שרת התחבורה מירי רגב קיימה היום (שלישי) דיון בהשתתפות נציגים ממרכז ההסברה ומחברת "אורטל", שזכתה במכרז להפיק את טקס הזיכרון הממשלתי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר. בתום הדיון הודיעה רגב כי הטקס ייערך בעיר אופקים, וכי לא יחול "כל שינוי במתכונת" שנקבעה - כלומר הוא ייערך ללא קהל ויוקלט מראש. הדיון נערך על רקע הביקורת הציבורית הקשה נגד הטקס הממשלתי - והחרם ההולך וגדל מצד משפחות חטופים ויישובי וקיבוצי העוטף.
יפעת קלדרון, בת דודתו של עופר שחטוף בעזה, מגיבה לסערת הטקס
( צילום: ירון ברנר)

בדיון אצל רגב נבחן האם לשלב בטקס קהל, והאם להישאר במתכונת של הקלטה מראש - או לעבור לשידור חי. כאמור, היא מסרה בסופו של דבר כי לא יחול שינוי במתכונת של הטקס. באופקים כבר הביעו בשבוע שעבר נכונות לארח את הטקס הממשלתי. בהודעה שפרסמה העירייה בצהריים היא הדגישה כי ייערכו באופקים טקסים נוספים לציון שנה לטבח, טקסים שאותם הגדירה כאירועים המרכזיים מבחינתה.
"בשבעה באוקטובר ובעשרים ושבעה באוקטובר יתקיימו באופקים מספר טקסים עירוניים להנצחת הנופלות והנופלים של העיר שהגנו עלייה בחירוף נפש ובהם יסופרו הסיפורים הקשים והמרגשים ביותר שידעה העיר על האבדות הכי יקרות לנו והגבורה שהפגינו כדי להציל את העיר", מסרו בעיריית אופקים. הטקס הנוסף ב-27 באוקטובר ייערך על רקע העובדה ש-27 נרצחו בטבח בעיר ב-7 באוקטובר.
"לצד הטקסים הללו שיהוו את הטקסים המרכזיים בעיר, התבקשה עיריית אופקים לארח בשטחה את הצילומים המקדימים של הטקס הממלכתי ונענתה לכך מתוך המחשבה שהגיבורות והגיבורים הן של אופקים והן של מדינת ישראל ראויים לכל הנצחה, הוקרה והערכה. מי ייתן ונזכה לימים מאוחדים, שלמים ובטוחים יותר בקרוב", נמסר עוד.
רגב משווה בין טקסי הקיבוצים לטקס הישראלי-פלסטיני - ומתנערת בלי להתנצל
(צילום: אלכס גמבורג)

מזכירת קיבוץ רעים נגד הטקס
(רלוונט)

ממערך הטקסים והאירועים הממלכתיים נמסר מוקדם יותר כי "לא נקבע שום דיון חירום ואף אמן לא ביטל את השתתפותו. הדיון היום הוא דיון סטטוס שנקבע לפני כשבוע במסגרת הערכות לטקס". ואולם, ל-ynet נודע כי חלק מהמשתתפים קיבלו אמש זימון להגיע למה שהוגדר כ"דיון חירום". בין היתר, הדיון נקבע בשל הקושי בשבוע האחרון לתאם מנחים, אמנים וזמרים שישתתפו בטקס.
בשבוע האחרון הפקת הטקס פנתה לאמנים שסירבו לקחת בו חלק - ובהם עומר אדם, נינט טייב, אמיר דדון, ישי ריבו ועוד. בנוסף, הזמר והיוצר עידן עמדי, שלחם ונפצע במלחמה בעזה, כתב פוסט שבו קרא לשרה רגב לקבל את הפשרה שהציע נשיא המדינה: "תדברי עם ראש הממשלה ותקבלו את פשרת הנשיא הרצוג לטקס יחיד ומאחד בבית הנשיא, ללא פוליטיקה".
במאי הטקס רן צחור, שהשתתף בישיבה היום, מסר: "אני קורא לחיבוק וליחד. לא האחד נגד השני אלא האחד עם השני. לא מסך מפוצל, אלא מסך אחד. אחים אנחנו". צחור הוסיף: "אני לא שופר ולא כלי להעברת מסרים של אף אחד. אספר את הסיפור הנורא של 7 באוקטובר, הסיפור של כולנו. זה יהיה משדר מרכזי של כולם. גם אם חיים ילין וגדי ירקוני היו מאשרים לי את הליין-אפ, הם לא היו משנים דבר".
רן צחוררן צחורצילום: דפנה גזית
לדברי צחור, "עשרות משפחות שכולות פונות אלינו בתחינה לא לבטל. אף אחד לא יודע באמת מה אני מתכנן, כולל זמרים מקיבוצי העוטף שאיבדו את היקר להם מכל שיופיעו וישמיעו את קולם".
בנוסף, ל-ynet נודע כי בלשכת רה"מ בוחנים קיומה של ישיבה מיוחדת של הממשלה ב-7 באוקטובר, שתהיה ישיבת אבל.
אמוץ אבני, אביו של חגי אבני ז"ל - חבר בכיתת הכוננות של קיבוץ בארי שנפל ב-7 באוקטובר בעת שהגן על היישוב - אמר אחרי הודעתה של רגב: "מירי רגב פסולה מלהיות כל דבר או כל דמות ייצוגית כזאת או אחרת, ובטח לא עבור אירועי השבעה באוקטובר. היא פשוט לא יכולה. היא חלק מהמערכת שפישלה ולא יכולה לבשום פנים באופן. זה כמו לתת לחזיר לשמור על כשרות. זה בדיוק העניין".
אבני הוסיף בשיחה עם ynet: "היא מייצגת את הנאשם, מדברת בקולו, את האדם הנאשם מכולם למחדל הגדול, בכל מה שקרה כאן, שבורח מאחריות. גם היא בורחת מאחריות. דבקה בה הפאשלה הזאת. אני איבדתי חמישה מבני משפחתי ואני לא מוכן שהיא תייצג אותי, לא באופקים ולא בכל מקום אחר בארץ. אני כלל לא בטוח שגם באופקים היא מקובלת. הם אנשים שצריכים לבוא על עונשם בגלל מה שקרה. הייתי מצפה שאירועי הזיכרון יהיו אירועים עממיים, של האנשים עצמם שחוו את האסון, ולא שאלו שאחראים למחדל".

