(מתוך הרשתות החברתיות )

ארבעה לוחמים מגדוד נצח יהודה תועדו לפני כשבועיים מכים שני פלסטינים בבעיטות ובאגרופים. בצהריים (רביעי) הודיע צה"ל כי הם הושעו מתפקידם ומכל תפקיד לחימה אחר. הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, גינה את המעשה ואמר כי "הם לא ראויים להיות לוחמים. אירוע האלימות חמור ביותר, מעורר שאט נפש, ומנוגד לערכי צה"ל". צפו בתיעוד שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
לוחמי כפיר תועדו תוקפים באלימות פלסטינים מערבית לרמאללה
לוחמי כפיר תועדו תוקפים באלימות פלסטינים מערבית לרמאללה
(מתוך הרשתות החברתיות )
האירוע התרחש לפני כשבועיים ליד כפר פלסטיני באזור גוש טלמונים שמצפון לרמאללה. תיעודו הופץ רק בימים האחרונים בטיקטוק על ידי הפלסטינים, ובצבא החלו בהתאם לתחקר את המקרה - שלא דווח על ידי הלוחמים. הארבעה, בהם סמל מחלקה שפיקד על כוח הסיור, הושעו מתפקידם - ובמקביל נפתחה נגדם חקירת מצ"ח.
לפי גרסת הלוחמים בתחקיר הראשוני, הכוח זיהה בצהרי היום רכב חשוד נוסע נגד כיוון התנועה וללא לוחית זיהוי. החיילים הורו לנהג הרכב לעצור והוא בתגובה האיץ לעברם, כאשר חברו ניסה להימלט רגלית מהמקום. החיילים לא נפגעו והצליחו להשתלט לדבריהם על השניים, כשאחד מהם, לפי גרסת הלוחמים, ניסה לתפוס את הנשק של אחד הלוחמים. בהתאם, החיילים שתועדו הפעילו כוח משמעותי במהלך ניסיון המעצר שכלל לפי התיעוד גם בעיטות לעבר הפלסטיני. התחקיר הראשוני הוצג למפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס.
בגינוי שפרסם לפעילות הלוחמים, כתב הרמטכ"ל כוכבי כי "הלוחמים באירוע אינם ראויים להיות לוחמים. האירוע יתוחקר ביסודיות על ידי המפקדים וייחקר על ידי המשטרה הצבאית. נמצה את הדין עם המעורבים. אין ולא יהיה מקום בצה"ל להתנהגות מסוג זה".
3 צפייה בגלריה
כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
"אין ולא יהיה מקום בצה"ל להתנהגות מהסוג הזה". כוכבי
(צילום: יריב כץ )
התחקיר, כך נמסר מצה"ל, יוצג בהקדם לרמטכ"ל שהנחה על הפקת לקחים מהאירוע ולימודם בצבא.
אירוע האלימות האחרון רחוק מלהיות הפרשה היחידה שבה הסתבך גדוד נצח יהודה. בשנה האחרונה, לוחם מהגדוד הודח אחרי שהיכה פלסטיני בפעילות מבצעית, לוחמים נוספים הורשעו ונשלחו לכלא בגין התעללות במחבל כפות והגדוד היה מעורב בתקרית שהסתיימה במותו של עמאר אסעד הפלסטיני בן ה-80 ועדיין נמצאת בחקירה.
התיעוד בפרשת מותו של עמאר אסעד: ריאיון עם יואב זיתון
(צילום: שחר גולדשטיין)
3 צפייה בגלריה
"לכולם האמת ידועה - נצח יהודה ייתקע ביהודה ושומרון". לוחמי הגדוד החרדי, ארכיון
"לכולם האמת ידועה - נצח יהודה ייתקע ביהודה ושומרון". לוחמי הגדוד החרדי, ארכיון
"לכולם האמת ידועה - נצח יהודה ייתקע ביהודה ושומרון". לוחמי הגדוד החרדי, ארכיון
בצבא מתקשים להגדיר ולהסדיר את מעמדו של הגדור, שנתפס כחרדי, ואת המחיר משלמים הלוחמים והקצינים שמשרתים בו ונאלצים לשרת באותה גזרה קבועה בשטחים - בניגוד לגדודים אחרים שעוברים רוטציה מלאה בין הגזרות השונות ברחבי הארץ.
התוצאה של התעקשות צה"ל להשאיר את נצח יהודה בתעסוקה מבצעית ביהודה ושומרון בלבד, לרוב גם באותה גזרה, מובילה לשחיקה ולריבוי תקריות קשות בחיכוך היומי שבין חיילים לפלסטינים. בנוסף, בזמן שגדודים אחרים עברו מזמן למודל של ארבעה חודשי תעסוקה מבצעית (קו) ואז ארבעה חודשי אימון, לוחמי נצח יהודה הופלו שוב - ומשך הזמן שבו הם "תופסים קו" התארך בשנים האחרונות לעיתים לעשרה חודשים ברצף באותו תא שטח.
קצין ששירת בגדוד הסביר ל-ynet: "עובדים על החיילים באימונים, עד שמתאמנים, ואומרים להם 'כך תסתערו מול חיזבאללה או חמאס', אבל לכולם האמת ידועה - שבמלחמה, כמו בשגרה, נצח יהודה ייתקע ביהודה ושומרון". לדבריו, הלוחמים משתוקקים בעצמם להפוך לגדוד חי"ר מן המניין ולשרת גם בגבולות עם לבנון, עזה או סוריה. "זה פתרון שיעשה טוב לכולם, יחזק את החיילים ויפחית מאוד את האירועים הערכיים", טען הקצין. "בכל גדוד שייתקע במשימות שיטור בשטחים במשך זמן רב כל כך יהיו יותר תקלות ערכיות, אבל הקצינים הבכירים מעדיפים לגלגל עיניים ולהאשים רק את הקצינים בדרג הפלוגה או המחלקה".