרו, אבל אני לא מכיר הבטחה ספציפית נקודתית. יש כבר שניים שמגיע להם (שיקלי וסילמן), ויש את אורבך שגם הודיע שהוא כבר לא חלק מהקואליציה. המקום שמור למי שיו"ר התנועה יחליט שהוא זה שהביא להפלת הממשלה. אם אורבך יעשה את זה - בעיניי מגיע לו בהחלט".
לדברי קרעי, קיימת אפשרות שתקום ממשלה בכנסת הנוכחית, בתיווכו של אורבך, שבה יהיו שותפים ראש הממשלה בנט ויו"ר האופוזיציה נתניהו. "קראנו באופן גלוי לכל אלה שנבחרו בקולות הימין והלכו והקימו ממשלה מסוכנת שנשענת על תומכי טרור - לחזור הביתה. יכולה לקום כאן עוד היום ממשלה לאומית בראשות הליכוד ונתניהו. יש לנו אחריות כלפי ישראל. הנוכל מרעננה לא יהיה ראש ממשלה, אבל הוא יוכל להיות שותף לממשלה כשננהיג ונוביל את האג'נדה והקווים לממשלה הזו. אם לבנט ולסער יש טיפת שכל בקודקוד, הם לא ירצו ללכת לבחירות, אלא להקים ממשלה לאומית בראשות הליכוד ונתניהו כבר עכשיו".