2 צפייה בגלריה
רס"ן בועז אנקרי
רס"ן בועז אנקרי
רס"ן בועז אנקרי
(מתוך פייסבוק)
זו אחת מפרשות התקיפה המינית החמורות בצה"ל, שכללה 21 עבירות מין שביצע רב-סרן בועז אנקרי בשתי קצינות ובחיילת לאורך חודשים ארוכים. הבוקר (חמישי) היא תסתיים עם עסקת טיעון שתשלח את הקצין לפחות משנת מאסר בכלא הצבאי. מולו תתייצב סגן במיל' ש' שתדרוש באולם בית הדין הצבאי בבית ליד להחמיר את עונשו.
השופטים הצבאיים יתבקשו לאשר את עסקת הטיעון עם אנקרי לאחר עיכובים ממושכים שארכו למעלה משנתיים. הפרשה נחשפה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet לפני כשלוש שנים, ובתחילתה נעתר בית המשפט לבקשתנו לפרסם את זהותו של הקצין הוותיק ממחלקת הרפואה של מטה פיקוד העורף ברמלה. אלא שלמרות כתב האישום החמור נגדו, שכלל עבירות מין מהחריפות שבספר החוקים, ההליכים נגדו התעכבו למורת רוחן של הקורבנות – במשך כשנתיים משפטו אף לא החל, לרוב בגלל בקשות עיכוב שהגיש – והתקבלו.
בסופו של דבר, בתום הליך גישור חשאי, הוסכם על הסדר טיעון עם אנקרי, שנחשף ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet לפני כמה חודשים. כעת ניתן לחשוף את העונש הסופי שהסכים לקבל – 11 וחצי חודשי מאסר בפועל – אף שעל הרשעה בעבירות שבהן הואשם, כמו מעשים מגונים, מעשי סדום ובעילה אסורה תוך כדי ניצול יחסי מרות, העונש הממוצע יכול להגיע למספר שנות מאסר בפועל.
עבירות המין שביצע בועז אנקרי
בפרקליטות הצבאית הסבירו כי עונש המאסר הקל באופן יחסי לעבירות נבע מהקושי לזמן לעדות נוספת בבית הדין הצבאי, במהלך משפט הוכחות שאותו התכוון אנקרי לנהל, את הקורבן העיקרי שלו: חיילת ששירתה תחתיו כאשר הייתה בת 19, הגיעה מרקע סוציו-אקונומי קשה, ונוצלה מינית על ידו פעם אחר פעם, במכוניתו ובתוך הבסיס, אף שיכול היה להיות בגיל של אביה וכאשר חמש דרגות מפרידות ביניהם.
"החשש שקיבלנו מהגורמים שמלווים אותה הוא שהיא תיפגע נפשית עוד יותר אם היא תעלה שוב לספר את מה שעברה, בטח מול חקירה נגדית", הסבירו בצבא והדגישו: "הפעלנו שיקול דעת שמבטא גם הגנה על מצב הקורבן". במסגרת ההסדר, נקבע בין היתר שאנקרי יפצה את שלוש המתלוננות בסכום של כ-10 עד 12 אלף שקלים לשלושתן, אך על בסיס הרשעתו והודאתו הבוקר הן יוכלו להגיש נגדו בהמשך תביעת פיצויים גדולה בהרבה בהליך אזרחי.
2 צפייה בגלריה
סגן ש'
סגן ש'
המתלוננת הראשונה. סגן במיל' ש'
(צילום: יואב זיתון)
את סגן במיל' ש', הקורבן הראשון בפרשה, המצב הנוכחי קורע מבפנים: מצד אחד היא חשה שהעונש הקל הוא סטירה מצלצלת עבורה ופרצה שאנקרי ניצל כדי לחמוק מעונש ראוי, אך מצד שני היא מזדהה עם מצבה הנפשי הקשה והעדין של חברתה הצעירה מפיקוד העורף. "אחרי יותר משנתיים שהתהליך הזה הולך איתנו כל יום וכל לילה, עם ציפייה בלתי פוסקת שסוף הסיפור הזה יספק לנו צדק ונחת, זה מתפוצץ לנו עכשיו בפנים", אמרה, "העובדה שבן אדם שפגע בכל כך הרבה אנשים מקבל פרס של הפחתת עונש על זה שהוא שבר אותנו נפשית, פשוט לא הוגנת. נפגענו ממנו במשך תקופה ארוכה, נפגענו תקופה ארוכה יותר מהמערכת ונפגענו שוב מהחלטה זו. ההסדר לא מכבד אותנו כנפגעות ולא את המערכת – זו תעודת עניות לצה"ל".
בפרקליטות הצבאית הודו כי לא היה מקום לכך שההליכים נמשכו פרק זמן של שנתיים בטרם החל המשפט וכי הופקו בנושא לקחים כדי לזרז הליכים דומים בעתיד. בצבא הזכירו כי המגשר בתיק, שופט צבאי מכהן, הגיש הצעה לצדדים לעונש מאסר של תשעה עד עשרה חודשים והבהירו: "לא רצינו לדרוס נפגעת עבירת מין כדי שאנקרי יקבל עוד כמה חודשים בכלא הצבאי. הפרקליטה הצבאית הראשית אלופה יפעת תומר-ירושלמי מובילה בשנה האחרונה קו מחמיר בדרישות לעונשים מוגברים על עבירות מין בצה"ל, כפי שכבר השתקף במספר ערעורים שהגשנו והתקבלו והובילו לעונשים כבדים יותר, לעיתים פי שלושה, כדי להגביר את ההרתעה ולמגר את התופעה. ברור שהיה עדיף שהתיק היה מתנהל, אך קודם כל התחשבנו במצבה של הקורבן העיקרי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההסכמות יובאו לאישורו של בית הדין הצבאי. התביעה הצבאית נמצאת בקשר עם נפגעות העבירה, מעדכנת אותן בהתקדמות ההליך, הביאה בפניהן את המתווה האפשרי לסיום ההליך וקיבלה את עמדתן בנושא. צה"ל רואה בחומרה כל מקרה של פגיעה על רקע מיני, וימשיך לפעול באופן נחרץ למיצוי הדין עם כל מי שייכשל במעשים אלו בקרב משרתיו".
גורמים צבאיים הוסיפו: "התביעה הצבאית עמדה בקשר רציף עם נפגעות העבירה ועם באי כוחן לכל אורך ההליך המשפטי והליך הגישור. טרם החתימה על הסדר הטיעון התקבלה עמדת הנפגעות ביחס להסדר. הנפגעת המרכזית נתנה הסכמתה להסדר תוך כדי שעמדה על הקושי הרב מבחינתה במתן עדות בבית הדין. שתי הנפגעות האחרות נתנו הסכמתן, אבל ציינו שראוי היה להחמיר בעונש".
עורך דינו של אנקרי, הסנגור הצבאי אל"ם במיל' אשר אלפרין, לא מסר תגובה.