איראן הודיעה בצהריים (יום ג') כי עצרה "מרגלים" שלטענתה קיימו קשרים עם המוסד הישראלי, ונתפסו לדבריה עם כלי נשק שבהם הם התכוונו להשתמש במסגרת המחאה המתחוללת כעת בכמה וכמה ערים ברחבי הרפובליקה האיסלאמית, בעקבות בצורת קשה ומחסור במים.
1 צפייה בגלריה
איראן ריגול מרגלים אילוסטרציה
איראן ריגול מרגלים אילוסטרציה
מרגלים עם אקדחים ורימוני יד? זה מה שטוענים באיראן
(צילום: shutterstock)
לפי הדיווחים בתקשורת הממלכתית באיראן, הפעילים במה שתואר כ"רשת ריגול" נעצרו כשחצו את גבולה המערבי של המדינה. לא נמסר כמה אנשים נעצרו בדיוק ומאיזו מדינה הם ניסו להסתנן לכאורה, טורקיה או עיראק. עוד דווח כי ברשות הפעילים נתפסה כמות גדולה של אמצעי לחימה וכלי נשק שונים – בהם אקדחים ורימוני יד. בכלי הנשק הללו, כך נטען, התכוונו הפעילים להשתמש במסגרת "מחאות המים" במדינה, וכן על מנת לבצע "התנקשויות" כלשהן.
מוקד המחאה על המחסור במים באיראן הוא במחוז חוזסטאן שבדרום-מערב המדינה, שם גם מיעוט ערבי גדול המתלונן כבר שנים על אפליה מצד השלטונות. ההפגנות מגיעות בצל הבצורת הקשה ביותר שעמה מתמודדת איראן זה 50 שנה, ומשבר המים משפיע על המוני בתי אב ועל ענף החקלאות – ומוביל גם להפסקות חשמל. לטענת המפגינים הניהול הרשלני של השלטונות מחריף משמעותית את המשבר.
איראן, יש להדגיש, נוהגת לדווח מפעם לפעם כי הצליחה לעצור סוכנים או מרגלים מטעם ישראל או ארה"ב. בשנה שעברה הוציאה להורג אדם שהורשע בהדלפת המידע שסייע לכאורה לאמריקנים לחסל את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני, בהפצצה סמוך לנמל התעופה של בגדד בינואר 2020. שנה לפני כן, איראן הודיעה כי עצרה 17 מאזרחיה בחשד כי ריגלו עבור ה-CIA אחר מתקני גרעין וצבא בשטחה. בהמשך דיווחה כי כמה מהם הוצאו להורג.
אלוף במיל' עמוס ידלין על איראן: "מתחזקת גרעינית"
(צילום: משה מזרחי)

החשש באיראן מפני פעילותו של המוסד במדינה מובן למדי: כמה וכמה פעולות נועזות יוחסו לסוכנות המודיעין הישראלית, ולפחות אחת מהן אף פורסמה בפומבי על ידי הממשלה הישראלית, זו שבה נגנב ב-2018 ארכיון הגרעין האיראני. גם מתקפות שונות על מתקני הגרעין האיראניים יוחסו בדיווחים זרים בדרך כזו או אחרת לארגון, כמו חיסולו בנובמבר אשתקד של מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה.
הטענות שנשמעו בצהריים מאיראן מגיעות בצל החשיפה בלילה האחרון של מסמכים איראניים סודיים שבהם, כך דווח ברשת "סקיי ניוז" הבריטית, מתוארים מחקרים של יחידת סייבר התקפי במשמרות המהפכה. המחקרים הללו בחנו מתקפות סייבר נגד תשתיות אזרחיות, כמו האופן שבו ניתן לגרום למשאבות בתחנות דלק להתפוצץ, או לספינות מטען לשקוע.