זה החל בהפצצות, נמשך בירידת כוחות באמצעות חבלים אל הקרקע - והמשיך בפשיטה קרקעית על מתקן של משמרות המהפכה. הדיווחים שהתפרסמו היום (חמישי) על הפעולה הדרמטית במחוז חמה בסוריה חשפו פעולה שעל אודותיה לא נשמע בישראל עד היום. השתלשלות המבצע, שמבוססת על דיווחים בערוץ אופוזיציה סורי ושל חוקרת שציטטה מקור ביטחוני, כללה בין השאר את פיצוץ המתקן שבו מיוצרים טילים בליסטיים. לפי הדיווח, הפעולה נועדה למנוע מהאיראנים לסייע לחיזבאללה בדיוק הטילים.
התקיפה בחמה

3 צפייה בגלריה
מסיאף
מסיאף
ההרס אחרי התקיפה במסיאף
(צילום: LOUAI BESHARA / AFP)
3 צפייה בגלריה
מסיאף
מסיאף
(צילום: REUTERS/Firas Makdesi)
סוריה דיווחה בלילה שבין ראשון לשני על גל תקיפות חריג. התקיפות הוגדרו כ"אלימות ביותר" בשנים האחרונות. על פי הדיווחים הרשמיים במדינה, לפחות 16 בני אדם נהרגו בתקיפות, ולפי ארגון האופוזיציה הסורי מרכז המעקב אחר זכויות אדם, שמקום מושבו בבריטניה, בתקיפה נהרגו אף 18 בני אדם. סוריה לא פירטה מי הם אותם הרוגים.
התקיפה, לפי הדיווחים, התבצעה בכמה גלים, וקולות היירוטים והפיצוצים נשמעו בשורת מחוזות בסוריה - כולל בטרטוס, חומס ובדמשק. לאחר מכן דווח כי בטרטוס התפוצצו טילי יירוט. לפי עד ראייה מאזור מסיאף, ששוחח עם "הטלוויזיה הסורית", מקור אופוזיציוני למשטר אסד שמקום מושבו בטורקיה, למבצע הישראלי קדמו תקיפות של מכ"מים ומערכות הגנה של המשטר הסורי כדי לאפשר את ההגעה למקום.
במהלך הלילה, לאחר התקיפות, הגיעו מסוקים לאזור - ומהם השתלשלו באמצעות חבלים כוחות ישראליים. "עימותים" הובילו למותם של שלושה סורים ולפציעתם של אחרים. במקום נלכדו בין שניים לארבעה איראנים.
ב"טלוויזיה הסורית" לא דווח כיצד הסתיים המבצע הקרקעי, אך החוקרת היוונייה אווה קולוריוטיס שפכה אור על מה שהתרחש שם, על פי מקור ביטחוני שציטטה. לפי המקור המצוטט, במבצע שארך כשעה, הצליחו הכוחות לאסוף ציוד ומסמכים, ואז הניחו מוקשים בתוך המתקן. הוא הושמד בפיצוץ, ובתקיפות מהאוויר.
ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף במיל' תמיר הימן ששימש ראש אמ"ן, רמז כי מדובר ב"פעולת קומנדו מורכבת שממחישה יכולת להשמיד מתקן תת-קרקעי מרוחק". כך או כך, ב"טלוויזיה הסורית" לא שללו שיתוף פעולה עם ישראל מתוך המשטר. לטענת המקורות שצוטטו באתר האופוזיציוני, ייתכן שהמשטר עצמו, או גורמים בו, הקלו על התקיפה ועל ההנחתה.
3 צפייה בגלריה
מסיאף
מסיאף
"לב פרויקט דיוק הטילים של שיתוף הפעולה האיראני-סורי ושל חיזבאללה". ההרס במסיאף
(צילום: LOUAI BESHARA / AFP)
הפצועים הצבאיים באירוע הועברו ליעד לא ידוע, והאזרחים שנפצעו הועברו לבית החולים במסיאף. כעת, לפי "הטלוויזיה הסורית", הוקמה ועדת חקירה שמטרתה לבחון את התקרית.
במסיאף שבמחוז חמה שוכן מרכז פיתוח ודיוק טילים. המרכז, שמשתייך לתעשיות הביטחוניות הסוריות (סרס), הותקף פעמים רבות בעבר. מדובר באחד משלושת המרכזים למחקרים מדעיים של סרס, לצד א-ספיר שבאזור חלב וג'מראייה שצפונית-מערבית לדמשק. האתר במסיאף קרוב יחסית לבקעת הלבנון, האזור שבו לפי פרסומים זרים נמצאים מפעלי דיוק הטילים של חיזבאללה, וקרוב לפיכך לעורף המבצעי והלוגיסטי של חיזבאללה. השם הסורי הרשמי הוא "המרכז למחקרים מדעיים", אבל מדובר למעשה ב"תעשיית ההייטק" הצבאית של סוריה.
מרכז "עלמא" שחוקר את חיזבאללה בלבנון, ציין כי המתקן היה אחראי לפיתוח וייצור צבאי של אמצעי לחימה מתקדמים - דוגמת טילים בליסטיים קצרי טווח אך מדויקים מדגם "פתח 110" שמשמשים את חיזבאללה. "זה לב פרויקט דיוק הטילים של שיתוף הפעולה האיראני-סורי ושל חיזבאללה", מסר מרכז "עלמא".