אלישע ירד משתחרר ממעצר
(צילום: לירן תמרי)

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (רביעי) את ערעור המשטרה על החלטת בית משפט השלום בירושלים לשחרר למעצר בית את אלישע ירד, אחד מהחשודים במעורבות ברצח הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19 בכפר בורקה שליד רמאללה, אך האריך עד לשישי את מעצר החשוד השני, יחיאל אינדור. בצאתו מהמעצר חייך החשוד אלישע ירד: "אין כמו בבית חברים".
במהלך הדיון שוב מתח בית המשפט ביקורת קשה על התנהלות החוקרים שהציגו חומר חדש שלא הוצג בדיונים הקודמים, ובמהלכו אף חשפה בטעות נציגת הפרקליטות את זהותה של אותה ראיה חדשה: תיעוד מהתקרית הקטלנית בסוף השבוע.
אלישע ירד בבית המשפט, הבוקר
(צילום: גיל יוחנן)

3 צפייה בגלריה
אלישע ירד
אלישע ירד
אלישע ירד בבית המשפט
(צילום: שלו שלום)
לדיון הערב זומן באופן חריג נציג שב"כ, ובמהלכו הוא אף נכנס ללשכתה של השופטת תמר בר אשר כדי להציג לה את אותה "ראיה מודיעינית" חדשה שלפי נציגי המשטרה ושב"כ התקבלה רק היום, ב"שעות האחרונות". גם בדיון אתמול בבית המשפט המחוזי - בפני אותה שופטת - הוצג לה מסמך משב"כ שנטען כי הוא חדש, אם כי בהמשך התברר שמדובר במידע שהיה ידוע מראשית החקירה. כאמור, בהמשך חשפה בטעות נציגת הפרקליטות בדיון שהראיה החדשה כעת היא תיעוד שעל קיומו לא היה ידוע לפני כן.
"איך לא ידעתם שיש ראיה כזאת?!", היא תהתה בהפתעה, ונציג המשטרה ענה: "אני לא יכול לענות על זה בעל פה, רק בכתב". עורך דינו של אינדור ביקש בדיון להציג את הראיה החדשה, אך השופטת הסבירה שלא ניתן להציגה בפני כולם ולפיכך הוצג לה כאמור אותו תיעוד בלשכתה. עוד לפני מתחה ביקורת קשה על התנהלות החוקרים והשוותה אותה ל"פרטאץ'". לדבריה, "אנחנו בדיון רביעי ב-24 השעות האחרונות, וכל הזמן אנחנו מקבלים דברים שהיה צריך לבוא איתם בצורה מסודרת לדיון".
בר אשר השיבה: "אני ראיתי את הסרטון הקצר מאוד, מעבר לזה אין דרך אחת לומר זאת בצורה ברורה - לגבי אלישע ירד הראיות לא התחזקו, המידע מעניין אך לא קשור לאירוע". נציגת הפרקליטות התרעמה: "לא הוצאתי מילה עד עכשיו, בינתיים רק הצד השני קם ומפריע. דעתי לא נוחה מהדרך שבה הצד של החקירה מקבל יחס באולם הזה, לא מתאפשר לדבר". בר אשר ענתה: "הדברים לא יכתבו. אני לא אוהבת את ההצגות והצלצולים האלו".
העימות בין השתיים המשיך. "זו חקירה מורכבת, תני למשטרה להמשיך בחקירה הרגישה", אמרה נציגת הפרקליטות. השופטת בר אשב השיבה: "יש לי חדשות בשבילך - פה יש אנשים שיש להם זכויות". בסוף הדיון דחתה השופטת את ערעור המשטרה בעניין ירד, אך האריכה את מעצרו של אינדור כאמור. "אני סבורה שיש בראיות הנוספות כדי להשהות לעת הזו את שחרורו בתנאים, וזאת כדי לאפשר את מיצוי החקירה בכל הנוגע מהמידע שהתקבל מהראיות החדשות", הסבירה.
