ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) בדיון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת כי לא הסכים לסיום המלחמה במסגרת העסקה שחשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "המתווה שביידן הציג הוא חלקי. המלחמה תיעצר לצורך השבת חטופים ואחר כך נקדם דיון. יש עוד פרטים שנשיא ארה"ב לא הציג לציבור", הוסיף נתניהו בפני חברי הוועדה. לפי ראש הממשלה, אחרי 16 ימים ייכנסו ישראל וחמאס למו"מ כדי לדבר על המשך תנאי העסקה.
שעות ספורות אחרי שראש הממשלה האשים למעשה את ביידן בהסתרת חלק מהעסקה, ענה לו דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי: "זאת הצעה ישראלית וביידן הציג אותה באופן מדויק. הכדור כעת במגרש של חמאס. אנחנו מסכימים עם ראש ממשלת ישראל שלישראל קיימת זכות להרוס את יכולות חמאס. אבל כעת הזמן לעבור לשלב הבא, להתחיל את השלב הראשון לשחרר חלק מהחטופים ולהתחיל לדון בשלב השני".
נתניהו: נחסל את חמאס ונשיב את החטופים, גם וגם
(צילום: דוברות רה"מ )

3 צפייה בגלריה
(צילום: דנה קופל, AP/Stephanie Scarbrough)
בהצהרה שפרסם לאחר הדיון בוועדה אמר נתניהו: "אנחנו פועלים באין-ספור דרכים כדי להחזיר את החטופים שלנו. אני חושב עליהם כל הזמן, אני חושב עליהן כל הזמן. על המשפחות שלהם, על הסבל שלהם. לכן הלכנו כברת דרך ארוכה כדי להחזיר אותם, אבל תוך כדי הפעולה הזאת שמרנו על מטרות המלחמה, בראשן חיסול החמאס.
"אנחנו מתעקשים שאנחנו נשלים גם את זה וגם את זה", הוסיף נתניהו. "זה חלק מהמתווה, זה לא משהו שאני מוסיף עכשיו, זה לא משהו שאני מוסיף כי לחצו עליי בקואליציה, זה משהו שסיכמנו עליו בקבינט המלחמה פה אחד".
גורם מדיני הוסיף לאחר מכן כי בדיון בוועדת חוץ וביטחון הדגיש נתניהו שכפי שהוחלט בקבינט המלחמה ובמתווה, ישראל לא מתחייבת על סיום המלחמה בטרם יושגו כל יעדיה. לפי הגורם, ראש הממשלה הדגיש בנוסף כי תנאי ישראל לסיום המלחמה לא השתנו: להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס; ⁠לשחרר את כל חטופינו; ⁠לוודא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל.
3 צפייה בגלריה
ברבוק עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי מסיבת עיתונאים
ברבוק עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי מסיבת עיתונאים
"חמאס קיבל את התוכנית בצורה חיובית". שר החוץ המצרי
(צילום: רויטרס)
"לפי המתווה, ישראל תעמוד על כך שביצוע שלב ב' במתווה - הפסקת אש קבועה - יחל אך ורק לאחר שתושג הסכמה על תנאי הפסקת האש", הוסיף הגורם את מה שביידן לא כלל בהצהרתו, ופירט את אותם תנאים: "לא יאוחר מן היום ה-16 יחל משא ומתן עקיף בין הצדדים על מנת לגבש הסכמה על התנאים ליישום שלב 2 להסכם זה. ישראל תעמוד על כך שתנאיה יתקבלו.
"כפי שהוחלט בקבינט המלחמה, המתווה מאפשר לישראל לשמור על הזכות לחדש את הלחימה בכל עת ככל שישראל תתרשם כי המשא ומתן הוא עקר ומשמש רק למשיכת זמן", הוסיף.
מוקדם יותר היום אמר שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי כי "ההצהרות הראשוניות של חמאס מצביעות על כך שהוא קיבל את התוכנית בצורה חיובית", והוסיף כי קהיר ממתינה ל"תשובת ישראל", אף שביידן אמר כי מדובר במתווה ישראלי שהועבר לידי חמאס.
עם זאת, גם בארה"ב הביעו בימים האחרונים חשש שאף שמדובר בהצעה ישראלית - ראש הממשלה בנימין נתניהו יתקשה לקבלה, בין היתר בשל האיומים של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לפרק את הקואליציה.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
מאיימים בפירוק הממשלה. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חמאס, נזכיר, מסר אחרי נאומו של ביידן בסוף השבוע כי הוא רואה את הדברים באור חיובי, אם כי טרם השיב באופן רשמי להצעה הישראלית - ורק אמש דווח כי ישראל והמתווכות ממתינות כעת למוצא פיו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר. "נסכים לדון בצורה חיובית ובונה בכל הצעה המבוססת על הפסקת אש קבועה, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, שיקום, החזרת העקורים לכל מקומות מגוריהם והשלמת חילופי שבויים רציניים - אם הכיבוש מצהיר על מחויבותו המפורשת לכך", מסרו בחמאס אחרי נאום ביידן בשישי בערב.
אותו איתות חיובי מחמאס הגיע על רקע ההדגשה שהציב בדבריו הנשיא האמריקני על כך שהעסקה בת שלושת השלבים תוכל להוביל בסופו של דבר לסיום המלחמה. ביידן הדגיש כי "הגיע הזמן שהמלחמה תיגמר", וטען גם כי חמאס נפגע באופן שלא יאפשר לו יותר להוציא לפועל מתקפה נרחבת כמו ב-7 באוקטובר. בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהירו לאחר מכן כי אף שיש נכונות לשאת ולתת על סיום המלחמה, ישראל לא תהיה מוכנה לעשות זאת בלי השגת המטרות המוצהרות שלה - מיטוט שלטון חמאס, החזרת החטופים והבטחה שעזה לא תהפוך שוב לאיום על ישראל.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד חזר היום בישיבת סיעת יש עתיד על קריאתו לתת "רשת ביטחון פוליטית" לראש הממשלה למקרה שיבחר להעביר את העסקה בממשלה. "ממשלת ישראל צריכה עוד היום לשלוח לקהיר משלחת ולסגור את העסקה. אין להם תירוץ להימנע מזה", אמר. "הגיע הזמן להחזיר הביתה את החטופים. יש הצעה ישראלית של 4.5 עמודים כתובים צפוף. בהנחה שישראל תקבל את ההצעה של עצמה, אנחנו צריכים לראות מה קורה עם חמאס. אני מכיר באופן כללי את עיקרי ההצעה", ציין בהקשר לפרטים שנתניהו טען שביידן לא הציג.
פורסם לראשונה: 14:24, 03.06.24