מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר אחר הצהריים (שלישי) כי משרדו יבחן לפתוח בביקורת סביב שחרורו של מנהל בית החולים שיפא מוחמד אבו סלמיה מהכלא הישראלי אתמול. "עולה חשש שלא נעשתה עבודה סדורה שבחנה את כלל היבטי השחרור", אמר בין השאר.
אנגלמן: "עולה חשש כי לא נעשתה עבודה סדורה"

לדברי המבקר, שהשתתף בטקס חלוקת רישיונות של מועצת רואי החשבון בירושלים, "לפי גורמי הביטחון בבית החולים שיפא התבצעו פשעים חמורים. מטבע הדברים מנהל בית החולים, שנתפס על-ידי צה"ל בחודש נובמבר, נושא באחריות. שחרורו השבוע - לצד שחרור מחבלים נוספים - לווה בחילופי האשמות בין שרים בדרג המדיני ובינם לבין בכירים במערכת הביטחון".
"השיח בין גורמים מדיניים וביטחוניים שמתקיים בנושא מעלה חשש כי לא נעשתה עבודה סדורה", הסביר כאמור אנגלמן. "על כן, בכוונתי לבקש מראש הממשלה את התחקירים שיונחו על שולחנו בעניין שחרור המחבלים. לאחר שנעיין בתחקירים נבדוק את הצורך להיכנס לביקורת בנושא. חיוני לוודא כי הליך קבלת ההחלטות בעניין זה אינו סימפטום לבעיה שורשית בהליכי קבלת החלטות בעניינים ביטחוניים".
מנהל בית החולים שיפא אחרי השחרור

2 צפייה בגלריה
מנהל בית החולים שיפאא, מוחמד אבו סלמיה, משוחרר חזרה לרצועת עזה
מנהל בית החולים שיפאא, מוחמד אבו סלמיה, משוחרר חזרה לרצועת עזה
אבו סלמיה
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
בנוגע להעברת האחריות על האסירים הביטחוניים מצה"ל לשב"ס, המבקר הזכיר את הדוח שפרסם בעניין, ואמר כי "בדוח מנובמבר 2022 עלה כי קיים יחס מטריד בעל אופי מיני מצד האסירים הביטחוניים כלפי חיילות החובה בשירות בתי הסוהר, וכי קיים היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים".
בהמשך הוסיף אנגלמן כי "לאחר שצוותי הביקורת נפגשו עם חיילות חובה ששירתו בכל בתי הכלא שבהם כלואים אסירים ביטחוניים, נמצא בשאלונים ששלח משרד מבקר המדינה כי 38% מהן השיבו כי חוו פגיעה מינית אחת או יותר. עם העברת השמירה על מחבלי הנוחבה - שחלקם אף היו מעורבים בפשעים מיניים חמורים - מצה"ל לשירות בתי הסוהר, אני מצפה מהשב"ס להפיק לקחים מהדוח שפרסמנו. בכוונתי להיערך לביקורת בנושא על מנת לעקוב ולוודא שכל הסוהרות והסוהרים במתקני הכליאה הביטחוניים מוגנים".
לפני שלושה חודשים התייחס המבקר לעובדה שצה"ל הורה לצוערות בקורס קצינים לשמור על המחבלים, על אף הדוח מנובמבר 2022. הוא הבהיר אז כי "הדבר עומד בניגוד לדוח מוגנות חיילות שפרסמנו לפני קצת יותר משנה ומלמד שלא הופקו הלקחים מהדוח הנוקב".
התיעוד החריג שפרסם שב"ס
(צילום: שירות בתי הסוהר)

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
התנערו מאחריות לשחרור אבו סלמיה. נתניהו וגלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)
גורמים בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחסו אתמול לשחרורו של מוחמד אבו סלמיה ממעצר. לדבריהם, בעקבות הצורך לשחרר אסירים בגלל פינוי שדה תימן, ביקש המל"ל מצה"ל ושב"כ לגבש רשימת אסירים שאותם מציעה מערכת הביטחון לשחרר - אולם אבו סלמיה שוחרר בלי שהתקבלה החלטה.
קודם לכן מסר שירות הביטחון הכללי בין היתר כי "מזה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי בכל פורום אפשרי, בכתב ובעל פה, על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה. לצערנו, פניות אלה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובראשם המשרד לביטחון לאומי, האמון על כך, לא הועילו, ובפועל לא גדל מספר מקומות הכליאה באופן ההולם את הצורך. בלית ברירה, ללא פתרון מיידי למצוקת מקומות הכליאה, מעצרים ימשיכו להתבטל ועצורים ימשיכו להשתחרר".
לאחר מכן פרסם שב"ס את צו השחרור של מנהל שיפא, והדף את הטענות לפיהן הוא האחראי, או ששיקולי מקום היו אלה שעמדו מאחורי השחרור. בנוסף, בשב"ס פרסמו תיעוד חריג מתא המעצר של מנהל שיפא - כדי להוכיח שאין שם לכאורה מצוקת כליאה. בהמשך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר האשים את ראש השב"כ רונן בר בשחרור, ואף טען כי ראש השירות "איים עליי ועשה את זה בכוונה". בעקבות השחרור, סערו הרוחות גם בקבוצת הממשלה.