אתמול הורה בית המשפט המחוזי בירושלים לשחרר את ירד, איש עוצמה יהודית לשעבר, למעצר בית היום סמוך לשעה 17:00. באותו זמן, ובאופן מפתיע, שב"כ העביר חוות דעת מטעמו לחוקרי ימ"ר שי - חוות דעת שהוצגה אף במהלך הדיון שהתקיים הבוקר בבית המשפט העליון בפני השופטת רות רונן, שבמסגרתו ביקשה הפרקליטות להותירו במעצר.
3 צפייה בגלריה
ח״כ צבי סוכות מבקר את החשוד בירי
ח״כ צבי סוכות מבקר את החשוד בירי
אינדור בבית החולים לצד ח״כ צבי סוכות
לבסוף השופטת רות רונן מהעליון הורתה כי בית משפט השלום ידון עוד היום באותם ממצאים ראייתיים חדשים. באמצעות אותם מסמכי שב״כ, שלא הוצגו לבית המשפט המחוזי, ניסתה המדינה לטעון כי "מדובר בחומר חדש שמשנה את תמונת המצב כפי שהייתה ידועה".
במסגרת הדיון הבוקר בבית משפט השלום, שהתקיים בפני השופט ציון סהראי, חזרה המשטרה על הטענה כי מסמכי השב"כ החדשים מגבשים תשתית עובדתית המצדיקה את הישארותם של ירד ואינדור מאחורי סורג ובריח - אך לאחר עיון מעמיק קבע השופט סהראי כי אותם מסמכים אינם משנים את התשתית הראייתית. עוד העלה השופט תהיות באשר לסיבה שמסמכים רגישים אלו הוצגו לבית המשפט בשלב מאוחר - למרות שהיו בידי רשויות החקירה זמן רב לפני כן. "אין מקום להציג חומרים שהיו בחזקת שירות הביטחון הכללי כבר מראשית החקירה", כתב בהחלטתו.
למרות חלוף הזמן מאירוע הירי, ולאחר שהמשטרה ביצעה עשרות פעולות חקירה במישורים שונים, השופט סהראי קבע כי החשד הסביר בעניינו של אלישע ירד לא התחזק. מעבר לכך, במסגרת החקירה נחקרו עוד שלושה מעורבים יהודים שנחשדו באותן עבירות שבהן חשוד ירד, אך אלו שוחררו בתנאים מגבילים לאחר מספר שעות חקירה.
"עילת מעצר זו איננה מחייבת את מעצרו של המשיב מאחורי סורג ובריח, שכן אם כלל המעורבים מצד המשיב משוחררים, מה טעם להותירו לבדו במעצר מחשש לשיבוש הליכי חקירה?", ציין השופט בהחלטתו. גם בעניינו של יחיאל אינדור קבע בית המשפט כי החשד הסביר נגדו לא התחזק, וטענת ההגנה העצמית שהעלה לא נסתרה בראיות. "לא ניתן אף לשלול את טענת המשיב שפעל להגן על עצמו ועל אחרים ששהו בקרבתו. לא מדובר באירוע שהמשיב יזם, אלא באירוע מתגלגל אליו נקלע המשיב, ככל הנראה, מבלי שתכנן אותו בעצמו", כתב השופט סהראי.
במהלך הדיון שהתקיים אתמול בבית המשפט המחוזי, השופטת בר-אשר העירה כמה פעמים לקצין הימ"ר שמייצג את היחידה החוקרת כי הוא הגיע לא מוכן לדיון, שכן מסמכים בעלי חשיבות לא היו מצויים בתיק החקירה. "יש עוד משהו? תגיע כמו שמגיעים לדיון", היא ציינה. לאחר הפסקה קצרה, ובאופן חריג, הגיע לאולמה של השופטת ממלא מקום מפקד ימ"ר שי על מנת לחזק את קו ההגנה המשטרתי. בסופו של דבר הורתה כאמור השופטת על שחרורו של ירד למעצר בית, בנימוק ש"התשתית הראייתית מצויה ברף המינימלי בעבירת המתה".
3 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן בן ה-19
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)

