שר המשפטים יריב לוין נענה היום (ה') לבקשת שופטי העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, ויקיים בעוד כשלושה שבועות דיון מקדים על בחירת נשיא לבית המשפט וכן על בחירת שני השופטים החסרים. עם זאת, השר התנה את קיום הדיון בדחיית דרישת שופטי העליון ושני נציגי לשכת עורכי הדין לקיים הצבעה בתומו. השופטים הסכימו לכך. הדיון המתוכנן יעסוק בשיטת הסניוריטי לבחירת הנשיא, לו מתנגד השר לוין בחריפות רבה.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"סניוריטי - נושא המפלג את העם". יריב לוין
(צילום: שלו שלום)
לפי מצב הכוחות בוועדה, ללוין יש גוש חוסם (יחד עם שרת ההתיישבות אורית סטרוק וח"כ יצחק קרויזר), באשר לבחירת שופטי עליון, שכן נדרש רוב של 7 מתוך 9 חברים לבחירת שופט עליון. לעומת זאת, לבחירת נשיא בית המשפט נדרש רק רוב רגיל של חברי הוועדה. במקרה זה, שופטי העליון, שני חברי לשכת עורכי הדין ונציגת האופוזיציה בוועדה, ח"כ קארין אלהרר, יכולים לספק רוב זה. ואכן, לפני שלוין הסכים לערוך את הדיון, הוא טען כי "אם נעשה דיון ללא הצבעה, יוגש נגדי בג"צ שיכריח אותי לקיים הצבעה", ונעתר לקיים את הדיון רק כשחברי הועדה הסכימו שלא להצביע בסיומו.
השר לוין נימק את התנגדותו להצבעה על בחירת הנשיא על פי עקרון הסניוריטי בטיעון שמדובר ב"נושא המפלג את העם, ואין זו השעה לעסוק בו". מנגד, שופטי העליון עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז הדגישו כי מערכת בתי המשפט זקוקה לנשיא קבוע שינהל אותה ויעסוק בתכניות לשנים הבאות.
בהודעה הרשמית המשותפת לשר לוין ולמ"מ נשיא העליון פוגלמן נאמר: "הוועדה החליטה לקיים ישיבה מקדימה טרם פרסום שמות מועמדים לכהונה בבית המשפט העליון, וללא הצבעות, בתוך כשלושה שבועות ובמועד שיסוכם בין מ"מ הנשיא לשר. בישיבה זו ידונו בנושא מינויים לבית המשפט העליון וכן בנושא מינוי נשיא לבית המשפט העליון".
2 צפייה בגלריה
ישיבת הועדה לבחירת שופטים
ישיבת הועדה לבחירת שופטים
הישיבה הראשונה של הוועדה לבחירת שופטים
הוועדה לבחירת שופטים התכנסה בשעות הצהריים לישיבה ראשונה מאז הקמת ממשלתו השישית של בנימין נתניהו, ואחרי חודשים ארוכים שבהם השר לוין נמנע מכינוסה בצל המאבק סביב המהפכה המשפטית – שקידומה כעת מושעה בעקבות המלחמה. הוועדה התכנסה בלשכת שר המשפטים בירושלים, ובמהלך הדיון הוחלט על הקמת ועדות משנה. בוועדה הראשונה ישבו השופטת דפנה ברק ארז, ח"כ יצחק קרויזר ועו"ד אילנה סקר. בוועדה השנייה יהיו חברים השופט יצחק עמית, ח"כ קארין אלהרר ועו"ד מוחמד נעמאנה. במקביל, הוועדה קבעה ישיבות לדיון במינויים לערכאות הדיוניות ולבתי הדין לעבודה.
במהלך הדיון הוועדה קבעה ישיבות לדיון במינויים לערכאות הדיוניות ולבתי הדין לעבודה. בנוסף החליטה הוועדה לקיים ישיבה מקדימה טרם פרסום שמות מועמדים לכהונה בבית המשפט העליון, וללא הצבעות, בתוך כשלושה שבועות ובמועד שיסוכם בין ממלא מקום נשיא העליון לשר המשפטים. בישיבה זו ידונו בנושא מינויים לבית המשפט העליון וכן בנושא מינוי נשיא לבית המשפט העליון.
לוין, נזכיר, סירב עד פרוץ המלחמה לכנס את הוועדה בהרכב הנוכחי שלה, שכן אין לקואליציה רוב כדי למנות שופטים מטעמה לבית המשפט העליון, או לבחור לו נשיא קבוע במקומה של הנשיאה בדימוס אסתר חיות, שפרשה בחודש שעבר. הסכמתו של לוין לקיים דיון כלשהו בנוגע לבחירת נשיא לבית המשפט העליון מגיעה לאחר שבשבוע שעבר הודיע לוין כי בכוונתו להעלות בפני הוועדה אך ורק סוגיות שנתונות להסכמה רחבה – כלומר מינוי שופטים לערכאות נמוכות יותר, בשלום ובמחוזי.
במערכת המשפטית מעריכים כי המשך המהלכים לבחירת שופטים ונשיא לעליון תלוי במידה רבה בהתפתחות המלחמה ובמעמדו הציבורי של ראש הממשלה נתניהו. לדברי הגורם, "לוין לא זנח את תוכניתו שלא למנות נשיא עליון על פי שיטת הסניוריטי ולהוסיף לעליון שני שופטים שמרנים. אבל הוא מבין שאין זה הזמן להתעמת בנושא". בהודעת השר לוין לבג"ץ בשבוע שעבר נמסר כי הוא סבור ש"בעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת לרבות בנושאי הליכי מינוי שופטים" וכי הוא יביא בפני הוועדה "החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה".