שנת הלימודים בחינוך החרדי נפתחה אתמול (רביעי), א' באלול, אלא שעבור הורי עשרות ילדים בבית שמש היה זה יום מאכזב, לאחר שלמרות ההבטחות שקיבלו, ברגע האחרון החליטה העירייה לסגור את שלושת הגנים שאליהם נרשמו. ברקע: התנגדות חריפה של רבנים בכירים לפתיחת מוסדות חינוך ממלכתיים-חרדיים.
1 צפייה בגלריה
גן ילדים ריק
גן ילדים ריק
הרבנים התנגדו, בעיריית בית שמש החליטו שאין צורך בפתיחת גנים. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בעיר, שבה מתגוררת אוכלוסייה חרדית גדולה, ביקשו בשנים האחרונות הורים לפתוח יותר גני עירייה רשמיים של משרד החינוך, ולא רק כאלו השייכים לעמותות החרדיות שתחת פיקוח חלש. עד לתחילת השנה שעברה נפתחו בבית שמש שבעה גני עירייה חרדיים, ובשל הביקוש הגדול, בתקופת כהונתה של עליזה בלוך, אושרו בחורף האחרון עוד שלושה שהיו צריכים להיפתח השנה - ואליהם נרשמו ושובצו כ-80 ילדים.
אלא ששבועיים לפני פתיחת השנה, העירייה, תחת ראש העיר שמואל גרינברג, הודיעה להורי הילדים כי בסופו של דבר הגנים לא ייפתחו, ואלו המעוניינים בגנים חרדים-ממלכתיים ייאלצו להסתפק בצפיפות בשבעת הגנים הקיימים או שיחזרו לגני העמותות. חלק מהילדים שובצו בגנים בשכונות מרוחקות מבתיהם, ואחרים בגנים "ממלכתיים-דתיים" שאינם חרדיים, בניגוד למסלול החינוכי שאותו ביקשו ההורים.
לאחר מפגש שקיימו ההורים עם ראש העיר, הם סיפרו כי נתקלו בסירוב מוחלט לנסות למצוא פתרון. בעירייה אמרו להם כי בהחלטה הם נצמדים למספרים בלבד, וככל שניתן לצופף את כולם בגנים הקיימים, למרות האזורים והגילים השונים, אז כך יהיה.
בעקבות תשובת העירייה הוגשה עתירה דחופה לבית המשפט המחוזי בירושלים, שמתנהלת בימים אלו. בינתיים הוחלט לפתוח גן אחד, וילדי שני הגנים האחרים נשלחו כאמור לגנים מרוחקים, פרטיים או לזרמי חינוך אחרים.
במרץ האחרון בחרו תושבי בית שמש, שהופכת לחרדית יותר משנה לשנה, במקום עליזה בלוך, האישה הראשונה שנבחרה לראש העיר, את מועמד "דגל התורה" גרינברג, שקיבל את תמיכתן של שאר הסיעות החרדיות ובעקבות זאת גרף ניצחון.
ההורים חוששים כי המהלך המפתיע היה פוליטי, וחלק מההתנגדות של ועדות הרבנים והמפלגות החרדיות למסגרות "ממלכתיות-חרדיות". הרב הבכיר בזרם הליטאי דוב לנדו פרסם בשבועות האחרונים מכתב נוקב, שבו כתב בין היתר כי "עניין החינוך הטהור של ילדינו היקרים היה תמיד בבת-עיניהם של רבותינו גדולי הדור זצ"ל ועמדו המה כחומה בצורה לבל יתערב בו זר". הוא ציין כי "כעת שמועה רעה שמענו כי יש החפצים לקבל את תוכנית משרד החינוך, וחלילה חלילה להכניס מוסדות חינוך תחת הממ"ח. עליהם לדעת, כי מלבד הרעה שגורמים בזה לעצמם ולילדיהם, גורמים הם רעה גדולה לכלל הציבור החרדי".
גם במועצת חכמי התורה של ש"ס פרסמו מכתב דומה, שבו כתבו על "סכנת מוסדות הממ"ח, שכל מטרתם לפגוע במוסדות החינוך החרדי הטהור, ולגדל דור חדש בניגוד לכל מסורת החינוך".
עורכי הדין יעקב קמנצקי ודוד בודנהיים, המייצגים את ההורים בעתירה, מסרו: "מדובר בהתנהלות שרירותית, שבה מתקבלת החלטה על ידי הרשות ללא שקילת כל שיקול מקצועי הנדרש בהתאם לכללי המנהל התקין ובניגוד לדין, כאשר בדיון הדחוף שהתקיים ביום שני האחרון, בית המשפט אף הביע את מורת רוחו מהתנהלות זו. ההחלטה בפועל פגעה ועדיין פוגעת במאות ילדים ובזכותם הבסיסית ביותר לקבלת חינוך רשמי במדינת ישראל, בהתאם לרישום שנעשה והתחייבויותיה ומצגיה המפורשים של הרשות".
מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: "שנת הלימודים נפתחה כסדרה וכל הילדים שובצו בהצלחה. בנוסף לשבעת הגנים הקיימים נפתח השנה הגן השמיני. הנתונים שבידי העירייה מראים כי אין הצדקה להקמת שני גנים נוספים. ככל והמספרים ישתנו ויהיה צורך - אין מניעה מבחינת העירייה להקמת גנים נוספים. כלל השיקולים הינם מקצועיים לחלוטין ועל פי החוק, עיריית בית שמש דוחה בשאט נפש את הניסיון להטיל דופי באנשי המקצוע שעשו עבודתם נאמנה חודשים רבים".
אגודת ידידי הממ"ח מסרה בתגובה: "לצערנו בשל מצוקת המבנים בעיר בית שמש בחרה הרשות לסגת מהחלטתה לפתוח בעיר גנים רשמיים נוספים על מנת לענות לביקוש הרב למסגרות אלה בבית שמש. התחמקויות, ביטולים וציפוף הגנים לכאורה במטרה להקטין את האטרקטיביות שלהם לא ירתיעו את ההורים החרדים בבית שמש שנהנו מגנים בפיקוח מלא וצוות מקצועי, אקדמי ומיומן, מלדרוש עבור ילדיהם מסגרת ממלכתית בעיר. הגיעה העת שעיריית בית שמש תפנים שמוסדות ממלכתיים חרדים שייכים למדינת ישראל ושהביקוש למסגרות אלה בעזרת השם רק יילך ויגדל".