הקושי של מערכת הביטחון לגבש תשתית ראייתית

אם מביטים על מקרי עבר, אין זה מפתיע שבית המשפט החליט לשחרר את שני החשודים. כמו בתקרית באום צפא ובאירועי ההצתות בחווארה, המערכת מתקשה בכל פעם מחדש לגבש תשתית ראייתית מספקת לכדי הגשת כתב אישום בעבירות של פשיעה לאומנית.
כמובן שיש גם מקרים שנחשבים להצלחה מבחינת מערכת הביטחון - כמו למשל הגשת כתב האישום בתחילת החודש שעבר נגד המתנחל דור עובד שתועד מצית ספר קוראן - אבל באופן כללי, ברוב תיקי הפשיעה הלאומנית מתקשה המערכת לגבש כתבי אישום. הדבר שמעיד על כך יותר מכל הוא ריבוי צווי המעצר המנהלי שהמערכת מוציאה בלית ברירה מבחינתה נגד אותם צעירים יהודים, כשמאז הקמת הממשלה בסוף דצמבר נחתמו 12 צווים כאלה. חלקם שוחררוֿ, וכעת יש שמונה צווי מעצר כאלה.
הסנגורים מדברים על שחרורם של יחיאל אינדור ואלישע ירד
(צילום: לירן תמרי)

בנוגע לתיק בורקה, כבר מההתחלה היה נראה שקיים קושי בגיבוש הראיות. ראשית, גופתו של מעטאן לא נותחה, או שהיא נותחה אך ממצאי הנתיחה לא הועברו לגורמים ישראליים, למרות שאלו ביקשו זאת. על מנת לבסס תיק, בטח תיק רצח - הנתיחה היא נושא מהותי מאוד. גם הטענה להגנה עצמית אינה מופרכת, ומחזקת אותה כמובן העובדה שאינדור נפצע באירוע באורח קשה מאבן שפגעה בראשו.
לצד ההצלחות של שב"כ בפענוחים, כל המערכת עומדת פעם אחר פעם במבוכה כשמדובר בהשגת ראיות בתיקים של פשיעה לאומנית. ועדיין, למרות שחרורם של השניים, התיק טרם הגיע לסיומו ולא מן הנמנע שיסתיים עם כתבי אישום.
תיעוד השחתת הקוראן על ידי המתנחל דור עובד

על פי גרסת המתנחלים, רועה צאן אחד יצא למרעה בשעות אחר הצהריים בערב שישי האחרון - לאור החום הכבד. בשלב מסוים, סמוך לשעה 18:00, הגיעה לכיוון הרועה שהיה לבדו קבוצת פלסטינים - ואז פרץ עימות שבמהלכו השתמשו הפלסטינים באבנים, זיקוקים ואלות. רועי הצאן במקום הזעיקו מתנחלים שמתגוררים באזור, ואז על פי החשד הגיעו למקום ירד ואינדור, שמתגוררים בהתנחלות ובגבעה שסמוכות למקום התקרית.
במהלך העימות נפגע אינדור בראשו מאבן ונפצע באורח קשה. על פי החשד, הוא זה שירה למוות במעטאן - ולפי שעה נבדק אם הירי נעשה לפני הפגיעה בראשו או אחרי. מלבד אינדור וירד, נעצרו על ידי המשטרה שלושה צעירים אחרי התקרית. גם הם נחקרו בחשד לרצח, אך שוחררו. ביום ראשון גבו החוקרים עדות ראשונה מאינדור, שטען כי פעל "מתוך הגנה עצמית".
שלשום נעצרו גם חמישה פלסטינים תושבי בורקה, שני קטינים ושלושה בגירים, בחשד שלקחו חלק בעימות הקטלני. לפי המשטרה, החמישה חשודים בתקיפה בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה, וצפויים מעצרים נוספים.
פורסם לראשונה: 18:48, 09.08.23