בשבועות האחרונים הוכנה בשב"כ תמונת מצב בנושא האיום על תושבי החוות ביהודה ושומרון, שנשלחה באמצע חודש מאי לדרג המדיני, והביעה חשש מהסכנה הקיימת מתופעת החוות הלא חוקיות שם - שמתרחבת ומתפרשת בתקופה האחרונה. כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
2 צפייה בגלריה
דרך מאחז עוז ציון
דרך מאחז עוז ציון
מאחז עוז ציון
(צילום: אלישע בן קימון)
על פי תמונת המצב, שב"כ מתאר את המורכבות הביטחונית ביכולת של מערכת הביטחון להגן על יושבי החוות. בתמונת המצב נכתב כי בשנים האחרונות התפשטה בשטחי יו"ש תופעה של הקמת חוות חקלאיות, הנתפסות ככלי חשוב לתפיסת קרקע וחסימתה מפני השתלטות של פלסטינים, בדגש על מניעת השתלטות על קרקעות בשטחי C ויצירת רצף בין יישובים פלסטיניים. התופעה התרחבה ומונה כיום כ-70 חוות חקלאיות בכלל הגזרות.
ברוב המקרים החוות יושבות על אדמות מדינה ונועדו לשמור על השטח, אך חלקן נמצאות גם על קרקעות פרטיות של פלסטינים. הן מהוות יעד פוטנציאלי ונגיש בשל היותן מבודדות, לרוב ללא אבטחה, ובשל סמיכותן לכפרים פלסטיניים. האיום כלפי החוות גובר במיוחד בתקופות של מתיחות. בשנה האחרונה ניתן להצביע על עלייה משמעותית בהיקפי החיכוך ואלימות נגד פלסטינים במעורבות חלק מאנשי החוות. מוקדי האלימות המרכזיים הם חוות מרכז בנימין, חוות צפון הבקעה וגב ההר, וחוות ספר המדבר ביהודה וגוש עציון מזרח. כך צוין בתמונת המצב.
למעשה, מתחילת המלחמה, ומתוך הבנה כי החוות מהוות פער ביטחוני משמעותי, חילקו בפיקוד המרכז כלי נשק לבעלי חוות כדי שיוכלו להגן על עצמם. בנוסף לכך, גם חיילי ההגנה המרחבית שגויסו בצו 8 פועלים כחלק ממשימתם בהגנה על החוות. רק לאחרונה, כחלק מתרחישים שתורגלו בפיקוד המרכז, תורגלו גם חדירות ואירועים בחוות. האירוע הבולט האחרון הוא כמובן הרצח הקשה של הנער בנימין אחימאיר, שיצא עם העדר שלו מאחת החוות בבנימין ונתקל במחבל שארב לו ורצח אותו. אבטחת החוות היא משימה מורכבת ומאוד מאתגרת, לאור העובדה שברובן הן ללא גדר או כוחות צבאיים בשגרה.
2 צפייה בגלריה
כפר דומא
כפר דומא
בנימין אחימאיר ז"ל
(צילום: שאול גולן )
רעיון החוות החקלאיות נולד כאמור כחלק מהניסיון להיאבק בבנייה הבלתי חוקית הפלסטינית בשטחי C. כך, באמצעות מעט אנשים, אפשר לשלוט על שטחי מרעה גדולים - ובכך לסמן טריטוריה ולעכב את הבנייה הפלסטינית. זה נחשב לאחד הכלים המשמעותיים ביותר של המתנחלים במאבק על השטח. עם השנים הלכו וקמו עשרות חוות, לא תמיד על פי הנוהל המסודר, ולא ניתן להן מענה ביטחוני ראוי. בשנים האחרונות התרחשו בחוות שלא מוגנות כמו שצריך עשרות אירועים ביטחוניים, בהם פיגועים, הצתות וגניבות,.
גורמי ביטחון מסבירים כי הדרג המדיני יצטרך להחליט: האם להסדיר את עניין החוות ואת ההגנה עליהן כך שיוקצו לכך כוחות צבא, אולי ממשימות אחרות, או לייצר פתרון אחר ולפקח על הקמתן כך שלא יוקמו במוקדים ביטחוניים בעייתיים בסמוך לכפרים פלסטיניים בלי יכולת אבטחה ראויה. להערכת גורמי ביטחון, הקצאת כוחות לטובת אבטחת החוות עלולה לבוא על חשבון משימות נוספות בצפון או ברצועת עזה.
פורסם לראשונה: 00:03, 31.05.24