סערת הטקס, והצעת הנשיא שנתניהו טרם התייחס אליה

החלטת הממשלה לקיים טקס ממלכתי לטבח 7 באוקטובר, נזכיר, חוללה סערה שתרמה לה גם עצם ההחלטה למנות את השרה מירי רגב לשרה האחראית על ניהולו והפקתו. יישובים וקיבוצים רבים בעוטף עזה הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם הטקס הממשלתי וכי לא ישמשו כ"ניצבים בטקס פוליטי" כלשונם - ודרשו שהממשלה תתמקד כעת במאמצים להחזרת החטופים. שורת משפחות חטופים ביקשו ששמות יקיריהן לא יוזכרו בטקס הממשלתי, וההפקה מתקשה למצוא אמנים שישתתפו בו.
1 צפייה בגלריה
יונתן שמריז
יונתן שמריז
יונתן שמריז, אחיו של אלון ז"ל וממארגני הטקס האזרחי
(צילום: יאיר שגיא )
יישובים רבים הודיעו כי יערכו במקום זאת טקסים משלהם, ובמקביל מארגנים קרובי חטופים ונרצחים טקס חלופי שאותו הם מתארים כטקס "אזרחי-לאומי" - שאותו ינחו חנוך דאום ורותם סלע. כפשרה, נשיא המדינה יצחק הרצוג הציע לקיים את הטקס הממלכתי בבית הנשיא, ללא סממנים פוליטיים. הרצוג הפנה את הבקשה לראש הממשלה בנימין נתניהו ביום שישי האחרון - אך נתניהו טרם התייחס להצעה.
אחד המארגנים של הטקס האזרחי הוא יונתן שמריז, שאחיו אלון ז"ל נחטף לעזה ונורה למוות בשוגג על-ידי צה"ל. "חשבנו הרבה מה נעשה ב-7 באוקטובר השנה, היה ברור שצריך להיות משהו מיוחד", אמר שמריז בריאיון ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" שפורסם הבוקר. "המינוי של מירי רגב קצת עזר להתנעה של זה. אמרתי לעצמי שלא אתן לאף פוליטיקאי לקבוע איך יזכרו את החברים שלי, את הקהילה שלי מהקיבוץ, החיילים שנפלו. היום הזה צריך לאחד".
שמריז הוסיף, בהתייחסות לטקס הממשלתי שעליו אחראית השרה רגב: "טקס מוקלט מראש של ממשלה שלא פגשה את הקהילות שנפגעו הוא מנוכר. אין בו שום רגש, הוא מאוד מלאכותי, ואנחנו מנסים ההיפך. האהדה הציבורית שאנחנו מקבלים היא עצומה. זה הגיע לממדים שלא חלמתי עליהם. זה הטקס הלאומי, משפחות שכולות, משפחות חטופים. זה אירוע אחר".
קובי בן עמי, אחיו של החטוף אוהד: "מציע לרגב שתתמקד בלהביא את החטופים הביתה"
( צילום: ירון ברנר)

בין המשפחות שדרשו שלא להזכיר בטקס הממשלתי את שמות יקיריהן החטופים בעזה נמנית משפחתו של החטוף עופר קלדרון. יפעת קלדרון, בת דודתו, אמרה הבוקר בריאיון ל-ynet כי העיסוק הממשלתי בטקס מתסכל: "להחזיר אותם זה הדבר היחידי שצריך להעסיק אותם, לא טקס. עוד לא נגמר האירוע. אנחנו עדיין באירוע, עדיין לא חזרו לנו, יש עדיין 109 חטופים בעזה וצריך להחזיר אותם הביתה. חלקם בחיים, חלקם מתים, את כולם צריך להחזיר. ולא, לא - לא צריך להתעסק עכשיו עם שום טקסים. זה פשוט לא ייתכן שזה שעם זה מתעסקים".
קובי בן עמי, אחיו של החטוף אוהד בן עמי, נשאל גם הוא על הטקס ואמר כי עד כה לא קיבלה המשפחה פנייה מרגב או מי מטעמה. "אני מציע לשרה רגב לרכז את האנרגיות שלה בלהביא את החטופים הביתה, ושיהיה קהל - ושהקהל יהיה אנחנו המשפחות והם החטופים כשהם פה. זה מה שאני מציע לה לעשות".
אלכסנדרה לוקש השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 12:15, 27.08.24