המחסומים שהוקמו בעוטף עזה על רקע המתיחות בדרום
(צילום: רועי עידן )

תושבי עוטף עזה התבשרו הערב (רביעי) כי החסימות הנרחבות באזור יימשכו גם מחר בעקבות החשש לירי נ"ט או פיגוע צליפה מצד פעילי הג'יהאד האיסלאמי כנקמה על מעצרו של באסם א-סעיד, בכיר הארגון בגדה שנעצר שלשום במחנה הפליטים ג'נין.
מערכת הביטחון מכנסת הערכות מצב כל כמה שעות, ובחרה גם הערב להמשיך עם אמצעי הזהירות כדי להימנע מאירוע ביטחוני באזור. המצרים ממשיכים להפעיל לחצים כבדים על הג'יהאד כדי שירסן את תגובתו. ההבנה היא שהארגון השני בגודלו ברצועה לא יוציא לפועל פיגוע גדול ללא אישור חמאס, ולכן ישראל פנתה גם לקטארים כדי לנסות להרגיע את השטח.
3 צפייה בגלריה
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות הכבישים בדרום
(צילום: רועי עידן)
3 צפייה בגלריה
תגבור כוחות צה"ל עוטף עזה
תגבור כוחות צה"ל עוטף עזה
הבוקר הוחלט על תגבור של כ-100 משרתי מילואים. כוחות צה"ל בעוטף
"אנחנו מקווים שזה הולך לרגיעה, המסרים הישראליים הועברו בצורה מאוד ברורה", אמר ל-ynet פקיד ישראלי בכיר. "אנחנו ממשיכים עם ההתרעה, לפי העדכונים שאנו מקבלים בעזה מבינים את המצב". בשיחה עם נציגי הרשויות המקומיות אמרו בצה"ל כי "בזכות החסימות נמנעו פיגועים".
בתוך כך, העיתון אל-קודס דיווח כי הג'יהאד האיסלאמי הציב בפני המתווכים המצרים כמה תנאים לרגיעה: הראשון הוא איתות למשפחתו של א-סעדי על כך שהוא בריא, הפסקה של הפעילות הצבאית של ישראל בגדה המערבית, והתחייבות "לסיים את סבלו" של העציר חליל עוואודה, איש הארגון, ששובת רעב כבר 144 ימים.
לפי הדיווח, ישראל לא משיבה לתנאים וככל הנראה מסרבת לחלקם, בעיקר לפעילות הצבאית. העיתון הפלסטיני דיווח כי המגעים בין המתווכים לגורמים בארגון הטרור עדיין נמשכים, ובעוד שהג'יהאד הבהיר שהוא לא מעוניין בהסלמה, הוא הדגיש את זכותו "להגיב על פשעי הכיבוש".
בשעות הערב החליטו לפתוח את כביש 232 מצומת סעד ועד קיבוץ כרם שלום בין השעות 05:00-20:30 על מנת להקל מעט על התושבים. בהתאם להערכת המצב בצה"ל, הוחלט הבוקר על תגבור מצומצם של כ-100 משרתי מילואים וכן על גיוס נקודתי של מספר רבש"צים בעוטף עזה לסיוע זמני בבידוד המרחב. גיוס המילואים לא בוצע על בסיס צו 9. מדובר בגיוס מילואים שמתרחש בדרך כלל בימי מתיחות בדרום, וכולל בעלי תפקידים כנהגי אמבולנסים צבאיים, פרמדיקים, צלפים וגורמי רפואה.
אתמול סייר שר הביטחון בני גנץ במרחב אוגדת איו"ש, יחד עם הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. במהלך הביקור סייר גנץ לאורך התפר, וקיים הערכת מצב. "המדיניות שלנו ברורה: מי שרוצה לעבוד ולחיות בשכנות טובה – יקבל יד מושטת. ביד השנייה אנחנו נפגע בכל מי שמבקש לפגוע באזרחי ישראל ולחולל טרור", הבהיר, "צה"ל, שב"כ ומג"ב ימשיכו בפעילות המבצעית, עם כל הכלים ובכל הזירות. כל איום על אזרחי ישראל ייענה בתגובה עוצמתית ואנו כמובן ניערך לכל תרחיש".
3 צפייה בגלריה
החסימות בדרום בעקבות פעילויות ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
החסימות בדרום בעקבות פעילויות ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
החסימות בדרום בעקבות ההסלמה הביטחונית
הכבישים שיישארו חסומים גם מחר הם כביש 4 לכיוון דרום מצומת זיקים לצומת יד מרדכי; כביש 34 מצומת יד מרדכי לצומת ניר עם בשני הכיוונים; וכביש 232 מצומת ניר עם לצומת סעד בשני הכיוונים. חוף זיקים יישאר גם הוא סגור, ותנועת הרכבות בין אשקלון לנתיבות לא תחודש לפי שעה. קייטנות, חינוך בלתי פורמלי ושאר פעילויות הקיץ באזור העוטף התקיימו כרגיל, אבל בקרבת מרחבים מוגנים. את ההחלטה קיבלו הרשויות המקומיות ולא פיקוד העורף.
המועצה האזורית אשכול הודיעה כי בהתאם להערכת מצב, הוחלט גם על חסימת הכניסה והיציאה מיישובי חבל שלום והחלוציות דרך כביש 232. נמסר כי יש לנסוע דרך השדות. כמו כן, הופסקה פעילות קו 10 ו-12 של "דן בדרום" וכן קו 495 של "גלים" עד להודעה חדשה.