נחל חצבה זורם בעוז
(צילום: רועי גלילי הערבה התיכונה, אלעד גרשגורן, לימור קטן פרידמן רשות הטבע והגנים, אמיתי אלוני, רענן בן צור)

נצורים באילת במשך שעות, בשביעי של פסח: ישראלים רבים שהעבירו את החג בסיני ובאילת תכננו לעשות היום את הדרך הארוכה צפונה, אבל התוכניות הללו נדחו עד שעות הערב, בעקבות חסימת היציאות מאילת עקב השיטפונות בערבה.
במשטרה, שכינתה זאת "מבצע יציאת מצרים", אמרו כי נעשות פעולות מאומצות לפינוי ולפתיחת הצירים. הם העריכו תחילה כי רק מחר הכבישים ייפתחו לתנועה, אבל בסופו של דבר ב-18:30 הודיעו על פתיחת כביש 90 וכביש 12. זה קרה יומיים לאחר אסון השיטפון, שבו נספו האחים סהר ומעיין עשור (17 ו-24) מטבריה כשהיו בדרכם לאילת דרך כביש 40.
גם היום, כמו שלשום, ירדו בנגב כמויות גשם חריגות. בחצבה שבערבה נמדדו היום 10 מ"מ גשם, כמעט שליש מהכמות השנתית הממוצעת. נחל חצבה החל לזרום בעוז בעקבות הגשמים. צפו בתיעוד, בפתח הכתבה, ובמכ"ם הגשם.

6 צפייה בגלריה
עננים בערבה התיכונה
עננים בערבה התיכונה
סערה בערבה
(צילום: הילה אלבז, הערבה התיכונה)
6 צפייה בגלריה
נחל חצבה ליד עידן
נחל חצבה ליד עידן
השיטפונות בערבה
(צילום: רועי גלילי הערבה התיכונה)
בעקבות השיטפונות נחסמה היציאות מאילת והכניסות לעיר, בכביש 12 ובכביש 90, למשך שעות. ב-18:30 הודיעה המשטרה כאמור על פתיחת היציאות מאילת דרך כביש 90 לכיוון צפון ולכביש 12 לתנועת כלי רכב, וגם על פתיחה מחדש לתנועה של כביש 90, מצומת הערבה לצומת מנוחה. כביש 40 מצומת ציחור למצפה רמון עדיין חסום בשני הכיוונים.
בעקבות החסימות הוסיפה ארקיע טיסה אחת היום ומחר: "ככל שיהיה בכך צורך, נוסיף טיסות נוספות גם במטוסי האיירבוס הגדולים יותר, ובכך נמשיך להעניק מענה רציף לתושבי אילת ולנופשים".
הילי בלוך-עשת, תושבת מושב עין יהב, סיפרה: "היינו עם הקרוואן בחורשת טל כל החג, והיום התחלנו להדרים הביתה. יצאנו כבר בבוקר, אבל הדרך מתארכת כי צומת הערבה חסום. אנחנו מבינים את הסיטואציה ואת כוחות המשטרה שצריכים להתווכח עם כל מי שממהר לחופשה באילת. זה המצב". לדבריה, "הנחיתי את ההורים שלי לתת לאנשים שנתקעו בשיטפונות להתרענן בבית שלנו. זה היה כיף גדול לתת לאנשים את האפשרות. כולנו כבר רוצים הביתה ולהגיע לשטחים החקלאיים שלנו. יש שם נזק גדול מאוד".
רועי אלדן היה בחופשה בסיני עם אשתו ושלושת ילדיו, ועבר הבוקר את הגבול לאילת. הוא ומשפחתו נצורים בעיר, לאחר שהצליחו להשיג חדר בבית מלון. הוא סיפר: "פגשתי כמה משפחות שלא מאמינות שהכבישים יהיו סגורים עד הבוקר, וחושבות שעדיין יש סיכוי שיצאו צפונה הערב. חוץ מזה האווירה בעיר מצוינת, יש שמש. ממה שאני יודע, הרבה אנשים האריכו את השהייה שלהם בסיני לסוף השבוע בגלל המצב".
מיכל חורש, תושבת עין יהב, חזרה ממגן שאול שבגלבוע ונתקעה בצומת הערבה. היא סיפרה כי "שיטפונות זו תופעת טבע נורמלית ואנחנו רגילים לזה. זה מרהיב לראות ולגלות את זה כל שנה מחדש, אבל זה עושה הרבה נזקים לחקלאות ולכבישים. בחגים יש לא מעט סכנות, אבל זו דרך הטבע".
יעל קט, תושבת ראש העין שנתקעה בצוקים, אמרה: "היינו באורחן 'מואה'. נסענו עד לחצבה. יצאנו די מוקדם לפני שהחלו לרדת גשמים, אבל פשוט נתקענו. היינו צריכים לחזור אחורה לצוקים".
6 צפייה בגלריה
נחל חצבה ליד עידן
נחל חצבה ליד עידן
נחל חצבה
(צילום: רועי גלילי הערבה התיכונה)
6 צפייה בגלריה
ברד במושב שדה צבי
ברד במושב שדה צבי
ברד במושב שדה צבי שבצפון הנגב
6 צפייה בגלריה
קריסת חומה בחיפה
קריסת חומה בחיפה
החומה שקרסה בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
6 צפייה בגלריה
שלג באתר החרמון
שלג באתר החרמון
החרמון המושלג, היום
(צילום: אתר החרמון)
משפחת עשור, אחרי האסון
(צילום: אביהו שפירא)

שיא הגשם ביממה האחרונה (עד 13:00) ירד בחיפה, 40 מ"מ, והוא גרם גם לנזקים, כשבעיר קרסה חומה ברחוב יד לבנים - ובתמונה מהזירה נראית האדמה שהתפזרה לתוך הכביש. לא היו נפגעים באירוע. בעירייה אמרו כי רק נזק מועט נגרם לרכוש.
בתל אביב ירדה גם כן כמות נכבדה של גשם, 29 מ"מ. באשדוד נמדדו 22 מ"מ, בבאר שבע 14 מ"מ ובירושלים - 12 מ"מ. כמו בערבה, גם במצפה רמון ירד היום לא מעט גשם - 6 מ"מ.
בצפון הכמויות כמובן היו גדולות יותר - 34 מ"מ בקיבוץ איילון שבגליל המערבי, 27 מ"מ בכפר גלעדי שבאצבע הגליל. באתר החרמון ירד היום שלג ונערמו כמה סנטימטרים. הטמפרטורות במקום ירדו אל מתחת לאפס.
גם מחר יהיה גשום מאד וחורפי, ובבוקר יהיה מדי פעם סוער וקיימת סכנה להצפות. מחר אחר הצהריים הגשם ייחלש בהדרגה, ובערב הוא ייפסק ברוב הארץ. בשישי ובשבת הטמפרטורות יעלו.
פורסם לראשונה: 16:47, 12.04.23