כבר מהיום הראשון של מלחמת חרבות ברזל, חיל האוויר פעל ללא הפסקה, תקף מאות רבות של מטרות בעומק רצועת עזה, חיסל מחבלי חמאס וסייע לכוחות במהלך הכניסה הקרקעית.
רס"ן נ' מספר על תקיפות חיל האוויר בעזה
(צילום: שמוליק דודפור)

רס"ן נ' בן ה-28, מפקד בבית הספר לטיסה במצפה רמון, הוקפץ כבר ב-7 באוקטובר לבסיס ותוך מספר שעות כבר תקף ברצועה. בריאיון ל-ynet Live, הוא מספר על החודש האינטנסיבי מהאוויר ומבהיר: "עזה זה אזור צפוף. גם בשגרת התקיפות אנחנו שמים לב שלא פוגעים בחפים מפשע ופוגעים רק במה שצריך. לקבל אישור לתקוף עם פצצה שמשקלה טון שלם - הדברים האלה לוקחים זמן כדי לא לפגוע בלא מעורבים".
"טסים הרבה, עושים גם הפסקות. מחכים לתורנו לצאת לטוס", מספר רס"ן נ' על השגרה שלו בחודש האחרון. "ב-7 באוקטובר הייתי בבית בת"א בדירה שלי, התעוררתי למשמע האזעקות, והבנתי שמשהו לא טוב קורה. נכנסתי לאוטו ונסעתי לבסיס ברמון. תוך שעה כבר הייתי בדרך לרצועה. מאז ועד עכשיו זה כל מה שאנחנו עושים. ואני עוד מפקד בקבע, אבל יש גם מילואימניקים שעזבו עבודה ומשפחה ופה חודש ימים. חבר'ה שהגיעו מחו"ל, ממש כולם-כולם הגיעו ללחימה. לא חיכינו שיקראו לנו, הבנו שאנחנו המענה הראשון.
הכותרת
לחסל את חמאס ולשמור על החוק. המלכוד המשפטי
22:35
1 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
אחת מתקיפות צה"ל בעזה
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
"יש שיתוף פעולה מדהים עם החילות", הוא מסביר. "יש ממש מעטפת לכוחות הקרקעיים. מטוסי קרב בסוף מייצרים קשר ישיר עם הכוחות. מסוקי קרב מבצעים קשר ישיר עם הקרקע ותוקפים את האיום. כשחיל האוויר מעליהם, כוחות הקרקע מקבלים ביטחון. גם לנו זה נותן המון כוח. לראות את הכוחות בשטח".
כמה יושב לך בראש כשאתה יוצא לתקיפה כזאת עניין החטופים הישראלים? "עניין החטופים זה דבר מאוד כואב לכולנו. כולנו עם המשפחות של החטופים והנעדרים וגם המשפחות השכולות. בתוך הקוקפיט, כשאתה מבצע משימה, אתה צריך לנטרל את כל המחשבות שלא רלוונטיות למשימה - לא חטופים, לא שבויים, לא המשפחה בבית, לא חברים שנהרגו, אתה צריך להיות ממוקד במשימה ולעשות מה שאומרים לך. הידע והכוח לא נמצאים אצלי, יש אנשים חכמים ממני שיושבים במטה ועושים חישובים כדי שכוחותינו לא ייפגעו. אני סומך עליהם ומבצע את מה שאומרים לי בצורה הכי טובה שאני יכול. הטעות תהיה להתעסק בדברים האלו, לא לבצע את המשימה בצורה הכי טובה שאפשר ולעשות נזק בלתי הפיך או מה שנקרא אצלנו בחיל האוויר - טעות גדולה. כדי לא לעשות טעות גדולה, צריך להיות ממוקדים".
מה בעצם קורה כשמבינים שאולי יש סיכוי שיש שם אזרחים לא שלנו, איך זה מתנהל בפועל? "אני לא אכנס לזה לגמרי, אבל כן אגיד שיש בזה הרבה התעסקות והמון תקיפות שנעצרות מחשש שיש בלתי מעורבים. זה לא סתם על הדרך, זה מאוד מנוהל ומבוקר זה על ידי אנשים בכירים. זה לא בהחלטת הטייס בשטח לקבל החלטה אם הוא תוקף או לא. המידע מסביב לא תמיד מגיע אלינו כדי לנטרל אותנו מהמשוואה במטרה שנוכל לבצע את המשימה כמו שהיא. אנחנו בדרך כלל כן יודעים מהי רמת המעורבות ומהי התוצאה כי אנחנו אלו שלוחצים ויורים".
לסיכום הריאיון אמר: "ליבנו עם המשפחות. אני יודע שהמצב מורכב וקשה, הלחימה לא תהיה קצרה. אני קורא לנו להיות מאוחדים וחזקים ושביום העצמאות הבא נוכל להתראיין שוב ולדבר על שמחה ואחדות בעם".